A
N Nalleman64 skrev:
Vad har du för elnätsföretag?
Vi har Vattenfall och otroligt nog höjde de inte sina priser vid årsskiftet men det kan ju komma senare under året (har hänt förr).
De har tagit samma beslut som ellevio..
De höjer inget för att skada konsumenterna..
De kör på låga avtal... Så jag undrar jag...
Är det kanske så att någon har sett detta komma långt innan..?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mina gamla föräldrar (80 år) bor i litet hus (80 m2) som tyvärr har direktverkande el (SE4). De fick 8000 kr i elräkning för december och räknar med runt 10.000 kr för januari och februari. Det är enorma pengar om man lever på låg pension.

Släkten äger en liten övernattningslägenhet i stan, så resten av denna vintern kommer de flytta dit och skruva ner värmen i huset till minimum.

Sen måste vi försöka byta deras uppvärmning. Det är ändå lite svindlande att de flyttar från huset.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mickebus och 10 till
  • Laddar…
A
G Galten skrev:
Mina gamla föräldrar (80 år) bor i litet hus (80 m2) som tyvärr har direktverkande el (SE4). De fick 8000 kr i elräkning för december och räknar med runt 10.000 kr för januari och februari. Det är enorma pengar om man lever på låg pension.

Släkten äger en liten övernattningslägenhet i stan, så resten av denna vintern kommer de flytta dit och skruva ner värmen i huset till minimum.

Sen måste vi försöka byta deras uppvärmning. Det är ändå lite svindlande att de flyttar från huset.
beklagar.
Så här ska det inte vara.. Och de som anser det kan ju betala för andras räkningar...
 
  • Gilla
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vad har du för elnätsföretag?
Vi har Vattenfall och otroligt nog höjde de inte sina priser vid årsskiftet men det kan ju komma senare under året (har hänt förr).
Hmm..jag som kollar fel:thinking:
Dessa var egentligen elkostnader för resp månader 2020 vs 2021 Rörligt/Fast avtal med Fyrfasen. Elnät kommer via e-faktura ”Sundsvall Elnät”

I vilket fall lite skillnad..Nov ifjol var kWh rätt billig med rörlig då Augusti var samma kostnad som November.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Underbart med idioter som gnäller , väljer man rörligt elpris så får man skylla sig själv !
 
  • Wow
LURIGLANA
  • Laddar…
A
P Peternow skrev:
Underbart med idioter som gnäller , väljer man rörligt elpris så får man skylla sig själv !
Ikon av ledsen gult ansikte med pratbubbla innehållande ordet "GNÄLLSPIK".
 
  • Gilla
40talshuset och 5 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Mina gamla föräldrar (80 år) bor i litet hus (80 m2) som tyvärr har direktverkande el (SE4). De fick 8000 kr i elräkning för december och räknar med runt 10.000 kr för januari och februari. Det är enorma pengar om man lever på låg pension.
Släkten äger en liten övernattningslägenhet i stan, så resten av denna vintern kommer de flytta dit och skruva ner värmen i huset till minimum.
Sen måste vi försöka byta deras uppvärmning. Det är ändå lite svindlande att de flyttar från huset.
Vad har de för elförbrukning på 1 år? Varför har inte fast elpris varit valet för dem om marginalerna är låga?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
hmm:thinking:
nog för att eur-lex skulle 2019 ge alla EU medlemmar och invånare rätten att få energi från rena energi källor och fasa ut fossila inom kommande period..

Men jag kan inte se att detta skett annanstans än i Sverige och Tyskland innan man nu bedömde kärnkraft som grön energi..
Man borde nog skämmas rätt bra även där..

Men det är klart de har väl mps motsvarighet där... :thinking:
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad har de för elförbrukning på 1 år? Varför har inte fast elpris varit valet för dem om marginalerna är låga?
Farsan är en principfast man och en av principerna är att alltid ha rörliga avtal… Så på det viset är det såklart deras eget fel.

Jag tror man kan lösa deras uppvärmning enkelt med en luftvärmepump, huset är litet och öppet. Så det löser sej. Det var oljeeldat fram tills för typ 20 år sen men tyvärr slängde de ut det vattenburna och satte in elelement då. Så luft/vatten funkar inte.

vet ej deras årsförbrukning
 
A
G Galten skrev:
Farsan är en principfast man och en av principerna är att alltid ha rörliga avtal… Så på det viset är det såklart deras eget fel.

Jag tror man kan lösa deras uppvärmning enkelt med en luftvärmepump, huset är litet och öppet. Så det löser sej. Det var oljeeldat fram tills för typ 20 år sen men tyvärr slängde de ut det vattenburna och satte in elelement då. Så luft/vatten funkar inte.

vet ej deras årsförbrukning
Nja jag vet eller tycker inte man kan säga att bara för att någon har rörliga avtal så får man skylla sig själv..

visst har man ett ansvar, men det har även staten emot sina medborgare och i dessa fall som nu sker så har inte staten tagit sitt ansvar att säkerställa att hushållen verkligen klarar av att hantera dessa belopp samtidigt som staten har agerat i att höja bränsleskatter och blanda ut med mer biomedel.. reduktionsplikten är en typ av straff.. visst den hade säkert bra intensioner men blev istället en restprodukt från kroppen..

Samma visa har vi här...
Och det är alltid de som har det sämst i samhället som får smällen..
Detta är inte att ta sitt sociala eller statliga ansvar för sina medborgare...

Så nä din mor och far har inget mer ansvar i detta än vad den som har fast avtal har..
Man väljer och sedan skall en marknad fungera inte kollapsa över dess inblandade.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 4 till
  • Laddar…
Direktverkande el i ett hus på 80kvm i se4, de borde installerat en eller två llvp för länge sedan, hade varit bra för både ekonomi och miljö.

Är väl det enda goda som kommer av detta, att folk kommer ta tag i de här lätta sakerna för att minska sin energiförbrukning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Men det händer ju inte!
Jo det händer, men det går fruktansvärt långsamt...
Sydvästlänken blev väl färdig nu i somras efter ca 10års byggande.

På samma tid kunde vi(Vattenfall) låtit bygga ett par nya stora reaktorer i Ringhals eller Barsebäck om den politiska viljan hade funnits.
 
  • Gilla
spider22 och 3 till
  • Laddar…
A
Frankrike har 56 reaktorer.. 70% av landet får se sin energi därifrån..

Nu bygger de 1 Epr reaktor..
3dje generation.

Tyskland hade 19 reaktorer.. alla skulle stängas innan 2021 slut..
känns överilat nu när det är grön energi...

England har planer på att bygga kärnkraft..

Jag läste igår kväll när jag eldade en text om
Detta med kärnkraft..

texten gick ur på att världen hade olika källor för energi.. Men så fick man en global idé om att skapa ett nätverk med att köpa sälja varor mm.

Men så började vissa länder att se sig om efter att utnyttja andra länders resurser givetvis emot betalning.. Och då skapa en missbalans i detta samarbete..

Detta gjorde senare att vissa länder byggde ut detta med kärnkraft.
till slut så hade i stort sätt alla medlemsländerna kärnkraft och sen slutade de att köpa sälja mer och mer emot varandra.. Och se mer och mer till sitt för att klara av resurser och basindustri..

Det detta ledde till i slutänden av texten var ett ytterligare världskrig...

gissa vem som skrivit denna texten..
Den innehåller betydligt mycket mer..
Men ändå...
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
D Dinjo skrev:
Det är bra att Svk går med vinst. Stamnätet behöver byggas ut.
Men du, det är inte riktigt så detta går till..
Svk kommer inte få behålla några mer skatteintäkter av detta utan de har sin budget från regeringen att agera efter...

Så de som vinner på detta är endast regeringen som kan använda skattemedel till såna delar där de ej behöver fråga riksdagen om lov för investeringar...
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Jag uppmanar alla som får en chockfaktura att bestrida den i sin helhet samtidigt som man byter elhandelsbolag. Detta kommer jag att göra bestämt. Det är elhandelsföretagets uppgift att via kontrakt säkra acceptabelt inköpspris till sina kunder som har rörligt elpris.

Elhandelsföretaget får sedan ändra sina rutiner eller lägga in ett klagomål hos regeringen att dom ej kan bedriva verksamhet under rådande omständigheter där svenska kraftnät misslyckats med att säkra upp kapaciteten från norra till södra Sverige samtidigt som el exporteras ner till kontinenten för att maximera energiproducenternas vinst.

Det fungerar inte att elhandelsbolag säkrar upp längre kontrakt gentemot producenter där elhandelsbolaget betalar kanske 30öre/kWh, men sedan säljer vidare denna el för 190öre/kWh till konsumenter som har rörligt elpris enbart för att vissa europeiska länder har tillfällig elbrist och är villiga att betala 190öre/kWh.
 
  • Haha
kapten_krok och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.