A Alexn72 skrev:
.... Och då väntar man till efter maten....
Titta gärna på er förbrukning momentant
Vi laddar bilen på natten typiskt pga det, men funkar ju inte för ts som vill åka hem då..

Min poäng är att det inte alls är säkert att en anläggning har 6a extra över mitt i vintern
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
1.om man vill värma upp uthuset, garaget, extra stugan mfl som gästen kanske ska stanna i så kan vi vara överens om att anläggningen ändå behöver vara i skick.
Klockrent tillfälle annars att testa;)
2. Min tolkning är då att ägaren till anläggningen inte har hållit denna i skick.
Jämför de med att däcken är slitna men de är okej för jag kör ändå inte så snabbt...
3. Anläggningen som diskuterades från början har inte nämnts som gammal och osäker... Men är den det så finns ju 6a... Och funkar inte de så är anläggningen inte säker..
Fortfarande gäller att en "godkänd" anläggning kan åldras och: Är ägaren tveksam så tar han sitt ansvar genom att neka någon att ansluta sig och har FULL RÄTT till det utan att andra ska lägga sig i det!
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Din "melodi" att efter 30 min känna om det är varmt kan:
1. Efter 30 min kan redan vara för sent om det var nåt fel.
2. Du kan knappast känna om det är varmt inuti nån vägg eller på kontaktblecken inuti ett uttag eller liknande.
3. Brukar du verkligen köra din högtryckstvätt kontinuerligt utan avbrott i flera timmar.
Tvättar du i så fall nån landningsbana ?
Brukar du köra din högtryckstvätt kontinuerligt i flera timmar.
1. Jag förutsätter att man inte pluggar I sug i porslinsuttaget i farstun från 1843.
2. Kalla elbilen för fuskkopplarnas mardröm.
Men en vanlig installation med nått så när moderna grejer klarar och ska klara 6a dygnet runt.
3 nä men grannes hönshus ska ju ha sitt med.
Så ska man köra elbil måste man kunna köra 100mil men tvättar plattorna klarar man på 10min. :rofl:
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
1. Jag förutsätter att man inte pluggar I sug i porslinsuttaget i farstun från 1843.
2. Kalla elbilen för fuskkopplarnas mardröm.
Men en vanlig installation med nått så när moderna grejer klarar och ska klara 6a dygnet runt.
3 nä men grannes hönshus ska ju ha sitt med.
Så ska man köra elbil måste man kunna köra 100mil men tvättar plattorna klarar man på 10min. :rofl:
Vill man ha en skruvdragare med 4 hjul så får man väl se till att man planerar sina resor så man kan ladda dem på riktiga och därför avsedda platser och inte kräva att alla andra ska "passa upp". Vi som har riktiga bilar brukar väl inte KRÄVA att den vi besöker ska stå beredd med bränsle att fylla på med??
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vill man ha en skruvdragare med 4 hjul så får man väl se till att man planerar sina resor så man kan ladda dem på riktiga och därför avsedda platser och inte kräva att alla andra ska "passa upp". Vi som har riktiga bilar brukar väl inte KRÄVA att den vi besöker ska stå beredd med bränsle att fylla på med??
Idag handlar det egentligen mest om smidighet...
Exemplet med toa beskriver de hela bäst...
Klart man inte behöver låna ut toan... Men alla är överens om man får låna toan på ett besök...
De kan ju stanna på laddare Men smidigheten att ladda på plats ... Man kan kissa innan men smidigheten att även kunna gör de på plats....

Flaskan vin man kommer med som gåva behöver man heller inte ge Men det brukar uppskattas... likaså att få plugga in kabeln...
Sen för min egen del så har jag alltid frågat innan ankomst...
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vi laddar bilen på natten typiskt pga det, men funkar ju inte för ts som vill åka hem då..

Min poäng är att det inte alls är säkert att en anläggning har 6a extra över mitt i vintern
Nä ni laddar hemma så förstår jag inte visste med att ladda bilen annat än just på natten om man ändå ska vara hemma hela kvällen...

Min poäng är att jag inte ens tror att du ligger på 11kw nån längre stund... Och kör du det så har du ändå större säkringar än 16a...
Men överbevisa mig gärna...
 
F
A Alexn72 skrev:
Idag handlar det egentligen mest om smidighet...
Exemplet med toa beskriver de hela bäst...
Klart man inte behöver låna ut toan... Men alla är överens om man får låna toan på ett besök...
De kan ju stanna på laddare Men smidigheten att ladda på plats ... Man kan kissa innan men smidigheten att även kunna gör de på plats....

Flaskan vin man kommer med som gåva behöver man heller inte ge Men det brukar uppskattas... likaså att få plugga in kabeln...
Sen för min egen del så har jag alltid frågat innan ankomst...
Men därifrån till att som du börja insinuera att den du besöker INTE TAR SITT ANSVAR för anläggningen så att du inte kan ladda är en helt annan sak. Då KRÄVER du nåt!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nä ni laddar hemma så förstår jag inte visste med att ladda bilen annat än just på natten om man ändå ska vara hemma hela kvällen...

Min poäng är att jag inte ens tror att du ligger på 11kw nån längre stund... Och kör du det så har du ändå större säkringar än 16a...
Men överbevisa mig gärna...
Vad ska jag bevisa? Jag har redan berättat för dig att vårt hus inte klarade att köra bvp och ladda elbil med 6A samtidigt när det var kallare för ett par veckor sedan.

20A säkringar, 3-fas laddare. Finns såklart lite annat som drar också, men se det som ett anekdotiskt exempel på att inte ens de som har elbil själva har 6A över att låna ut vid godtycklig tidpunkt.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
J jens.andersen skrev:
Han kanske bor i en Kommun som använder effektavgift, tex Göteborg ?
Det innebär:
De tre timmar varje månad som du använder som mest el ligger till grund för din kostnad den månaden.
Då kan din laddning bli dyr för honom, mycket mer än den elen du laddade....

Vad består elnätsavgiften av?
Den nya prismodellen bygger på tre delar. Du betalar dels en fast avgift, dels för hur mycket el du använder (elöverföringsavgift) och dels för hur mycket el du använder på en och samma gång (effektavgift). Detta innebär att du kan påverka din elnätskostnad i högre utsträckning än tidigare.

Justering av din effektavgift
Många har haft synpunkter på att vi baserade effektavgiften endast på den högsta effekttoppen under månaden. Detta har vi lyssnat på. Från och med den 1 februari 2022 justerar vi sättet vi beräknar din effektavgift. Istället för att mäta månadens högsta timme, tar vi ut medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Detta ger dig mer flexibilitet samtidigt som du fortsatt kommer kunna spara pengar genom att sprida ut din elanvändning över dygnets alla timmar.

De tre timmar varje månad som du använder som mest el ligger till grund för din kostnad den månaden. Därför tjänar du på att sprida ut din elanvändning över dygnet.
Vi hade effektavgift ett tidigare boendet. Några år sen.
Kollade det när de började med det.
Allså maxar man 5 kW normalt månad. Och en annan månad så maxar man 7kW så gjorde det en 50 lapp extra den månan.
Det va inte 3 timmar! Det va en timme genom snittet av den 1 timmens max som de mätte.

Jag va orolig när de började, sen när jag fattade brydde jag mej inte.
Allså, de gör några tior i månaden om man maxar eller inte ? Livet är väl värt mer än det och några tior än att ens bry dig ? Även en hundring extra i månan, för att slippa tänka på att köra tvätten och så på natten varför bry sig ??
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
Vi hade effektavgift ett tidigare boendet. Några år sen.
Kollade det när de började med det.
Allså maxar man 5 kW normalt månad. Och en annan månad så maxar man 7kW så gjorde det en 50 lapp extra den månan.
Det va inte 3 timmar! Det va en timme genom snittet av den 1 timmens max som de mätte.

Jag va orolig när de började, sen när jag fattade brydde jag mej inte.
Allså, de gör några tior i månaden om man maxar eller inte ? Livet är väl värt mer än det och några tior än att ens bry dig ? Även en hundring extra i månan, för att slippa tänka på att köra tvätten och så på natten varför bry sig ??
Bättre att du tar ansvar för din egna bil och bränslet till den.

Du får väl åka hemifrån tidigare och stanna och tanka el på vägen till de du skall besöka så att du har bränsle.

Jag ogillar verkligen människor som gör sina egna problem till andras.

Laddhybrid är en väldigt bra kompromiss!
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vad ska jag bevisa? Jag har redan berättat för dig att vårt hus inte klarade att köra bvp och ladda elbil med 6A samtidigt när det var kallare för ett par veckor sedan.

20A säkringar, 3-fas laddare. Finns såklart lite annat som drar också, men se det som ett anekdotiskt exempel på att inte ens de som har elbil själva har 6A över att låna ut vid godtycklig tidpunkt.
20a ger ungefär 14kw...
Jag påstår fortfarande att after ni lagat mat så är där gått mått att ladda 6a på.
Men innan du lägger upp konkret bevis så kommer vi inte längre.
Jag vidhåller att en av dina säkringar absolut är maxad.... Men inte alla 3. Och definitivt inte större delen av dygnet.
 
A Alexn72 skrev:
Därav att du drar 8 av tillgängliga 48a...
Om nu den du är hos drar 10kw konstant så borde elräkningen landa på runt 10-15k i månaden.
Det orimliga eller fullt rimliga får du själv avgöra.
Att du dessutom har 3fas uttag gör att du har alla faser framdragna.
Ska du ladda där ofta så finns det handskar med 2 faser man kan byta mellan... Utan att koppla om...
Jag skulle tro att det är svårt att hitta en färdig handske där man kan byta mellan faserna då mitt hus är av "äldre standard" med de fyrkantiga uttagen som fanns innan cee kom ut. Men visst skulle jag kunna bygga en själv men det är ju rätt duktigt olagligt...
Jag använder för övrigt schuckon till att ladda med själv, fast det är väl två gånger om året och då är det en rekondladdning av 12-voltsbatteriet med c-tek. Jag har som sagt inte en elbil. Ännu. Och då skulle jag titta på att dra en frisk kabel från matarskåpet och i krypgrunden bort till parkeringen för att få en dragning som inte belastar husets övriga installation. Det jobbigaste skulle vara att behöva störa de stora fläskiga husspindlarna tillsammans med att trycka in min runda kropp igenom luckan till krypgrunden... ;)
Sedan när det gäller svärmors laddsituation så har jag ingen koll eller bryr mig särskilt mycket. De har solceller på taket, en elbil och en plug-in bil, så jag antar att det är fullt tillräckligt med tanke på att de renoverade elen när de köpte fritidshus med planen att bygga om till villa.
Men jag får känslan av att ha blivit misstagen för TS med tanke på de antaganden som du kommer med? I alla fall så är min el installerad enligt då gällande regelverk. Gissar att det är regelverket som var aktuellt för ~40 år sedan dock?
 
VidarH VidarH skrev:
Jag skulle tro att det är svårt att hitta en färdig handske där man kan byta mellan faserna då mitt hus är av "äldre standard" med de fyrkantiga uttagen som fanns innan cee kom ut. Men visst skulle jag kunna bygga en själv men det är ju rätt duktigt olagligt...
Jag använder för övrigt schuckon till att ladda med själv, fast det är väl två gånger om året och då är det en rekondladdning av 12-voltsbatteriet med c-tek. Jag har som sagt inte en elbil. Ännu. Och då skulle jag titta på att dra en frisk kabel från matarskåpet och i krypgrunden bort till parkeringen för att få en dragning som inte belastar husets övriga installation. Det jobbigaste skulle vara att behöva störa de stora fläskiga husspindlarna tillsammans med att trycka in min runda kropp igenom luckan till krypgrunden... ;)
Sedan när det gäller svärmors laddsituation så har jag ingen koll eller bryr mig särskilt mycket. De har solceller på taket, en elbil och en plug-in bil, så jag antar att det är fullt tillräckligt med tanke på att de renoverade elen när de köpte fritidshus med planen att bygga om till villa.
Men jag får känslan av att ha blivit misstagen för TS med tanke på de antaganden som du kommer med? I alla fall så är min el installerad enligt då gällande regelverk. Gissar att det är regelverket som var aktuellt för ~40 år sedan dock?
Även om du drar en ny kabel till mätarskåpet så belastar du huvudsäkringarna lika mycket som innan.
 
Nissens Nissens skrev:
Bättre att du tar ansvar för din egna bil och bränslet till den.

Du får väl åka hemifrån tidigare och stanna och tanka el på vägen till de du skall besöka så att du har bränsle.

Jag ogillar verkligen människor som gör sina egna problem till andras.

Laddhybrid är en väldigt bra kompromiss!
De väl 80 / 20 regeln som annars. Allså 80 av dom e me i allas match och ser till andras behov lika väl som sina egna behov och förebygger så att andra har de bra och inte får problem även om de inte blir helt perfekt då för dom alltid de får stora kretsar av umgängen för det påköpet av sig själva. Lite obekvämt lite mer anströngning osv Man tänker på andra också. De sa de dom tom i söndagsskolan

Och 20 av dom resonerar liknande du. Det e helt okej också, inga problem allså. De e bara de 20 inte passar bra i hop med de 80.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Förstår fortfarande inte vad du vill jag ska bevisa och varför, men här får du en dump på framledning från vp. Kan du gissa när bilen började ladda?

Är för övrigt 3-fas laddare, så belastar jämnt över faserna (nedställt till 6A)
Temperaturgraf för framledning från värmepump den 17 december 2021 som visar en nedgång i temperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart att man oftast kan hitta någon fas där det finns 6A ledigt, men den ska ju vara kopplad till ett lämpligt utomhus uttag i så fall. Anekdotiskt är det faktiskt inte alltid så lätt. Tror även det är väldigt vanligt att folk inte vet vilka uttag som ligger på vilken fas, samt hur hårt belastade respektive fas är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.