Min hovleverantör av små sortimentslådor (Classe) har slutat med Raaco. Har kört med sådana i årtionden. Började med några väskor. Sedan har jag byggt upp ett helt system med backar och lådor. Stora rack där tusen småprylar samlats och sorterats och sedan fått grejer inblandade när det finns för få lådor. När det blivit ohållbart har jag kunnat köpa lösa lådor och bygga på. Kan inte kalla det system längre. Har säkert 5-10 kvadratmeter sortiment. Gränsen mellan skräp och skatter är flytande. Men när någon frågar om nått obskyrt bleck eller om det finns öljetter eller snäppen till lös spröjs. Då ligger det någonstans och jag har en vag känsla av var någonstans. Tillräckligt för att gå rakt på och trolla fram det ut en bortglömd låda i något hörn.

Nu är det ohållbart igen och jag tänkte investera i något tiotal kartor med nya backar i olika storlekar. Då finns de inte längre i sortimentet :thinking:.
Hemmagjord sorteringslåda i trä med fack för skruvar och smådelar i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok... Vad göra. Leta upp en ny leverantör... hm. Eller göra egna.
Lite knepig grej. Det måste vara enkelt för att gå fort. Materialet bör vara billigt. Det skall också vara så tunt som möjligt för att inte alltför mycket volym skall försvinna. Det finns en anledning till att det år bra med tunna plastbackar.
Förväntar mig inte några stora påfrestningar egentligen. Tänker att det borde duga med enkel stumlimning utan spik eller stift. Brukar ju använda plyfa, men i det här fallet kanske det inte är det bästa. Om inte annat så är plyfa onödigt dyr. Finns det spill så är det förstås gratis.

Gör ett experiment. 3mm mdf till gavlar och bottnar. Spärrlaminat som sidor. Sågat allt i färdigmått. Håller Raacos modulmått. Höjd 46. Bredd 54. Raacos längd är 39 för de minsta. Nästa storlek är 78. Långsmala lådorna är 156.
Delar jag 156 med tre så blir det 52. Då 39 är för pyrigt att pilla med sågade jag 52, 78 och 104. Bara några stycken (17) för att testa om det är rimligt att göra sådant här själv.
Utsågade MDF-delar till anpassade sortimentslådor, uppställda på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lim och maskeringstejp.
Hemmagjord småsortimentslåda av MDF och spärrlaminat med husnummer, verktyg, och skruvar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om och om igen. Limma så rakt ch nära kanterna som det går.
DIY träbackar i olika storlekar med maskeringstejp under tillverkning på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en lätt avslipning på kantputsen så verkar de passa in i systemet.
Egenbyggd trälåda med flera fack fyllda med sortiment av skruvar och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får fylla på dem och släpa runt ett tag för att se om lådorna håller under fältmässiga förhållanden. Det borde gå så länge jag inte välter ner alltihop på betonggolvet...

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
JohnnyKeba och 18 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Min hovleverantör av små sortimentslådor (Classe) har slutat med Raaco små sortimentslådor. Har kört med sådana i årtionden. Började med några väskor. Sedan har jag byggt upp ett helt system med backar och lådor. Stora rack där tusen småprylar samlats och sorterats och sedan fått grejer inblandade när det finns för få lådor. När det blivit ohållbart har jag kunnat köpa lösa lådor och bygga på. Kan inte kalla det system längre. Har säkert 5-10 kvadratmeter sortiment. Gränsen mellan skräp och skatter är flytande. Men när någon frågar om nått obskyrt bleck eller om det finns öljetter eller snäppen till lös spröjs. Då ligger det någonstans och jag har en vag känsla av var någonstans. Tillräckligt för att gå rakt på och trolla fram det ut en bortglömd låda i något hörn.

Nu är det ohållbart igen och jag tänkte investera i något tiotal kartor med nya backar i olika storlekar. Då finns de inte längre i sortimentet :thinking:.
[bild]
Ok... Vad göra. Leta upp en ny leverantör... hm. Eller göra egna.
Lite knepig grej. Det måste vara enkelt för att gå fort. Materialet bör vara billigt. Det skall också vara så tunt som möjligt för att inte alltför mycket volym skall försvinna. Det finns en anledning till att det år bra med tunna plasbackar.
Förväntar mig inte några stora påfrestningar egentligen. Tänker att det borde duga med enkel stumlimning utan spik eller stift. Brukar ju använda plyfa, men i det här fallet kanske det inte är det bästa. Om inte annat så är plyfa onödigt dyr. Finns det spill så är det förstås gratis.

Gör ett experiment. 3mm mdf till gavlar och bottnar. Spärrlaminat som sidor. Sågat allt i färdigmått. Håller Raacos modulmått. Höjd 46. Bredd 54. Raacos längd är 39 för de minsta. Nästa storlek är 78. Långsmala lådorna är 156.
Delar jag 156 med tre så blir det 52. Då 39 är för pyrigt att pilla med sågade jag 52, 78 och 104. Bar några stycken för att testa om det är rimligt att göra sådant här själv.
[bild]
Lim och maskeringstejp.
[bild]
Om och om igen. Limma så rakt ch nära kanterna som det går.
[bild]
Efter en lätt avslipning på kantputsen så verkar de passa in i systemet.
[bild]
Får fylla på dem och släpa runt ett tag för att se om lådorna håller under fältmässiga förhållanden. Det borde gå så länge jag inte välter ner alltihop på betonggolvet...

Mvh Findus
Snyggt!
Hur många kubikmillimeter lagringsvolym har du förlorat nu på Classes drag?:D
 
findus42 findus42 skrev:
Min hovleverantör av små sortimentslådor (Classe) har slutat med Raaco
:worried:

Det här är inte bra, jag har också köpt gedigna volymer både sortimentskåp och askar av den typ du visar med tanke att bygga vissa lösningar själv och bara ha insatserna.

Men det ser ut att vara bra jobbat från din sida, se till att följa upp hur det går!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Nu kanske ni undrar var jag får allt plyfaspill ifrån.
En typisk operation som jag utför är att göra dörrar med aluförstärkt furuplywood.
Det rationella sättet är att vara lite noga när jag gör ramen i dörren så att måtten är exakta på urtag för speglar och fönster fast med 2mm övermått på bredd och höjd för att kunna justera ev fel vid limningen. Grejer kan glida lite när de trycksätts.
I det här fallet med bärande mittspröjs.
Ram till dörr under konstruktion med aluförstärkt furuplywood i en verkstad, med synliga urskurna överflödiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plyfan som är över fönstren och ev spegel fräser/sågar jag ur. Det är spill som vi inte har användning av till något i produktionen.
Stapel av furuplywood spillbitar i en verkstad, avfall från dörrtillverkning med urfräsningar för fönster och speglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag samlat på mig lite gör jag något till verkstaden.
Verkstadsinteriör med organiserade lådor med etiketter på vägghyllor och sågat plywoodspill på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Renovator 88 och 16 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Min hovleverantör av små sortimentslådor (Classe) har slutat med Raaco. Har kört med sådana i årtionden. Började med några väskor. Sedan har jag byggt upp ett helt system med backar och lådor. Stora rack där tusen småprylar samlats och sorterats och sedan fått grejer inblandade när det finns för få lådor. När det blivit ohållbart har jag kunnat köpa lösa lådor och bygga på. Kan inte kalla det system längre. Har säkert 5-10 kvadratmeter sortiment. Gränsen mellan skräp och skatter är flytande. Men när någon frågar om nått obskyrt bleck eller om det finns öljetter eller snäppen till lös spröjs. Då ligger det någonstans och jag har en vag känsla av var någonstans. Tillräckligt för att gå rakt på och trolla fram det ut en bortglömd låda i något hörn.

Nu är det ohållbart igen och jag tänkte investera i något tiotal kartor med nya backar i olika storlekar. Då finns de inte längre i sortimentet :thinking:.
[bild]
Ok... Vad göra. Leta upp en ny leverantör... hm. Eller göra egna.
Lite knepig grej. Det måste vara enkelt för att gå fort. Materialet bör vara billigt. Det skall också vara så tunt som möjligt för att inte alltför mycket volym skall försvinna. Det finns en anledning till att det år bra med tunna plastbackar.
Förväntar mig inte några stora påfrestningar egentligen. Tänker att det borde duga med enkel stumlimning utan spik eller stift. Brukar ju använda plyfa, men i det här fallet kanske det inte är det bästa. Om inte annat så är plyfa onödigt dyr. Finns det spill så är det förstås gratis.

Gör ett experiment. 3mm mdf till gavlar och bottnar. Spärrlaminat som sidor. Sågat allt i färdigmått. Håller Raacos modulmått. Höjd 46. Bredd 54. Raacos längd är 39 för de minsta. Nästa storlek är 78. Långsmala lådorna är 156.
Delar jag 156 med tre så blir det 52. Då 39 är för pyrigt att pilla med sågade jag 52, 78 och 104. Bara några stycken (17) för att testa om det är rimligt att göra sådant här själv.
[bild]
Lim och maskeringstejp.
[bild]
Om och om igen. Limma så rakt ch nära kanterna som det går.
[bild]
Efter en lätt avslipning på kantputsen så verkar de passa in i systemet.
[bild]
Får fylla på dem och släpa runt ett tag för att se om lådorna håller under fältmässiga förhållanden. Det borde gå så länge jag inte välter ner alltihop på betonggolvet...

Mvh Findus
När jag gjorde något liknande så tyckte jag det underlättade mycket att göra som klossar som precis passade inuti lådorna jag gjorde. Blev enklare att limma utan att linjeringen felade.

På mina bilder i inlägget ovan så är klossarna helt solida rätblock, men efter första limningen så kom jag på att det var smartare att fasa av hörnen på klossarna. De fastnade då inte i limmet.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jag har vänner som nyligen fått barn, så idag har jag tagit kvällen till att svarva en skallra som barnet ska få.
Handgjord träskallra på träspån, svarvad i två träslag med ett greppvänligt midjeparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
JohnnyKeba och 31 till
  • Laddar…
Gjorde ett golvskydd till min nya bastukamin. Att betala mellan 130-170 euro för ett sånt var lite väl extremt... Jag letade upp lite plåt i garaget och ett fyrkantsrör, lite jobb med vinkelslip, plåtbock och svets så har jag ett skydd. Jag har målat det i värmebeständig färg.

3M2EpdA.jpg

nTdtKwl.jpg
 
  • Gilla
ådal och 13 till
  • Laddar…
När ett system börjar krackelera så syns ofta fler fel än det uppenbara. För få små sortimentslådor medför att vissa lådor innehåller flera olika saker. Det i sin tur gör att lådorna jag har med mig på monteringar också blir blandade. Efter varje montering med oförutsedda komplikationer tänker jag att jag ”borde” rycka upp sortimentet så att jag alltid har skruv av olika längder och storlek. Inte bara att jag kompletterar det som redan ligger i lådorna med det jag vet att jag måste ha.

Konsekvensen av det är att några backar åker ut för att ge plats för måstegrejer. Lådorna blir tunnare och tunnare och förr eller senare går det inte att hitta saker att improvisera med när montage inte går precis som jag tänkt.

Det har inte hänt än. Har historiskt haft tur 100% av mina monteringar. Vilket gör att jag ger mig mer än 50% att jag har tur nästa gång också.

Men inte utan att ta konsekvenserna av de brister jag ser.

Gör backar som skall passa i bilinredningen.
@vectrex har en plugg i när många backar skall göras likadana. Det fungerar. Har inte testat och jämfört vad som går fortare. Jag tar mig lite tid vid uppsågningen och falsar. Det fungerar också och får en liten extra fördel. Större limyta. Eller att det går att hindra lim att tränga in på insidan.
Träplankor med falsning och limrester på ett arbetsbord, förberedda för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har falsat in botten 3mm extra och gjort en motsvarande fals uppe.
Trädelar med falsade kanter för montering till stapelbara backar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gör backarna stapelbara med låsning.
Träbackar och sortimentslådor i olika storlekar avsedda för organiserad förvaring av skruv och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan bli mycket behändigt i bilen.
Träback med flera fack i olika storlekar för att organisera skruv och smådelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Denna gång använder jag Construct.
En kletig tub lim märkt "HB Construct" med rinnande lim vid munstycket, fixerad i en skruvtving ovanpå en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett förbannat kletigt lim som aldrig slutar rinna ur pipen. Därför kartong. Men... det sitter som berg även på metall vilket är en fördel i detta fall då jag fräst fram den förbannade folien vid falsningen av delarna. Hade redan sågat alla delar så jag var tvungen att hålla måtten jag beslutat. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 9 till
  • Laddar…
Gro
findus42 findus42 skrev:
När ett system börjar krackelera så syns ofta fler fel än det uppenbara. För få små sortimentslådor medför att vissa lådor innehåller flera olika saker. Det i sin tur gör att lådorna jag har med mig på monteringar också blir blandade. Efter varje montering med oförutsedda komplikationer tänker jag att jag ”borde” rycka upp sortimentet så att jag alltid har skruv av olika längder och storlek. Inte bara att jag kompletterar det som redan ligger i lådorna med det jag vet att jag måste ha.

Konsekvensen av det är att några backar åker ut för att ge plats för måstegrejer. Lådorna blir tunnare och tunnare och förr eller senare går det inte att hitta saker att improvisera med när montage inte går precis som jag tänkt.

Det har inte hänt än. Har historiskt haft tur 100% av mina monteringar. Vilket gör att jag ger mig mer än 50% att jag har tur nästa gång också.

Men inte utan att ta konsekvenserna av de brister jag ser.

Gör backar som skall passa i bilinredningen.
@vectrex har en plugg i när många backar skall göras likadana. Det fungerar. Har inte testat och jämfört vad som går fortare. Jag tar mig lite tid vid uppsågningen och falsar. Det fungerar också och får en liten extra fördel. Större limyta. Eller att det går att hindra lim att tränga in på insidan.
[bild]
Har falsat in botten 3mm extra och gjort en motsvarande fals uppe.
[bild]
Det gör backarna stapelbara med låsning.
[bild]
Kan bli mycket behändigt i bilen.
[bild]
Mvh Findus

PS. Denna gång använder jag Construct.
[bild]
Ett förbannat kletigt lim som aldrig slutar rinna ur pipen. Därför kartong. Men... det sitter som berg även på metall vilket är en fördel i detta fall då jag fräst fram den förbannade folien vid falsningen av delarna. Hade redan sågat alla delar så jag var tvungen att hålla måtten jag beslutat. DS.
Grovt snygga! Gör du något grepp på dem, typ infräst handtag?
 
kashieda kashieda skrev:
typ infräst handtag?
Inte infräst.
Trä lådor anpassade för att staplas i bil och användas med French cleats system i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttat för att stå på sidohyllor i bilen. Tre på höjden och den tyngsta längst ner så klarar det säkringskravet både framåt och i sidled. Bakåt sisådär. Kan glida någon decimeter om jag drar iväg som en avlöning.
Trälåda med handtag, anpassad för att staplas på sidohylla i en bilverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utformningen är gjord så att mina French cleats skall funka när lådorna är i verkstaden.
Träförvaringslådor med handtag staplade på hylla, designade för att passa i bil och verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har funderat på om jag skall hitta på någon låsning som gör att lådorna sitter ihop när de är staplade men inte kommit på någon enkel lösning.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
Quest complete.
Träbackar staplade på en verkstadsinredning med olika beslag och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två fler än jag kan ha i bilen. Alla skall inte ha små backar. Kan lägga allt som hör till ett entréparti jag håller på med i en låda. När det är dags för montering är allt samlat och enkelt att ta med.

Dags för det riktiga jobbet. Det som verkligen tar tid och inför vilket det är svårt att mana fram någon riktig arbetslust.

Sortera in allt.
Kommer inte hända i dag i alla fall...

Mvh Findus
 
  • Gilla
erikgöteborg och 18 till
  • Laddar…
ullberg
Gul vägbyggnadsmaskin i arbete på en snöig väg med skylt som varnar för backande maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult bandfordon med plog framför på en snöig väg omgiven av vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen precisionsmaskin men verkar få jobbet gjort (första gången jag provade). Får kanske trimma lite på tallrikarna men lämnar nog hellre lite än tar med mig halva vägen

/U
 
  • Gilla
bulleribock och 18 till
  • Laddar…
Vissa projekt tar längre tid än andra och kräver dyra maskiner gör att vara genomförbara. Just det här projektet påbörjades samtidigt som trapprenoveringen drog igång i början av november. Ja det blev en utdragen process men nu är det färdigt och jag är helnöjd med resultatet!

Renoveringsarbete med spackel på spånskiva och röda skyddsplast på golvet, renoveringsspill och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Full säck!
(Fy bubblan vad jag retar mig på tapet på gammal tjockmasonit, Job Andersson hade rätt "vet, förr i tiden - då var folk dum i huvet nå' djävulskt!". I bild är förstås spånskiva, ett betydligt trevligare material, dessvärre bara två av fyra väggar...)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Borrat 80st 2mm hål i ett runt mönster. Utprintad mall med alla hålcentrum o pinne genom skivans centrumpunkt.

Skivmall med runt mönster och borrade hål i träverkstad, säkrad med tejp och centrumpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borr borrade i pappersmall med runt mönster av 2mm hål och pinne genom centrum på träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.