Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Om ni är röd i så gillar ni ju höga skatter!
Röd skatt brukar va till för att omfördela pengar mellan socialgrupper, från arbetarklass till medelklass,
ni borde ju gilla helikopterpengar.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Var det SÅ dyrt att binda i Augusti? Känns som att du har betalat överpris en stor del av hösten isf.! Idag kan man ju binda på 12mån på 100öre inkl. skatt.
I SE4 hade vi jättehöga priser i somras på grund av ledningsarbeten vilket gav kapacitetsbrist det hette att så fort länken till Hurva skulle komma igång så skulle allt bli bra. Det som hände var att priset rusade när länken kom igång för det blev helt plötsligt möjligt att sälja mer utomlands vilket drog upp priset. Skulle man bundet till vettigt pris så var sommaren 2020 sista chansen.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det kommer den inte att göra på ett vanligt bolån... Men nog kommer det kännas för många med en ränta på 15-20%...om det vill säg illa...
Det är ju därför marknaden vill ha amortering.. Så smällen blir samma räntesats men summan lägre...
med räntan på 15-20% är katastrof pp bostadmarknaden så tror ej att vi hamnar där , däremot på ca 3-5% kan lär bli
estwing estwing skrev:
Så tänk om alla redan nu så slipper vi denna långa tråden och gnäller om nån tusing för elen när det verkligen hettar till och familjer får sälja för ej har råd att ha kvar något.
Jag själv tänker jämt på detta för bubblan smäller snart.
Fyll på era plånböcker, se över era utgifter och lev smart.
Lev så gott man kan då livet kan va kort.
estwing estwing skrev:
Skall vi tycka synd om alla när boräntan går upp med?
Värre än elen.
Tänk alla som lever precus nu med en låg ränta. vad händer när den sticker till 5-7%?
Alla flashade familjer med nya fina bilar, nytt dyrt hus, flashar med båtar och husvagnar, dyra intedningsr, byter bilen som man byter kallingar.

Detta om nåt kommer ske.
en viktig skillnad är att man lånade för mycket SJÄLV, så som om man tar på sig andra lån och krediter , men el och drivmedel kan du inte välja

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
J Jasmin9371 skrev:
med räntan på 15-20% är katastrof pp bostadmarknaden så tror ej att vi hamnar där , däremot på ca 3-5% kan lär bli

en viktig skillnad är att man lånade för mycket SJÄLV, så som om man tar på sig andra lån och krediter , men el och drivmedel kan du inte välja
räntan har varit dit förr.
3-5% är inga problem att nå upp till.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Frågan är hur mycket man spar på att binda priset sett över längre tidshorisont. Förmodligen ingenting. Rörligt blir nog ändå billigast i längden, så man kan få ta del av den tid då spotpriset är lågt. Medelpriset är ju extremt just nu, men kommer nog inte vara för evigt.. Men bundet är ju såklart en trygghet om inte annat! Tänker bara att inget elbolag skulle väl erbjuda fasta priser om de inte ser att de kommer få igen detta under avtalsperioden. Affären är ju som alltid att tjäna pengar.
Sen kan man ju såklart ha tur att pricka rätt tid - och det är ju fantastiskt såklart.
Det du vinner är att du vet vad kostnad bli under avtalsperiod, lite som att köpa dig sinnesro inget annat

Maskintok skrev:
räntan har varit dit förr.
3-5% är inga problem att nå upp till.
när jag köpte huset fick ta över lån som var bundet i 5år på 6 %
Köpte lös den och detta kostade mig ca 50.000 men nu med facit i hand jag gjorde det rätt
Det var 2003

• Gilla
1
  • Laddar…
J
Jag flyttade till villa med redan installerad fjärrvärme för ca fem år sen, så jag har inte så mycket att välja mellan.
Men alla tidigare vintrar har varit helt OK kostnad, på ganska exakt 1:- per kWh inkl alla skatter och avgifter. Det har väl varit ungefär som vanliga elpriset.
Men denna vintern inser man ju det goda i det. Betalar fortfarande ganska exakt 1:- per kWh. Förbrukning i dec låg på ca 3000 kWh.
Priset rör sig genom något index en gång per år, så ska bli intressant att se hur det justeras i januari. Men kan inte att se något extremt ska hända med just fjärrvärmen.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J jaronsso skrev:
Jag flyttade till villa med redan installerad fjärrvärme för ca fem år sen, så jag har inte så mycket att välja mellan.
Men alla tidigare vintrar har varit helt OK kostnad, på ganska exakt 1:- per kWh inkl alla skatter och avgifter. Det har väl varit ungefär som vanliga elpriset.
Men denna vintern inser man ju det goda i det. Betalar fortfarande ganska exakt 1:- per kWh. Förbrukning i dec låg på ca 3000 kWh.
Priset rör sig genom något index en gång per år, så ska bli intressant att se hur det justeras i januari. Men kan inte att se något extremt ska hända med just fjärrvärmen.
kunde inte vissa med elen heller..

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Ca 2000:- solcellerna gör sitt även på vintern när det inte är snö på dom. Tycker det är tråkigt för individen med höga elpriser, men egentligen ganska bra, folk använder på tok för mycket el till div onödigt. Värma en dåligt isolerad villa med el i norra Europa är galenskap.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
kunde inte vissa med elen heller..
Helt riktigt, men den lokala fjärrvärmemarknaden och det lokala fjärrvärmeverket agerar inte på samma marknad som vanliga elnätet.
Det lär komma justering även hos mig, det är jag medveten om, men sannolikt försumbart.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J jaronsso skrev:
Helt riktigt, men den lokala fjärrvärmemarknaden och det lokala fjärrvärmeverket agerar inte på samma marknad som vanliga elnätet.
Det lär komma justering även hos mig, det är jag medveten om, men sannolikt försumbart.
Det är betydligt mindre politiker inblandade i fjärrvärmen som tur är
.

• Gilla
jaronsso
  • Laddar…
P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Jag sitter med identiska förutsättningar + elbil. Min räkning hamnade på 6300 + nätavgifter. Ca 70-75% av elen går till uppvärmning.

Har försökt köra disk och tvätt på natten och sänkt temperaturen ett par grader. Annars har vi inte gjort så mycket för att anpassa oss.

Rekordhög elräkning i januari drabbar Magnus i Sala (aftonbladet.se)

I artikeln står det att elräkningen tredubblades från normalt 3000 kr till 9000 kr, Vadå tredubblades? Min elräkning blev 7 gånger högre i dec -21 än den var de två åren innan. Dels var det kallare dec -21 som gjorde att jag förbrukade 30 % mer el men elpriset var 6 gånger högre. Totalt 6200 kr, vilket i och för sig är långt från 16 000 kr.

Ser att nät avgifterna är blivit rejält dyrare på ett år

SE2 Sundsvall
Nov 2020
Förbrukning 1490 kWh
Nätavgift 245:-

Nov 2021
Förbrukning 1703 kWh
Nätavgift 848:-

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
N
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ser att nät avgifterna är blivit rejält dyrare på ett år

SE2 Sundsvall
Nov 2020
Förbrukning 1490 kWh
Nätavgift 245:-

Nov 2021
Förbrukning 1703 kWh
Nätavgift 848:-
Vad har du för elnätsföretag?
Vi har Vattenfall och otroligt nog höjde de inte sina priser vid årsskiftet men det kan ju komma senare under året (har hänt förr).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.