888 978 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Förutsatt att de inte har pengar på banken och har köpt huset på senare tid är det väl precis de som troligen drabbas värst?D Daniel 109 skrev:
Vi pratar om ofta gamla människor som ägt ett hus typ 30+ år och nu har ett värde på sitt hus som ja, är i mångmiljonklass.
Men det förändrar ju inte deras innehav på bankkontot det minsta, eller hur?
Tycker du det är rimligt att de ska flytta för att ha råd att betala elräkningen eller hur tänker du?
Personligen kommer min räkning troligen hamna på 10 000+ för december och det kommer svida rejält för mig som ensamstående.
Men - jag har valt att bo i och nyligen även köpt ett dyrt hus och därmed får jag ta in i kalkylen att dessa galna saker som skett på elmarknaden kan ske.
Detta även om jag inte gillar och verkligen hoppas på att de inte kommer ske igen.
Jag band lånen (vilket jag aldrig gjort tidigare) men det var tydligen viktigare att binda elen i år (vilket jag alltid gjort tidigare).
Ibland skiter det sig helt enkelt..
T Träkirurgen skrev:
JA - jag betalar för
Elnätsabonnemang; 25 A, Månadsavgift 540 kr
Elnätsområde; STOCKHOLM
Energiskatt; 44,50 öre
Elöverföring; 14,90 öre
Moms; inkl också
Elkostnad förbrukning; 56 öre tillkommer
TOTALT 133 öre per kilowattimme
ALLA DESSA KOSTNADER ÄR MITT TOTALA ELPRIS och det vill jag se från er också
Återkommer med det i morgonB Byggahus48 skrev:JA - jag betalar för
Elnätsområde; STOCKHOLM
Energiskatt; 44,50 öre
Elöverföring; 14,90 öre
Moms; inkl också
HAR NI RÄKNAT MED TANKNING AV ELBILARNA OCH ALL EXTRA JULBELYSNING?
Hej alla och god fortsättning på er! Här kommer mitt bidrag till diskussionen: Ja, jag behöver ställa en fråga till de som nämner era höga elräkningar: Är laddning av ev elbilar med i fakturorna? Är det det, skulle det vara som om jag räknade med mina dieselkostnader för att jag tankar min BMW med sex cylindrar. Den jämförelsen funkar ju inte. Ni som har elbilar måste naturligtvis ta bort dessa kostnader innan ni redovisar era extremt höga elkostnader.
Sedan brukar många dundra på med en massa extra belysning så här i juletid. Många har kanske inte de nyaste led-slingorna och tänker inte på att gamla belysningar drar mycket ström. Prisexempel: vi köpte för många år sedan en s k ljusslang för att ha utomhus. Vi satte upp den och den var toppenfin. Så läste jag på förpackningen och fick en chock. Sling -”helvetet” drog 800 watt. Tänk vad den hade kostat att ha igång under ett par mörka vintermånader? Slingan åkte bums tillbaka till affären. Så kolla gärna över era julprylar. Är de lite äldre kan de dra väldigt mycket ström. Många har säkert ett par tusen extra i elkostnader pga all julbelysning. Ett tips i all vänlighet
Angående att lägga om avtal med elbolagen kan jag berätta hur jag gjorde. Jag kontaktade mitt elbolag, Vattenfall, i augusti 2021. Mitt treårsavtal skulle gå i december 2021. Jag hade läst om att det dummaste man kan göra är att behöva lägga om ett avtal i nov-mars, därför att priserna ligger högt då. På hemsidan fanns uppgifter om att man kan gå ur ett avtal i förväg, genom att betala den förväntade förlusten för återstående kontraktstid.
Vattenfall och jag diskuterade saken. Jag sa att jag var villig att betala den kostnaden mot att jag skulle få ett bra treårsavtal igen, annars skulle jag byta bolag. Killen jag pratade med sa att de kunde gå med på följande lösning; mitt gamla avtal låg kvar utan att jag löste ut det i förväg. Samtidigt fick jag ett nytt treårsavtal med dem på en totalkostnad på 56 öre per kilowattimme. Detta treårsavtal skulle starta i december 2021 när det andra avtalet löpte ut. Naturligtvis tillkommer sedan nätavgifterna från EON men dessa kan jag ju inte påverka.
Jag ansåg att jag fått ett toppenerbjudande och är mycket nöjd! Kan känna mig lugn gällande den delen av elpriset de närmaste tre åren. Jag trivs med fast pris över längre tid, då det gör att jag kan planera bättre.
Man kan inte bara sitta här i forumet och gnälla, man måste vara aktiv, läsa om trender för elpriset och agera i tid. Ta en diskussion med ert elbolag, pressa dem lite och jag har ALLTID lyckats snacka mig till en bra deal. Att vara ”lat” i dessa sammanhang, gör att man får dåliga överraskningar i form av höga fakturor.
• Bostad; villa, byggd 1921 (100 år gammal) högt i tak, delvis gamla blyinfattade fönster
• Boyta; ca 300 kvm, 8 rok, inkl källare och ouppvärmd råvind för förvaring
• Antal våningsplan; 4 st (inkl en tornvåning på 16 kvm)
• Bad; 2 st används, ett tredje är inte färdigbyggt, men drar golvvärme
• Glasveranda; ouppvärmd längst med hela ena kortsidan
• Uppvärmning; vattenburen golvvärme samt radiatorer
• Luftvärmepump; från 2020 för uppvärmning och varmvatten
• Extra uppvärmning; luft/luft ca 15 år gammal
• Huset har tre kakelugnar, vilka jag inte eldar i just nu (lat ☹️) Ej sotade på tre år
• Gillar att ha varmt så det brukar vara 23 gr där jag mest är
• Temperatursänkning i rum jag sällan är till 18 grader
• Förbrukning i december 2021; 2964 kWh
• Total elkostnad i december 2021; 3961 kronor
SUMMERING
Helt okej elräkning, med tanke på att det varit rätt kallt för att vara i Stockholmstrakten. Tacksam att jag fick till ett bra avtal i tid och det enda jag behöver fundera över nu är hur det ska bli med drivmedelspriser/dieselpriset.
Tyck gärna till om det jag skrivit, men i en vänlig ton. Vi ska inte hacka på varandra - vi ska hjälpa varandra här
❤️❤️❤️❤️
Hej alla och god fortsättning på er! Här kommer mitt bidrag till diskussionen: Ja, jag behöver ställa en fråga till de som nämner era höga elräkningar: Är laddning av ev elbilar med i fakturorna? Är det det, skulle det vara som om jag räknade med mina dieselkostnader för att jag tankar min BMW med sex cylindrar. Den jämförelsen funkar ju inte. Ni som har elbilar måste naturligtvis ta bort dessa kostnader innan ni redovisar era extremt höga elkostnader.
Sedan brukar många dundra på med en massa extra belysning så här i juletid. Många har kanske inte de nyaste led-slingorna och tänker inte på att gamla belysningar drar mycket ström. Prisexempel: vi köpte för många år sedan en s k ljusslang för att ha utomhus. Vi satte upp den och den var toppenfin. Så läste jag på förpackningen och fick en chock. Sling -”helvetet” drog 800 watt. Tänk vad den hade kostat att ha igång under ett par mörka vintermånader? Slingan åkte bums tillbaka till affären. Så kolla gärna över era julprylar. Är de lite äldre kan de dra väldigt mycket ström. Många har säkert ett par tusen extra i elkostnader pga all julbelysning. Ett tips i all vänlighet
Angående att lägga om avtal med elbolagen kan jag berätta hur jag gjorde. Jag kontaktade mitt elbolag, Vattenfall, i augusti 2021. Mitt treårsavtal skulle gå i december 2021. Jag hade läst om att det dummaste man kan göra är att behöva lägga om ett avtal i nov-mars, därför att priserna ligger högt då. På hemsidan fanns uppgifter om att man kan gå ur ett avtal i förväg, genom att betala den förväntade förlusten för återstående kontraktstid.
Vattenfall och jag diskuterade saken. Jag sa att jag var villig att betala den kostnaden mot att jag skulle få ett bra treårsavtal igen, annars skulle jag byta bolag. Killen jag pratade med sa att de kunde gå med på följande lösning; mitt gamla avtal låg kvar utan att jag löste ut det i förväg. Samtidigt fick jag ett nytt treårsavtal med dem på en totalkostnad på 56 öre per kilowattimme. Detta treårsavtal skulle starta i december 2021 när det andra avtalet löpte ut. Naturligtvis tillkommer sedan nätavgifterna från EON men dessa kan jag ju inte påverka.
Jag ansåg att jag fått ett toppenerbjudande och är mycket nöjd! Kan känna mig lugn gällande den delen av elpriset de närmaste tre åren. Jag trivs med fast pris över längre tid, då det gör att jag kan planera bättre.
Man kan inte bara sitta här i forumet och gnälla, man måste vara aktiv, läsa om trender för elpriset och agera i tid. Ta en diskussion med ert elbolag, pressa dem lite och jag har ALLTID lyckats snacka mig till en bra deal. Att vara ”lat” i dessa sammanhang, gör att man får dåliga överraskningar i form av höga fakturor.
• Bostad; villa, byggd 1921 (100 år gammal) högt i tak, delvis gamla blyinfattade fönster
• Huset har tre kakelugnar, vilka jag inte eldar i just nu (lat ☹️) Ej sotade på tre år
SUMMERING
Helt okej elräkning, med tanke på att det varit rätt kallt för att vara i Stockholmstrakten. Tacksam att jag fick till ett bra avtal i tid och det enda jag behöver fundera över nu är hur det ska bli med drivmedelspriser/dieselpriset.
Tyck gärna till om det jag skrivit, men i en vänlig ton. Vi ska inte hacka på varandra - vi ska hjälpa varandra här
❤️❤️❤️❤️
J jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J[/QUOT
ojoj, inte fått min ännu beakta detta vid nästa riksdagsval
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Konstaterar att du har helt fantastiskt fina och låga avgifter. Grattis.B Byggahus48 skrev:JA - jag betalar för
Elnätsområde; STOCKHOLM
Energiskatt; 44,50 öre
Elöverföring; 14,90 öre
Moms; inkl också
Förlängde mitt 3 åriga avtal med Eon i Augusti till 56 öre. Hade tidigare ett 3 årigt avtal med Eon också och vill minnas att det låg på ca 60 öre Nätägaren är dock Borås EnergiB Byggahus48 skrev:HAR NI RÄKNAT MED TANKNING AV ELBILARNA OCH ALL EXTRA JULBELYSNING?
SUMMERING
❤️❤️❤️❤️
Visa bilaga 577631
Åh, tack! Jag anade att mitt elavtal var bra, men jag vill gärna ha några andra att jämföra med. Det är så svårt att få grepp om det alla skriver, för de har med olika parametrar.H Harald Blåtumme skrev:
Har du några uppgifter på på din totala elkostnad så som jag redovisat? Skulle vara intressant att se. Om du vill visa dem förstås. Vänligen S
Men samtidigt nu december 2021 gick dom stora elbolagen ut med att kommer i framöver inte skriva några mera fasta avtal.pellefant skrev:
Det gick dom ut med denna information i rapport, aktuellt och tv4 nyheter.
Så risken är alla som sitter med fasta avtal nu. Kommer inte få längre skriva mera fasta avtal
Tyvärr syns inte din bilaga, men du kan väl återkomma med samma totalsumma som jag redovisade. Grattis till ett bra avtal för övrigt. Tyvärr brukar det ofta också finnas andra ”kostnader” från nätbolagen som måste räknas in för att få en rättvis bild av TOTALKOSTNADEN PER KILOWATTIMMET Träkirurgen skrev:
Det är väl sällan så enkelt. Kan ju vara högt belånade men med fantastisk inkomst de är väl inte så hårt drabbade heller?…D Daniel 109 skrev:
Men många blir stenhårt drabbade och ytterligare om räntorna går upp, då blir det kris.
Hej Håkan! Om det är så att bolagen inte längre kommer att skriva fasta avtal, så tänker jag inte ta ut oro för det i förskott. Mitt avtal är t o m 2024-12 och jag tänker att med tryck från konsumenterna så kommer det att sätta press på elbolagen att erbjuda attraktiva lösningar. Kan inte redan nu, fundera på hur det blir om tre år. Man får helt enkelt anpassa sig till situationen och göra vad man kan i god tid. Läs det jag skrev tidigare hur jag gjorde för att fixa min ”el-trygghet” de närmaste tre åren.HåkanDahlman skrev:
Sedan kan man ju se över andra kostnader man har. Inte tycka att livet är kul och amortera så lite som möjligt. Spendera och låna till resor, teknikprylar, ”barnen måste ju ha allt-mentaliteten” och byta bil vart annat år osv, som om det inte finns någon morgondag och bli föremål för Lyxfällan, kronofogde och inkasso. DÅ är varje liten höjning det som gör att allt går åt helvete.
Själv har jag och min dåvarande man resonerat så att så länge vi är friska, har jobb så amorterar vi så mycket vi bara kan. Det har resulterat i att jag idag är helt skuldfri och därmed också kan klara en del mindre trevliga höjningar som elpriset och dieselkostnaderna till min bil. Jag kan enkelt sälja mitt hus (500 m från havet) och göra det jag vill. Detta kommer av att jag/vi tidigare ”försakade” en del saker och insåg att barnen blir lika fina ungar även om det ibland handlats secondhand.