BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Vi har 35 cm på ena sidan och det fungerar fast vi har toarullen på andra sidan där det är 40. Det är lite trångt när man städar men det går. I små badrum får man kompromissa om utrymmet.S seniorkonsult skrev:
Jag håller med dem som säger att det är onödigt att flytta vatten och avlopp. Dels kommer det inte ge dig mer utrymme i alla fall och dels brukar det kosta mer än det smakar. Om du har utrymme för avloppsflytt i din budget, satsa de pengarna på lyxig inredning istället.
Vad gäller storlek på kommoden (förvaring) så kommer troligen en större kommod inte heller att hjälpa - handen på hjärtat, den kommer alltid vara mer än full i alla fall, det är liksom en naturlag. Om du håller dig till ungefär den storlek du har idag så har du ändå ett rejält handfat. En större kommod tar utrymme och bidrar till att rummet känns mindre.
Nä, jag håller med de som föreslår att du ska satsa på grunda skåp (Max 20 cm) på väggen där du har handfatet. Köp riktiga badrumsskåp som klarar fukten i ett badrum och skippa Ikeas spånskivemöbler som kommer se fula och slitna ut inom ett år.
Om du vill få utrymmet att se större ut bör du ha spegeldörrar på skåpen. Undvik mörk trä som käkar ljus, det bör i så fall åtminstone vara en blank finish som reflekterar lite av ljuset.
De vikbara duschväggarna som föreslagits verkar fiffiga. Även duschdraperi kan funka om man behöver dra ner på nån kostnad. Om man kan lägga en tusenlapp istället för en hundralapp på duschdraperiet så är det lite pengar i sammanhanget och kommer ändå kännas fräscht. Undvik skenor på golvet, de kommer bara bli svårt att hålla rena och de bidrar till att utrymmet känns mindre när man delar av golvytan. Dessutom riskerar de att bli en inkörsport för fuktskador om de ska skruvas i golvet.
Hoppas du känner att du får tips och idéer du kan använda dig av!
Vad gäller storlek på kommoden (förvaring) så kommer troligen en större kommod inte heller att hjälpa - handen på hjärtat, den kommer alltid vara mer än full i alla fall, det är liksom en naturlag. Om du håller dig till ungefär den storlek du har idag så har du ändå ett rejält handfat. En större kommod tar utrymme och bidrar till att rummet känns mindre.
Nä, jag håller med de som föreslår att du ska satsa på grunda skåp (Max 20 cm) på väggen där du har handfatet. Köp riktiga badrumsskåp som klarar fukten i ett badrum och skippa Ikeas spånskivemöbler som kommer se fula och slitna ut inom ett år.
Om du vill få utrymmet att se större ut bör du ha spegeldörrar på skåpen. Undvik mörk trä som käkar ljus, det bör i så fall åtminstone vara en blank finish som reflekterar lite av ljuset.
De vikbara duschväggarna som föreslagits verkar fiffiga. Även duschdraperi kan funka om man behöver dra ner på nån kostnad. Om man kan lägga en tusenlapp istället för en hundralapp på duschdraperiet så är det lite pengar i sammanhanget och kommer ändå kännas fräscht. Undvik skenor på golvet, de kommer bara bli svårt att hålla rena och de bidrar till att utrymmet känns mindre när man delar av golvytan. Dessutom riskerar de att bli en inkörsport för fuktskador om de ska skruvas i golvet.
H Hekos skrev:Jag håller med dem som säger att det är onödigt att flytta vatten och avlopp. Dels kommer det inte ge dig mer utrymme i alla fall och dels brukar det kosta mer än det smakar. Om du har utrymme för avloppsflytt i din budget, satsa de pengarna på lyxig inredning istället.
Plattan längst till vänster är tänkt samt denna komod fast med porslin tvättställ istället. Val av platta o kommod är för att det ska vara en tråd till övrigt i lgh. Sen blir det vikdörrar eller draperi. Det som är, är att jag ville åt den lilla ytan när man kommer in för att öppna upp o få känslan av större.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
G Git Johansson skrev:Plattan längst till vänster är tänkt samt denna komod fast med porslin tvättställ istället. Val av platta o kommod är för att det ska vara en tråd till övrigt i lgh. Sen blir det vikdörrar eller draperi. Det som är, är att jag ville åt den lilla ytan när man kommer in för att öppna upp o få känslan av större.
Känns fel med dessa stora plattor i litet badrum. Även om det endast är på vägg så tänk på måtten så det inte blir onödigt mycket spill! Blir det keramik på golvet också? Tänk i så fall på golvlutningen. Granne under/golvbrunnen?S seniorkonsult skrev:Utprovat minimiavstånd (std) från vägg till centrum toastol är 40 cm vilket medger plars för toarulle, armbågar samt en bide’dusch mm. Justera toans läge och montera en 90x90 cm duschhörna med böjda glasväggar som kan vikas in när de ej används vilket ger bra utrymme. Du har då bra plats längs andra väggen och kanske även mellan dusch och toastol. Som Birgit föreslog går det bra montera skåp upptill på vägg.
Jag tror tänkt keramikformat bör tänkas över, skulle själv ej använt större än 20x30 cm och på golv 20x20 samt 10x10 i duschutrymmet för att få bra fall. Dessa förslag kostar mindre än tänkta åtgärder. Du kan då i princip behålla lägen, förläng tvättställ med hylla/skåp. Stor spegel ger mer rymd.
Det blir inte så mkt spill, tanken är kuvertskärning i dusch o enl plattsättaren så fixar han det. (Firma) Tanken är värme i golv o sänkt tak med 4 sportlight.S seniorkonsult skrev:
Det ligger ju något i att inte kul att se toan det första man gör. jag skulle även kunna ha duschen där m vikbara väggar så det blir kanske det bästa alternativet då våtrumsfläkten är precis över. eller vad tror ni? Jag får väl ta tejp på golvet -/ koppla bort nuvarande tvättställ för att få in känslan mer på riktigt.
i så fall blir det enligt skiss o då är det enklare med vikbara dörrarG Git Johansson skrev:Det blir inte så mkt spill, tanken är kuvertskärning i dusch o enl plattsättaren så fixar han det. (Firma) Tanken är värme i golv o sänkt tak med 4 sportlight.
Det ligger ju något i att inte kul att se toan det första man gör. jag skulle även kunna ha duschen där m vikbara väggar så det blir kanske det bästa alternativet då våtrumsfläkten är precis över. eller vad tror ni? Jag får väl ta tejp på golvet -/ koppla bort nuvarande tvättställ för att få in känslan mer på riktigt.
Smart tanke att ta upp färger och träslag som redan finns i lägenheten! Eftersom plattorna är stora i ett litet utrymme kan det vara bra att centrera plattorna efter nån linje. Till exempel mitt på väggen eller mitt för handfatet.G Git Johansson skrev:Plattan längst till vänster är tänkt samt denna komod fast med porslin tvättställ istället. Val av platta o kommod är för att det ska vara en tråd till övrigt i lgh. Sen blir det vikdörrar eller draperi. Det som är, är att jag ville åt den lilla ytan när man kommer in för att öppna upp o få känslan av större.
Den här senaste ritningen tycker jag är den bästa. Skapar mycket yta på golvet och ger god tillgång till alla utrymmets funktioner. Det kommer bli lite trångt kring tronen, jag har ungefär samma avstånd mellan vägg och handfat i mitt eget badrum, men inte så det stör.G Git Johansson skrev:
Även böjda duschdörrar i klarglas skulle funka bra, de vinklar du bara in mot väggen när duschen inte används.
Med bra lutning mot golvbrunn behövs inga skenor i golvet.
Försök att utnyttja väggarna maximalt istället för en större kommod och handfat som kommer att dominera utrymmet. I ett litet badrum blir känslan lätt att stora möbler blir lite överväldigande. Har du andra lättflyttade möbler/skåp/kartonger i ungefär liknande storlekar är det effektivt för att få en uppfattning om hur mycket plats olika saker tar upp i verkligheten. Eller enklare är att göra en låda i skala av badrummet och sedan skalenliga små askar och flytta runt grejerna lite hit och dit. Behöver ju inte vara exakt i skala men ungefär iaf.
Jag har väl bra ventilation i badrummet för ikeaskåpen har inga fuktskador trots många års badande och duschande av både barn och hundar. Men duschar iofs inte skåpen...
Med bra lutning mot golvbrunn behövs inga skenor i golvet.
Försök att utnyttja väggarna maximalt istället för en större kommod och handfat som kommer att dominera utrymmet. I ett litet badrum blir känslan lätt att stora möbler blir lite överväldigande. Har du andra lättflyttade möbler/skåp/kartonger i ungefär liknande storlekar är det effektivt för att få en uppfattning om hur mycket plats olika saker tar upp i verkligheten. Eller enklare är att göra en låda i skala av badrummet och sedan skalenliga små askar och flytta runt grejerna lite hit och dit. Behöver ju inte vara exakt i skala men ungefär iaf.
Jag har väl bra ventilation i badrummet för ikeaskåpen har inga fuktskador trots många års badande och duschande av både barn och hundar. Men duschar iofs inte skåpen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Nu tycker jag det börjar bli väl trångt kring toaletten.G Git Johansson skrev:
Vikdörrarna med extra gångjärn är aldrig runda.
Vad är det som är 33 cm och de andra måtten i det hörnet?
Hur mycket skjuter toaletten ut i dörröppningen?
Anledningen till att din toalett idag sitter rätt långt från dörren kan vara för att man inte ska gå in i den.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Dörren kan börja 50 cm från hörnet enl std. Den 1/2-runda 90 cm duschhörnan har hlsdörrarna med ggj direkt i hörnen och inte som du ritat. Gott om plats när man viker in glasen. Rund duschhörna med st ok ra golvplattor är en dålig lösning. Dåligt fall. I övrigt ser jag ingen anledning att börja trassla med bef golvbrunn som har bra läge idag.
Det går nog att få till en bra lösning utan en onödig dyr flytt av toan. Problemet som jag ser på fotot är att kommoden står mitt emot toan och att det är för trångt när man ska in till duschen. Föreslår därför att kommoden flyttas, inte till bakre väggen utan längre in på samma vägg. Då kan du utan problem ha en 80 cm bred kommod.
Eftersom du inte använder dig av handfatet/kommoden samtidigt som du duschar, så kan yttermåttet på duschhörnan utan problem bli 90x90 vilket är minsta rekommenderade måttet för en dusch. Håller med övriga inlägg som föreslår vikvägg av något slag, som på ett effektivare sätt håller vattenstänk borta från golvytan än vad ett draperi skulle göra.
Undvik att belamra golvet med installationer. Häng allt på väggen.
En spegel på bakre väggen, mitt emot dörren ger illusion av att rummet är större.
Ha förvaringsskåp över kommoden, men inte för djupa och inte för långt ned, för då kan du inte böja dig framåt och spotta ut tandkrämen utan att så i huvudet.
Tanken på breda plattor i storleken 60x60 bör du nog slå bort (oavsett hur snygga de är), för det gör att rummet ser mindre ut, oavsett om de sitter på golvet eller väggen. Dessutom kan man inte ha det i den del av rummet som duschen är, eftersom avrinningen inte funkar (som redan påpekats).
Grått klinkergolv max 30x30 (kakel på golv blir lätt halt med stor halkrisk) och vita väggar (liggande sk metro kakel) med vertikala dekorränder på väggen vid toan och duschfästet hade jag nog satsat på.
Hoppas det gick att förstå vad jag menade.
Lycka till!
Eftersom du inte använder dig av handfatet/kommoden samtidigt som du duschar, så kan yttermåttet på duschhörnan utan problem bli 90x90 vilket är minsta rekommenderade måttet för en dusch. Håller med övriga inlägg som föreslår vikvägg av något slag, som på ett effektivare sätt håller vattenstänk borta från golvytan än vad ett draperi skulle göra.
Undvik att belamra golvet med installationer. Häng allt på väggen.
En spegel på bakre väggen, mitt emot dörren ger illusion av att rummet är större.
Ha förvaringsskåp över kommoden, men inte för djupa och inte för långt ned, för då kan du inte böja dig framåt och spotta ut tandkrämen utan att så i huvudet.
Tanken på breda plattor i storleken 60x60 bör du nog slå bort (oavsett hur snygga de är), för det gör att rummet ser mindre ut, oavsett om de sitter på golvet eller väggen. Dessutom kan man inte ha det i den del av rummet som duschen är, eftersom avrinningen inte funkar (som redan påpekats).
Grått klinkergolv max 30x30 (kakel på golv blir lätt halt med stor halkrisk) och vita väggar (liggande sk metro kakel) med vertikala dekorränder på väggen vid toan och duschfästet hade jag nog satsat på.
Hoppas det gick att förstå vad jag menade.
Lycka till!
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Det är inga problem med. att ha tvättställ mittemot toan. Om du tittar på rek minimimått i byggbestämmelserna så är mått för toastol mot vägg 120 cm, tvättställ ca 40 cm djup vilket kräver en rumsbredd av 160 cm. Inga problem att bibehålla bef placeringar alltså, ev med mindre justeringar. Jag tycker även att det är dumt att gå under, av möbleringsfakta rek minimimått om ej nödvöndigt. Om ej väggar hindrar.
ganska dyrt att bila upp hela golvet för att få mindre förändringar på placeringen av toalett och handfat. Speciellt toaletten kostar röv att flytta..A Angie6605 skrev:Hej,
Badrum är inte lätt att renovera eller planera. Om jag hade varit du, så hade jag inte ändrat planeringen från den nuvarande. Sätt inte toastolen mittemot dörren, det är det första man ser när man öppnar dörren. Satsa på att finna en toastol med ett mindre djup, det finns. Om jag minns rätt, vilket jag säkert inte gör, så är min vägghängda från Villory & Bosch den med snålast djup på marknaden. I mitt lilla badrum köpte jag dessutom ett handfat som är 70 cm brett men inte speciellt djup, tror att det 30 cm. Det är någon dansk tillverkare. Finns med kommodskåp till. Har du en duktig hantverkare så kan de säkert använda en kommod från Ikea, skåpet är alltså kommoden. Duschväggar är bäst om de är vikbara, du sparar mycket plats. Köpte min på Bauhaus. Du kommer att kunna få bra med förvaring i ditt badrum om du väljer ett spegelskåp som är högt. Ikea har att välja på. Heter inte något av dem Morgon? Önskar dig lycka till med din renovering!
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg