297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
På det sättet är ju skatter avgifter men jag tycker andra länder missbrukar det mer, ofta kollegor pratar om "obligatoriska avgifter" för sånt som vi har inbakat i skatten, om det är obligatoriskt så kan man ju ändå inte räkna bort det.P pmd skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så var min arbetslösa bror "sysselsatt" med att städa diken under mitten/slutet på 70-talet. Kallades beredskapsarbete om minnet inte sviker.J JohanLun skrev:
Jo sånt hade de förr berätta mina föräldrar med.D Dilato skrev:
När jag var i arbetssökartagen 2004 så fick de som varit arbetslösa ett litet tag åka och snickra fågelholkar för 3000 i månaden. Jag bodde hemma hos föräldrarna så jag vägrade att spika holkar.
Fixade jobb och det gick ju bra. Hade man bott i eget hade man ju såklart fått göra det för att inte behöva flytta hem igen.
Vet inte om det finns sådana sysselsättningar idag eller om ams låter arbetsföra arbetslösa sitta och slasa på soffan och cafeer. Men det är komiskt att en del kan vara lediga i flera år eller till och med decennier.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Tyvärr omöjligt att hinna läsa allt nytt som skrivs på forumet för närvarande, så hoppas att detta inte är publicerat sedan tidigare:
https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-till-30-kr-per-liter/
– Det är i dagsläget oklart om statsstödsgodkännandet kommer att kunna förlängas bortom 2022. Mot bakgrund av detta remitteras ett förslag om att Sverige till den 1 januari 2023 ska upphäva skattebefrielsen för flytande rena och höginblandade biodrivmedel och i stället främja dessa drivmedel genom att införliva dem i reduktionsplikten, skriver regeringen i sin PM.
30 kr / liter HVO100
Införandet av skatten innebär rejäla höjningar på E85 och HVO100. En liter E85 höjs med 8,50 kronor inklusive moms och HVO100 höjs med drygt 6 kronor inklusive moms. Det är samma skatt som för vanlig bensin och diesel. Om dagens priser står sig skulle en liter E85 kosta 25,70 kronor och en liter HVO100 kommer att kosta 30,12 kronor.
Regeringen vill nu ändra lagen om reduktionsplikt och göra så att E85 och HVO100 kan räknas in i reduktionen. Det kan göra så att mindre biobränsle behöver blandas in i den vanliga bensinen och dieseln.
https://www.regeringen.se/rattsliga...likt-for-rena-och-hoginblandade-biodrivmedel/
https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-till-30-kr-per-liter/
– Det är i dagsläget oklart om statsstödsgodkännandet kommer att kunna förlängas bortom 2022. Mot bakgrund av detta remitteras ett förslag om att Sverige till den 1 januari 2023 ska upphäva skattebefrielsen för flytande rena och höginblandade biodrivmedel och i stället främja dessa drivmedel genom att införliva dem i reduktionsplikten, skriver regeringen i sin PM.
30 kr / liter HVO100
Införandet av skatten innebär rejäla höjningar på E85 och HVO100. En liter E85 höjs med 8,50 kronor inklusive moms och HVO100 höjs med drygt 6 kronor inklusive moms. Det är samma skatt som för vanlig bensin och diesel. Om dagens priser står sig skulle en liter E85 kosta 25,70 kronor och en liter HVO100 kommer att kosta 30,12 kronor.
Regeringen vill nu ändra lagen om reduktionsplikt och göra så att E85 och HVO100 kan räknas in i reduktionen. Det kan göra så att mindre biobränsle behöver blandas in i den vanliga bensinen och dieseln.
https://www.regeringen.se/rattsliga...likt-for-rena-och-hoginblandade-biodrivmedel/
Ja det lär vara mycket fram och tillbaks om bränslepriserna de kommande åren, även oljepriset lär kunna bjuda oss på en "resa", för egen del har jag redan diskonterat detta och räknar kallt med en kraftig prisökning, mina funderingar sträcker sig till ett pris på 100kr/litern inom 10 år, sen kanske det inte når hela vägen men lika bra att vara förberedd.MultiMan skrev:Tyvärr omöjligt att hinna läsa allt nytt som skrivs på forumet för närvarande, så hoppas att detta inte är publicerat sedan tidigare:
[länk]
– Det är i dagsläget oklart om statsstödsgodkännandet kommer att kunna förlängas bortom 2022. Mot bakgrund av detta remitteras ett förslag om att Sverige till den 1 januari 2023 ska upphäva skattebefrielsen för flytande rena och höginblandade biodrivmedel och i stället främja dessa drivmedel genom att införliva dem i reduktionsplikten, skriver regeringen i sin PM.
30 kr / liter HVO100
Införandet av skatten innebär rejäla höjningar på E85 och HVO100. En liter E85 höjs med 8,50 kronor inklusive moms och HVO100 höjs med drygt 6 kronor inklusive moms. Det är samma skatt som för vanlig bensin och diesel. Om dagens priser står sig skulle en liter E85 kosta 25,70 kronor och en liter HVO100 kommer att kosta 30,12 kronor.
Regeringen vill nu ändra lagen om reduktionsplikt och göra så att E85 och HVO100 kan räknas in i reduktionen. Det kan göra så att mindre biobränsle behöver blandas in i den vanliga bensinen och dieseln.
[länk]
Volvo kommer att sälja en form av "självkörande bil" under 2022
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-ska-volvo-cars-borja-salja-sjalvkorande-bilar-7027145
Och som noterats tidigare, det blir i Kalifornien där man teckna ett speciellt abonnemang till bilen och med inriktning "börjar med kösituationer på motorväg".
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-ska-volvo-cars-borja-salja-sjalvkorande-bilar-7027145
Och som noterats tidigare, det blir i Kalifornien där man teckna ett speciellt abonnemang till bilen och med inriktning "börjar med kösituationer på motorväg".
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Ja och detta är så långt övriga tillverkare kommit. Det är en sak att ha en bil som klarar ett fåtal mil väl uppmätt väg av hög kvalitet, en annan sak att som Chuck Norris följa efter banditerna i sin Willys Jeep över gränsen till Mexico medans bilen automatiskt gör undanmanöver för banditerna kulor.A AndersS skrev:
Men nu är självkörande bilar politikernas snuttefilt för att kunna minska trafiken och därmed utsläppen samtidigt som man gärna tackar ja till intäkterna från bilismen i form av skatter och tullar, så vi lär få vänja oss vid diverse uttalanden om "självkörande" bilar under återstoden av 20-talet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
En 5.56x45 rör sig runt 900 m/s. Att flytta en stor massa som en bil tillräckligt fort för att undvika kulor är en omöjlig uppgift även för en datorA Anders_Nilsson skrev:Ja och detta är så långt övriga tillverkare kommit. Det är en sak att ha en bil som klarar ett fåtal mil väl uppmätt väg av hög kvalitet, en annan sak att som Chuck Norris följa efter banditerna i sin Willys Jeep över gränsen till Mexico medans bilen automatiskt gör undanmanöver för banditerna kulor.
Men nu är självkörande bilar politikernas snuttefilt för att kunna minska trafiken och därmed utsläppen samtidigt som man gärna tackar ja till intäkterna från bilismen i form av skatter och tullar, så vi lär få vänja oss vid diverse uttalanden om "självkörande" bilar under återstoden av 20-talet.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Helt fel. Samma villkor med snabba oförutsägbara rörelse gäller nämligen folk på en shoppinggata under rea. Det automatiska systemet för undanmanöver måste kunna läsa folks rörelser, inklusive banditens anläggning och avtryck och därmed göra det omöjligt för banditen att sikta på bilen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 380 inlägg
Folk rör sig inte med 900 m/s dock. Det är klart en dator kan bättre undvika en skytt än vad en människa kan. Men fordonet kommer bli träffat.A Anders_Nilsson skrev:
En AR15 skjuter med ca 850 skott i minuten ett skott var 6/85 sekund. Om kulan har en hastighet på 900 m/s och skytten håller in avtryckaren måste datorn köra skicksack mellan projektiler med ett avstånd på 900x6/85=64 meter . Det är ju görbart men inte lätt. Detta ej inräknat luftmotstånd
edit: Tar vi med luftmotstånd blir det ca 58 meter kulan hinner på 6/85 dels sekund
Redigerat: