297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det var ett väldans återkommande om tävling.. enda tävling som existerar i detta är vilket land som vill verka bäst..Mikael_L skrev:Alltså, jag tror du ser kalkylatorn med helt fel glasögon.
Den är ju ingen pekpinne för den enskilde, inte heller någon tävling.
Den är ju endast menad som en tankeställare, så alla (även gärna politiker) börja inse vilken omställning vi har framför oss.
Sen kommer ju aldrig det slå i någon typ kommunistisk anda på individnivå, att precis alla ska ha exakt lika mycket. Det kommer ju finnas sektorer som kommer släppa ut mer, kommer FÅ släppa ut mer, och andra får skrota sin bil och ta pendeltåget istället, alla dagar i veckan.
Men återigen, det är inget som kommer av sig självt, utan framförallt måste det jobbas politiskt på lösningar, sen även få individerna med på tåget, få dem med på tanken. Och då är ju sådana här kalkylatorer bra, som en ögonöppnare, att det inte kommer räcka med att sortera plasten noggrannare, eller bara åka på utlandssemester vartannat år ... Det är en förändring av samhället i grunden.
nästa gång du vill ha en liten koll på hur du ligger till i co2 ligan.. anta då inte ett test från Naturskyddsföreningen... Med mp andan i halsen... För det visste du va?
att dessa var inblandade i detta?
Eller hur va det nu från denne efterblivne..
jag förstår inget, fattar inget, kan och vet inget eller?
Finns de som har bra koll utan att visa detta.. kom ihåg det...
Tja, man kan ju gissa och räkna lite på om denna kalkylator har någon bäring på verkligheten, eller bara är ett fantasifoster.Maskintok skrev:har du tänkt på att om kalkylen visar att oavsett hur du gör så är du en klimat skurk..
Tror du då att folk vill följa vägen framåt eller tror du som jag att då sviker folk av från vägen och struntar i om det påverkar klimatet eller ej?
Det är därför jag anser att tester och kalkyler inte får vara missvisande eller är för snäva i sin uppbyggnad..
tar inte ett test hänsyn till att det skiljer mellan olika typer av personer så kommer aldrig ett bra och säkerställt resultat att uppnås..
Detta borde du vara intresserad av då du anser att statistik är av intresse och viktig synpunkt...
vidare så ger man fel signaler om man anser att alla människor har samma utgångspunkt och läge... dvs alla stöpta i samma form..
anser man i test att den generella människan spenderar dessa summor per vecka, månad så kan vissa ta detta som säker fakta och tro att det är okej med en konsumtion upp till den summan... Kan man inte påverka den summan så kan man aldrig se vad som krävs för att få ett avgörande resultat av betydelse..
Eller hur?
Vi tar bilkörning och testar med, främst väljer jag detta för att det är enkelt.
Vi har 8 miljarder människor, om de kör som svenskar så kommer de köra mer än halva sitt liv, men i varierande omfattning.
Men för enkelhetens skull räknar jag med 4 miljarder människor som kör 1200 mil / år, dvs att man kör exakt under halva sin livslängd.
Och en bil drar 0,7liter/mil.
Då får vi en bensin/diesel-förbrukning på 4.000.000.000*1200*0,7 liter = 3.360.000.000.000 liter per år.
Stort tal, hur ska vi visualisera detta?
Lastar vi det i tankbilar med släp så blir det 56 miljoner tankbilsslass, det kommer behöva gå 153 tusen tankbilar varje dag i världens 200 länder. Eller om man bara kör vardagar så blir det 215 tusen långtradare om dagen.
Det är skitsvårt att föreställa sig stora tal.
Det går också att räkna som att det kommer släppa ut ca 10.000.000.000 ton CO2 per år.
Det är alltså 1/4 del av totala världens co2-utsläpp idag, de som alltså måste minskas.
Och detta är ju alltså bara personbilarnas utsläpp, inte ens lastbilarna som ska transportera bensinen är med i uträkningen.
inte för att detta besvarade mitt inlägg något men men..Mikael_L skrev:Tja, man kan ju gissa och räkna lite på om denna kalkylator har någon bäring på verkligheten, eller bara är ett fantasifoster.
Vi tar bilkörning och testar med, främst väljer jag detta för att det är enkelt.
Vi har 8 miljarder människor, om de kör som svenskar så kommer de köra mer än halva sitt liv, men i varierande omfattning.
Men för enkelhetens skull räknar jag med 4 miljarder människor som kör 1200 mil / år, dvs att man kör exakt under halva sin livslängd.
Och en bil drar 0,7liter/mil.
Då får vi en bensin/diesel-förbrukning på 4.000.000.000*1200*0,7 liter = 3.360.000.000.000 liter per år.
Stort tal, hur ska vi visualisera detta?
Lastar vi det i tankbilar med släp så blir det 56 miljoner tankbilsslass, det kommer behöva gå 153 tusen tankbilar varje dag i världens 200 länder. Eller om man bara kör vardagar så blir det 215 tusen långtradare om dagen.
Det är skitsvårt att föreställa sig stora tal.
Det går också att räkna som att det kommer släppa ut ca 10.000.000.000 ton CO2 per år.
Det är alltså 1/4 del av totala världens co2-utsläpp idag, de som alltså måste minskas.
Och detta är ju alltså bara personbilarnas utsläpp, inte ens lastbilarna som ska transportera bensinen är med i uträkningen.
visst är det en stor omställning..
Men att då försöka styra en del av massan som söker information genom att manipulera data är inte rätt väg att gå..
Vad är rätt väg att gå då?Maskintok skrev:
Att berätta att om 15 år får bara var 5'e Svensk ha en bil, och då måste det vara en elbil?
Hur man ska få i sig besk medicin har alltid varit omdebatterat.
Men du vill kanske att vi bara lindar in det, säger att det där kommer inte bli något problem, det löser vi med smart teknik, ingen kommer behöva förändra något ...
DET om något är riktigt ohederligt!
Nä jag anser att öppenhet och transparens är enda vägen framåt.Mikael_L skrev:Vad är rätt väg att gå då?
Att berätta att om 15 år får bara var 5'e Svensk ha en bil, och då måste det vara en elbil?
Hur man ska få i sig besk medicin har alltid varit omdebatterat.
Men du vill kanske att vi bara lindar in det, säger att det där kommer inte bli något problem, det löser vi med smart teknik, ingen kommer behöva förändra något ...
DET om något är riktigt ohederligt!
Dock håller jag inte med om att någon behöver ge upp något.. Då det finns lösningar i detta om nu våra politiker bara vill.. Och inte hålla så hårt på att bara vinna skatteintäkter.
samt att Sverige inte behöver vara nr 1 utan nr 5 räcker gott..
Sådana svepande generaliseringar duger dåligt. Vilka politiker är det som resonerar så?D djac skrev:
Du behöver inte namnge enskilda politiker, men nån slags referens som stödjer ditt påstående vore fint för trovärdighetens skull.
Referensen bör helst handla om nån slags konsensus inom mainstreampolitik och inte om specialfall.
Tja, jag tror att omställningen även kommer påverka globaliseringen, den måste påverka, annars blir det skit.Maskintok skrev:Nä vi visar att det går att ställa om utan att för den sakens skull bestraffa och undergräva medborgare..
vi skulle visa omvärlden att det inte är lönsamt med globaliseringen som den är nu, med alla uppkopplade i samma nät, där vissa väljer att utnyttja medans andra tillverkar och betalar dyrt för detta..
Inte att all handel upphör, men den måste minska i framtiden. Det måste gå att producera mer lokalt än idag, med bibehållna skalfördelar. Inte alla varor, men rätt mycket.
Lika väl som inga länder kan tillåtas få frikort så kan inte heller det internationella storkapitalet få frikort. Alla måste bidra där det är möjligt och vettigt.
Hur mycket har bilkörandet minskat de senaste 20-30 åren? Hur korrelerar minskningen med bensinpriset?Dan_Johansson skrev: