Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Sen när blev detta en fråga:

Jonobe jobbar inom sjukvården och har stött på väldigt många covidsjuka så när han skriver: Så betyder det just att det är väldigt sällsynt och inte 21 % av de som är 18-29 år.
Så med andra ord så kan det lika väl vara alla.

• Haha
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
G Ganescha skrev:
Så med andra ord så kan det lika väl vara alla.
Nej, för då hade ju Jonobe uppenbarligen stött på det. Det hade också varit omtalat i media.

• Gilla
  • Haha
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, för då hade ju Jonobe uppenbarligen stött på det. Det hade också varit omtalat i media.
Okej :)

A
F frasen_36 skrev:
Ok, som sagt: En ovaccinerad sprider smittan mer än en vaccinerad.
Jo, men sen har jag sett att det framförts att vaccinerade har ett mer riskfyllt beteende pga att de känner sig skyddade efter vaccineringen. Det skulle därmed kunna vara så att vaccinerade som grupp sprider smitta mer än ovaccinerade med avseende på Omicron som vaccinet inte skyddar lika bra mot som mot andra varianter.

Jag har inte sett några studier på detta med det har framförts som möjlig orsak till att vaccinerade hade sämre skydd än ovaccinerade lång tid efter vaccination.

Detta är samma kritik man sett har framförts mot munskydd, dvs risken finns att munskyddsbärare tror de är skyddade och därmed tar större risker och bryr sig mindre om avstånd m.m.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga vaccinpass i Sverige som påverkar hur man får bete sig på krogar mm. På serveringsställen ska folk sitta ner, det är begränsat hur många som får sitta kring ett bord och det finns ett minimiavstånd mellan sällskapen. Du verkar vara lite dåligt uppdaterad om de restriktioner som gäller i Sverige.
Jag är fullt medveten om rådande restriktioner så du behöver inte förminska debatten med ett vagt försök till härskarteknik här.

Dels kan vi backa bandet några veckor innan senaste restriktionerna infriades där det då var "helt tillåtet" att stå sardinpackade inne på krogarna bara man visade ett vaccinpass i dörren. Även om det nu kanske inte var intentionen från makthavarna så är det så verkligheten såg ut. Nu är vi tillbaka med avstånd och sällskapsbegränsningen igen och då kan vi ju gott skippa passen precis som Finland. De fyller inget syfte längre. Noll

• Gilla
tank77
  • Laddar…
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Det vaccinet är fortfarande godkänt men ingår inte i vaccinationsprogrammet.
[länk]
"Folkhälsomyndigheten nu har beslutat upphöra med användningen av vaccinet."

Så skulle vi få vaccin brist, kommer dom införa det igen.

BirgitS
tusenett skrev:
Jo, men sen har jag sett att det framförts att vaccinerade har ett mer riskfyllt beteende pga att de känner sig skyddade efter vaccineringen. Det skulle därmed kunna vara så att vaccinerade som grupp sprider smitta mer än ovaccinerade med avseende på Omicron som vaccinet inte skyddar lika bra mot som mot andra varianter.

Jag har inte sett några studier på detta med det har framförts som möjlig orsak till att vaccinerade hade sämre skydd än ovaccinerade lång tid efter vaccination.
Nu är väl de med mest riskfyllt beteende de yngre i samhället, barn (i stor utsträckning ovaccinerade) och unga vuxna, och inte de välvaccinerade pensionärerna som har betydligt lägre incidens än andra åldersgrupper.

När det gäller din sista mening undrar jag om det var åldersrelaterat?
Äldres immunsystem är sämre och tappar fortare skydd efter alla sjukdomar och vaccin. De äldre är mer vaccinerade än yngre som har betydligt bättre fungerande immunsystem.

BirgitS
D Dayangel skrev:
Jag är fullt medveten om rådande restriktioner så du behöver inte förminska debatten med ett vagt försök till härskarteknik här.

Dels kan vi backa bandet några veckor innan senaste restriktionerna infriades där det då var "helt tillåtet" att stå sardinpackade inne på krogarna bara man visade ett vaccinpass i dörren. Även om det nu kanske inte var intentionen från makthavarna så är det så verkligheten såg ut. Nu är vi tillbaka med avstånd och sällskapsbegränsningen igen och då kan vi ju gott skippa passen precis som Finland. De fyller inget syfte längre. Noll
Vad bra!

Ja, omikron har ändrat situationen mycket. Det är väl inte mycket man kan använda vaccinbevisen till i Sverige?

A
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är väl de med mest riskfyllt beteende de yngre i samhället, barn (i stor utsträckning ovaccinerade) och unga vuxna, och inte de välvaccinerade pensionärerna som har betydligt lägre incidens än andra åldersgrupper.

När det gäller din sista mening undrar jag om det var åldersrelaterat?
Äldres immunsystem är sämre och tappar fortare skydd efter alla sjukdomar och vaccin. De äldre är mer vaccinerade än yngre som har betydligt bättre fungerande immunsystem.
Kan så vara.

Men det vore för mig inte helt förvånande om vaccinerade som tror de är skyddade men inte är det återgår till det normala med mer smittspridning som följd, medan ovaccinerade i större utsträckning fortsätter hålla avstånd och undvika trängsel.

BirgitS
tusenett skrev:
Kan så vara.

Men det vore för mig inte helt förvånande om vaccinerade som tror de är skyddade men inte är det återgår till det normala med mer smittspridning som följd medan ovaccinerade i större utsträckning fortsätter hålla avstånd och undvika trängsel.
Har du sett #11468 ?
Ovaccinerade som festar.
Vaccintäckningen är lägre i grupper med låg inkomst, invandrarbakgrund osv. och dit hör många som träffar mycket folk, hemtjänst, taxi osv.

Det förekommer nog allt möjligt beteende oavsett vaccinstatus och det finns nog inga bra undersökningar på det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
I UK bygger man ut sjukhusen temporärt för att hantera Covid-19-situationen. Man är också orolig att man inte kommer ha personal då personalen också blir sjuk. Samma risk ser vi i Sverige med personal som blir sjuk vilket riskerar verksamheten, inte bara inom vården.

Jag hoppas Omicron är det sista vi ser av detta virus men än är det lite tidigt att säga att det över enligt mig.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
K
F Finndjävel skrev:
Vad ser du om du läser de två översta diagrammen i länken? Klicka på checkboxen för att få sjudagars snitt.

Nya fall som exploderat till högre nivåer än tidigare i pandemin, samtidigt störtdyker dödsfallen. Omicron tar över, det är den mutationen som håller på att konkurera ut dom mera dödliga varianterna, därför går dödligheten ner.

Denna pandemi är över, viruset har muterat till en lindrigare variant precis som alla andra pandemier i historien.
[länk]
Visst sover du godare om natten kan du ju intala dig att det är över . önskar verkligen det hade varit så att det varit över men tyvärr är det långt ifrån ingen vet vart detta tar vägen

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
tusenett skrev:
Kan så vara.

Men det vore för mig inte helt förvånande om vaccinerade som tror de är skyddade men inte är det återgår till det normala med mer smittspridning som följd, medan ovaccinerade i större utsträckning fortsätter hålla avstånd och undvika trängsel.
Tar vi statistiken från röstningen av ovaccinerade
13-20% som inte följer restriktionerna. (Låt naturen ha sig gång, Corona förnekare och ser inte stora risker)
13% som följer restriktionerna som passar dom bäst, kör den enkla vägen ( egna antikroppar)
resterande är dom lite mer paranoida och då borde man följa restriktionerna.

Själv följer jag restriktionerna jag vet om till 90%

J
G Ganescha skrev:
Va? Jag har inte påstått något alls. Jag ställde en fråga och fick inget svar och då uppenbarligen ingen vet så kan det lika väl vara alla.
Den enda kontraindikationen mot vaccination är egentligen tidigare anafylaxi mot PEG/polysorbat eller polyoxyl 35 ricinolja. Och det är knappast en epidemi av det som pågår.

Sen finns det såklart individer som reagerat på dos 1 och där man av olika skäl kanske väljer att inte vaccinera vidare (t.ex. kanske olämpligt att vaccinera en ungdom som drabbats av perimyokardit i anslutning till dos 1, men sådana exempel är i det stora hela väldigt få), men iva är inte fullt av dem. Sen stöter man på en del men olika idéer om varför de ej kan vaccineras, men det är ytterst sällan som en läkare med relevant kompetens avrått dem. De allra flesta har inga medicinska skäl, varken mer eller mindre välgrundade.

Här är en länk kring kontraindikationer mot covidvaccination ur ett allergologiskt perspektiv.
http://www.sffa.nu/wp-content/uploads/2021/11/Riktlinjer-COVID-19-och-allergi-v-18-november-2021.pdf

• Gilla
bakterie och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.