Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nu toppade rökgasen 240 grader så det blir en sotning idag :)
Det brukar vara ungefär samma temperaturer i min panna när det är dags att dra rent tuberna.
Ungefär 5-7 eldningstillfällen brukar det bli mellan sotningarna.
(Calmar v33)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Det är lite blandade känslor här. Vi gillar grannens träd där de står, så för vår del hade väldigt gärna få stå kvar.

Å andra sidan, när de erbjuds kapade i dubbel vedträ-längd, bara att hämta, är det ju svårt att säga nej...

Hög med kapad ved i olika längder, färsk och mossbelupen, staplad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
Då stänger vi luckan för i år.
Gott nytt år på er alla!
 
  • ved insatt i en öppen vedspis, symboliserar avslutningen på året
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roke och 6 till
  • Laddar…
Svarar med ett gott nytt år från Norrtälje
 
  • Öppen spis med brinnande vedstockar, firar nyår i Norrtälje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
B
Känns lite vemodigt att man eldat det sista vedträet för iår nu, fast bara lite!
 
B BSOD skrev:
Känns lite vemodigt att man eldat det sista vedträet för iår nu, fast bara lite!
Det kommer ju ett nytt år nu!
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Mer goa brasor under 2022 :strong:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite OT, men ramlade över denna filmen nu ikväll, rätt smart lösning för vedförvaring....

 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Snygg lösning. Jag förvarar också en viss mängd av veden under altanen, men då under torktiden.

Fördelen med min lösning är att den är billig och att jag slipper röja av altanen när jag ska plocka fram veden.
Fördelen med den här metoden är att man slipper krypa och man kan bli av med jobbiga gäster som inte fattar när det är dags att gå hem, samt att den är bra mycket coolare. :cool:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Väldigt snygg lösning, kanske inte något som är i var mans ägor dock :rofl:
Men skulle det råka bli en stor hög pengar över när allt annat är klart, varför inte!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
hsd
Villhöver, strålande , synd att jag inte har någon källare
 
Helt genialiskt. Men vore det inte ännu smartare att göra motsvarande för uppfarten så man bara kan tippa bort snön så fort det snöat lite :D
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nu är vi ute i stugan och försöker få upp värmen. Vi eldar i öppen spis med insats, mysigt men känns lite ineffektivt. Öppn spisen står i ett hörn i storstugan och cirkulationen blir begränsad. Har ni nåt tips på lämplig (gärna snygg) fläkt/värmförflyttare? Gissar att det inte funkar med de som drivs av värmen då de väl behöver stå på kaminen?
Öppen spis med insats i ett hörn, eld brinner och tillbehör är synliga, inklusive brandvarnare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Nu är vi ute i stugan och försöker få upp värmen. Vi eldar i öppen spis med insats, mysigt men känns lite ineffektivt. Öppn spisen står i ett hörn i storstugan och cirkulationen blir begränsad. Har ni nåt tips på lämplig (gärna snygg) fläkt/värmförflyttare? Gissar att det inte funkar med de som drivs av värmen då de väl behöver stå på kaminen?
[bild]
Går att pilla ut värmeelement och fästa på glaset eller kamin väggen... :thinking:
 
Jag skulle nog använda en golvfläkt. Kan användas på sommaren också.
En vit golvfläkt med tre hastighetsinställningar på en justerbar stång, lämplig för användning på sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.