Funderade på att hänga switchen och sen en platta som är lika stor som den, där man monterar alla smågrejer.

Har man några cm luft mellan platta och switch så borde väl det funka?
Nackdelen är väl att alla portar i switchen blir uppåt med risk för att man tappar ner nåt
 
Varför såg man inte den när man byggde sitt skåp? :rofl:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde också en stativlösning liknande denna, fast med lösa delar från Kjell tror jag + några Mcgyver-stag. Idag ångrar jag det lite för ett skåp skulle göra det enklare att lösa ventilationen på ett bra sätt.

Efter att en POE-switch smält insåg jag att ventilationen lokalt runt apparaterna var för dålig (i garderoben är temperaturen låg) så jag har fått montera två 14cm datorfläktar som på lågvarv blåser luft tvärs alla hyllplan/apparater. Detta hade kunnat lösas mycket snyggare om jag haft ett skåp förberett för in och utblås mha fläkt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R
Fundera på vad du vill ha i racket och ditt framtidsbehov.

det är framförallt djupet som ställer till det när man har ett rack som inte bygger ut tillräckligt.
Så man får välja sina 19” prylar noggrant vilket begränsar utbudet.

Fundera på om du kommer ha behov för att rackmontera dator, server, förstärkare, djupa hyllor etc i framtiden.

Ett rack oavsett storlek fylls väldigt snabbt när man väl börjat organisera saker:)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det var väl nån här som skänkte bort ett skåp? Ska se om jag hittar länken….
 
Bidrar med bild på vår mediacentral. Mediacentralen fick jag installerad när vi byggde huset 2007, de drog Cat 6 till alla rum vilket jag är glad för idag. På den tiden anvädes även patchpanelen för telefoni.


Telia Technicolor WiFi-router Plus router samt en Netgear Switch som går vidare ut i huset, vinden och garaget. Vi har 12 fysiska nätverksuttag i hus och garage. I mediacentralen går även antennsignal vidare ut i huset (används i reserv).
Wifi har jag via 3st AirTies 4920 och har stängt av wifi i routern, därför kan jag ha den instängd i mediacentralen.

I garaget och på vinden sitter switchar med PoE som försörjer våra nätverkskameror från DLink och Reolink.
 
  • En välfylld mediacentral med en wifi-router, switch, patchpanel och nätverkskablar installerad i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hylman och 11 till
  • Laddar…
Här är min lösning.

Ett litet stativ med patchpanel och switch.
Sen en hylla med fiberswitch/cpe, tellstick live och en raspberry pi för övervakning av ups'en.
Underst ligger en pc som kör pfSense.

UPS till vänster och till vänster om den en primitiv HomeAss-maskin i utvecklingsstadie.

Cat 5/6 blandat till samtliga rum i huset beroende på kanalisation, övergripande dubbeluttag.
Bef. telekablar blev Cat 5 och alla nya rör blev 20 mm och Cat 6.
Ut till garaget blev det en enkel Cat 6.

Finns några fler switchar också.
En i garaget, en i tv-möbeln och en i arbetsrummet.
Där man har fler apparater än uttag helt enkelt.

Ett hemmanätverksstativ med patchpanel, switchar, fiberswitch/CPE, en Raspberry Pi och en PC som kör pfSense, med kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemnätverksinstallation med patchpanel, switchar, stativ och en PC som kör pfSense, omgiven av färgglada kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hylman och 1 till
  • Laddar…
Funderar på rackskenor endast och några hyllplan till skrivare och sen skriva ut några fästen för trådfri router mm
 
J
DjAlbert DjAlbert skrev:
Här är min lösning.

Ett litet stativ med patchpanel och switch.
Sen en hylla med fiberswitch/cpe, tellstick live och en raspberry pi för övervakning av ups'en.
Underst ligger en pc som kör pfSense.

UPS till vänster och till vänster om den en primitiv HomeAss-maskin i utvecklingsstadie.

Cat 5/6 blandat till samtliga rum i huset beroende på kanalisation, övergripande dubbeluttag.
Bef. telekablar blev Cat 5 och alla nya rör blev 20 mm och Cat 6.
Ut till garaget blev det en enkel Cat 6.

Finns några fler switchar också.
En i garaget, en i tv-möbeln och en i arbetsrummet.
Där man har fler apparater än uttag helt enkelt.

[bild] [bild]
Använder du home assistant till att driva pepparkakshuset ovanför?:love:
 
J Jocke Best skrev:
Använder du home assistant till att driva pepparkakshuset ovanför?:love:
Haha ja man skulle kunna tro det ^^
 
Skickar väl in en bild till. Stort hus med många prylar, detta är switch med PoE injektors för kameror och Telldus som sitter på vinden. Har tagit ett IKEA-hyllplan i plåt och limmat/buntat dit prylarna.
 
  • IKEA-hyllplan med nätverksswitch, PoE-injektorer, Telldus och kablage, monterat på vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hylman och 5 till
  • Laddar…
Lkpg Lkpg skrev:
Skickar väl in en bild till. Stort hus med många prylar, detta är switch med PoE injektors för kameror och Telldus som sitter på vinden. Har tagit ett IKEA-hyllplan i plåt och limmat/buntat dit prylarna.
Tänkte göra samma men då kom frun hemdragandes med nån rasslig hylla :confused:
 
G
  • Två hyllor i ett skåp med diverse nätverksutrustning och kablar, inklusive en router och modem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.