Jag gillar min AEG från 2011 men sedan länge har det knappt gått att skruva i mer än tre-fem skruvar innan batterierna dött.
Det har känts fel att köpa en ny skruvdragare och jag har haft svårt att hitta ersättningsbatterier men plötsligt såg jag sådana på batteriexperten. Så jag köpte två stycken för typ 450kr styck. De är fula och de är stora men priset var bra och de är på 3 Ah medan de gamla är (var) på 1,4 Ah. Och än så länge fungerar allt bra. Nu har man en manlig skruvdragare på 2296 gram till skillnad från min Ryobi som väger in på futtiga 1678 gram…

AEG skruvdragare från 2011 med ett nyköpt ersättningsbatteri på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Med inspiration från vectrex eleganta lösning för att koppla dammsugare till bandsåg har jag idag fixat en variant till min Inca-bandsåg.

Innan hade jag ingen möjlighet att koppla in vare sig spånsug eller dammsugare så det här gjorde en enorm skillnad. Förhoppningsvis är jag lika nöjd med den efter ett långtidstest.

Jag fick slipa ner lite på höljet för att få plats, men nu går den att montera på och av utan att ta bort kåpan.
Anpassning för dammsugaranslutning på en Inca-bandsåg med borstlist och stjärnvred montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sitter med en lång skruv och stjärnvred genom bordets vinklingsbeslag (eller vad det nu heter, trunnion på engelska) det blev både smidigt och stabilt.
Närbild på anpassning av dammsugarkoppling på en Inca-bandsåg, med synligt vinklingsbeslag och borstlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller anpassat träfäste för bandsåg med utsågad öppning och monteringsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en modifierad del av en Inca-bandsåg med en ny dammsugaranslutning och borstlist vid nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte dit lite borstlist i nederkant. Jag vet inte hur mycket skillnad det gör, men jag hade en liggande så då tyckte jag att det var lika bra att sätta dit.
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 15 till
  • Laddar…
Cheesen
Plockade undan julpyntet och noterade att det var oerhört stökigt i hobbyverkstan. När jag städade så uppendagades ett problem. Mina batterier i verkstaden var osorterade. Fixade det med en i-box mini.
Öppen sortimentslåda med olika sorterade batterier, placerad på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev det ju ett till problem. Var ska lådan förvaras?
Blev en snabb hyllkonstruktion.
Verkstadsbänk med blå skruvstycke, klämmor och verktyg, sågspån på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En arbetsbänk med fastklämd vit hyllkonstruktion nära en blå skruvstycke i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en metallborr i en borrguide med röda laserlinjer, ovanpå en träyta med spån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyskapad hyllkonstruktion i blå skruvstycke med två vita hyllplan och träkloss, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd trähylla med en vit förvaringslåda märkt "BATTERIER", ovanpå en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ja.
Sorteringsbox märkt "BATTERIER" på en nyskapad hylla i en stökig hobbyverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en roller som jag tydligen glömt bort att rengöra när jag målade julklapp... Den hade klarat sig då jag använt en latex handskar på ett i mina ögon genialiskt sätt...
Målarroller med överdragen latexhandske, förebyggande torkning, i en persons hand framför vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det bara det där förbaskade julpyntet kvar.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Lite många andra projekt i omlopp den senaste tiden så omvårdnaden av andrabilen har kommit i skymundan, men strax före jul blev behovet akut då bromsarna låg på lite väl mycket så skivorna lyste ljusrött vacker. Färgen till trots ingav det ingen julstämning :oops:.

Så igår kunde den rulla igen efter välbehövligt byte av ett ok samt skivor och belägg runt om, byte av drivaxeldamasker fram, partiell rostskyddsbehandling samt en service och byte av växellådsolja och olja i differentialen bak.

Förhoppningsvis ska den rulla utan besvär tills den säljs om några år.
Nybytt bromsskiva och belägg på en bil, bromsok synligt, rostskyddat och underhållen bilkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomgående slitna drivaxeldamasker på en bil, visande tydliga tecken på behov av underhåll och byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Äntligen var limmet torrt och jag kunde testa fräsa skarpt.

Nöjd med resultatet för att vara glad amatör och gjort efter egen idé.

Tycks funka. Sambon var skeptisk till min plan. Känner mig ganska redo för "massproduktion" 3 till på tur då.

Tycker barnen det är en god idé att sova ikväll borde jag kunna hyvla ur MDFen på de tre skivorna i alla fall.
 
  • Nyfräst handtag i träskiva, slät yta med synliga ådringar, amatörbyggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka med nyligen fräst och limmad skarv, förberedd för ytterligare bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert-san01 och 19 till
  • Laddar…
Lånat en snöslunga som passar på min traktor och slungat upp en kilometer isväg.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen gjort två inlägg om nya batterier till skruvdragare och lite fixande i ”snickarboa”.
Och glad som jag är passade jag på att bygga något, en armatur som skall hänga i fönstret ovanför min frus gurkodling. (Hon har lyckats väldigt bra med odlingarna. Sallat, gurka, persilja, rödbetor…)
Häng med en minut. (Tavlan är under upprensning, därför drivor av tänger på bordet.)

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Fick ryck igår och började på min jigg för att slipa knivblad
Hemmagjord jigg av metall för slipning av knivblad med en fil monterad på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklare än enklast men funkar bra. Lite bända och fila för att få den rätvinklig.
Närbild på ett hemmagjort knivblad i slipprocess, skapat av en sågklinga, på en slipjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick testa mig fram hur jag skulle få till jämn slipning, både på längden och på eggens bred.
Hur som helst så ännu ett steg i riktningen mot att göra egan knivar.
(bladet är taget från en stor sågklinga och ska bli lillkillens första kniv. Lyckas jag med nästa moment med handtaget så kommer den bli annorlunda och färgglad)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Fick ryck igår och började på min jigg för att slipa knivblad
[bild]
Enklare än enklast men funkar bra. Lite bända och fila för att få den rätvinklig.
[bild]
Fick testa mig fram hur jag skulle få till jämn slipning, både på längden och på eggens bred.
Hur som helst så ännu ett steg i riktningen mot att göra egan knivar.
(bladet är taget från en stor sågklinga och ska bli lillkillens första kniv. Lyckas jag med nästa moment med handtaget så kommer den bli annorlunda och färgglad)
Kapade du bara ur kniven ur bladet? Inget smide inblandat?
 
nino nino skrev:
Kapade du bara ur kniven ur bladet? Inget smide inblandat?
Japp rakt ur. Det är från en xa 60 cm stor gammal klinga. Har lite kvar att ta av.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Japp rakt ur. Det är från en xa 60 cm stor gammal klinga. Har lite kvar att ta av.
Ok ska prova det jag med
 
Snickrade ihop en liten hylla för dragarna med det jag hade hemma. Hade jag köpt material för den hade det blivit lite tjockare mdf alt plywood. Men ska väl hålla, är ju kul att köpa nytt om inte annat... :D
Syns inte på bilden men iaf djup nog för att bitshållare och bits kan sitta på hela tiden.
 
  • Hemmasnickrad hylla i trä med olika elektriska verktyg och tillbehör organiserat på hyllplan och krokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Slipade skridskorna så det är redo om andan faller på för lite åkande.

Slipade skridskor på ett arbetsbord med synliga skruvspetsar och en anpassad startkloss för pjäxan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även en ny startkloss som gör det mycket lättare att snäppa fast pjäxan när inte skridskon inte smiter hela tiden. Skruvspetsarna sticker ut lite på undersidan.

En nyslipad skridsko på en startkloss med framträdande skruvspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
T TriNitro skrev:
Snickrade ihop en liten hylla för dragarna med det jag hade hemma. Hade jag köpt material för den hade det blivit lite tjockare mdf alt plywood. Men ska väl hålla, är ju kul att köpa nytt om inte annat... :D
Syns inte på bilden men iaf djup nog för att bitshållare och bits kan sitta på hela tiden.
Har du fem skruvdragare.. på samma ställe...
Jag har förvisso fem stycken.. men på tre olika ställen med 25 mil emellan.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har du fem skruvdragare.. på samma ställe...
Jag har förvisso fem stycken.. men på tre olika ställen med 25 mil emellan.
Haha, förenklade väl lite med dragare bara. En mutterknack, en slagskruvdragare och så tre borrskruvdragare. Ryobin kom först sen blev den typ ersatt av Makita 484 och sist in en liten 12v Bosch nu när Bauhaus sålde billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.