817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Kan vi inte bara rekommendera alla nytillkomna konspirationsteoretiker att läsa den här tråden från början, så slipper vi upprepa en massa kända fakta om och om igen?BirgitS skrev:Du verkar ha väldigt dålig kunskap om vacciner i allmänhet.
Inget vaccin skyddar alla från att bli sjuka.
Nästan alla vacciner kräver boosterdoser, t.ex. TBE-vacciner tas 3 gånger inom ett år och sen med 3-5 års mellanrum och influensavaccin tas varje år och skulle behöva tas oftare om influensa spreds sommartid.
Anser du att inget vaccin är bra?
(I själva verket uppskattar jag stort ditt tålamod med nytillkomna antivaxxers och ditt sakliga sätt att bemöta dem).
Om 3 av 5 på IVA är ovaccinerade så är det en mycket värre fördelning än dagens situation även om belastningen på sjukvården förmodligen skulle vara lägre. En sån fördelning borde innebära höjd beredskap för ökad smittspridning.D Dayangel skrev:Om det nu en vacker dag blir så att vi "bara" har typ 5 covidinsjuknade personer på IVA i hela landet så kan vi väl dock skippa skrämselrubrikerna på Aftonbladet att en tydlig majoritet av alla inlagda är ovaccinerade(!!) om det visar sig att 3 utav dom just är det. I det läget kan vi gott vara lite nyanserade och börja prata antal.
Om antivaxxarna börjar resonera rationellt så minskar "polariseringen", så jag håller med. Vi vill inte ha en polarisering i samhället och det vore ganska enkelt för de som orsakar den att minska den.T Texan skrev:
Jag har inte tittat på videon. Vad handlar den om?
Var kan man se de bilderna? Var för sig, alltså. Inte inbäddade i en video som man måste plåga sig igenom.S SnickareHobb skrev:På tal om lockdowns så verkar Nya Zeeland och Australien vara dom värsta. Vissa städer har haft lockdown i månader. Dom får inte ens prata med grannarna. Och i både Australien och Nya Zeeland har dom karantänläger, dit alla som varit i nära kontakt med en smittad blir förda för två veckors karantän. Jag såg bilder på hur det såg ut, och det var likt ett fängelse, med målade linjer som visade var man fick gå och inte. 5000 dollar i böter om man gick över linjen.. Låter som diktaturfasoner tycker jag.
En stor orsak tror jag är маскировка (maskirovka), fast i lite överförd bemärkelse. De flesta av de människor du beskriver tror jag dock inte förstår vems ärenden de går.A Argastesnickaren skrev:
Det är alltså det de inte gör. Ovaccinerade belastar sjukvåren mer än vaccinerade.L LiteForce skrev:
Det går tyvärr inte att göra nedskärningar ogjorda retroaktivt, så det är dagens resurser som sjukvården har att använda. Vi som inte arbetar i sjukvården kan lämpligen vaccinera oss för att minska belastningen på sjukvården.
Är det ett argument mot att vaccinera sig?L LiteForce skrev:Alla hela arbetsgruppen som arbetar med detta bör ju tillsammans med sina arbetskamrater kunna framföra till sin arbetsgivare & fackliga organisation att vi behöver mer personal för att klara belastningen på ett säkert och rimligt vis. Anställ mer personal vilket minskar arbetslösheten också ett pluss.
Nej, det är det förstås inte. Det går inte så bra att jämföra risken att dö av en smittsam sjukdom med risken att dö genom att bli skjuten.B Bus1t skrev:
Om covid-19 bara drabbade knarklangare i invandrarghetton så hade jämförelsen varit lite mer relevant.
Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer gäller för oss alla. Det duger inte att argumentera för att inte vaccinera sig med att hitta på att vaccinerade beter sig värre än ovaccinerade.D Dayangel skrev:Det är ingen idé att hålla på med blame game så länge en stor hord får för sig att leva som om allt är tillbaka till det normala bara för att de har vaccinerat sig. När folk fortfarande får för sig att springa runt och förlusta sig oavsett om det är en nöjesresa till fjällen, krogbesök eller ett tätpackad julbord så visar också dom att de inte tar något som helst ansvar för utvecklingen.
Eller finns det något som visar på att vaccinerade följer råden sämre än ovaccinerade?
Det finns ingen direkt brist på vaccin, så det går bra att erbjuda vaccin till alla. Vilka personer som löper större risk för allvarliga komplikationer av att smittas av SARS-CoV-2 går inte heller säkert att säga.D Dayangel skrev:
Så det bästa är att så många som möjligt vaccinerar sig.