Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
MaxHugo MaxHugo skrev:
Du har helt rätt. Inte bara de, största delen bil olyckor senaste månaderna har varit av vaccinerade medborgare :surprised:
Nej där har du fel.Är helt omöjligt att vaccinerade kan vara med om en bilolycka jag menar dom är ju vaccinerade.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon sorts verklighetsbakgrund till att du tror att 10 % av Sveriges befolkning inte kan vaccinera sig av medicinska skäl eller håller du bara på och gissar hej vilt?
Vad är det för något som skulle göra att bara 4 % av de över 80 år inte skulle tåla vaccinet men hela 21 % av de som är 18-29 år?
Kan du visa mig att dom som ligger på IVA och inte är vaccinerade inte har en bakomliggande sjukdom?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt att Omicron är den sista mutationen som får stor spridning och det är möjligt att färre dör av den än tidigare varianter, men det är alldeles för tidigt att blåsa faran över. Det är inte alls omöjligt att det kommer fler mutationer, som kan vara mer eller mindre allvarliga och det är ett känt faktum att det är många människor är i behov av sjukhusvård och IVA-vård fortfarande, så jag anser nog att det är för tidigt att säga att det är över,
Flera mutationer kommer det alltid, precis som med alla andra säsongsinfluensor. Därför modifieras också influensavaccinet inför varje säsong.

Pandemin är ändå över, alla bör kunna se det om ni ser på siffrorna. Sydafrika som upptäckte mutationen först har redan peakat och är på väg ner tillbaka. Dom håller på att få flockimmunitet. Andra länder kommer att följa efter med 3-6 veckors eftersläpning.

Av någon anledning är Sverige sist i Europa när det gäller omicron. Det var inte förän för några dagar sedan som man konstaterade att Omicron stod för majoriteten av de nya fallen.

I Centraleuropa och USA står omicron redan för 75-95% av alla nya fall, det gör det i Sverige också om max tre veckor. Om en vecka kommer inte IVA och inläggningar att öka mera i Sverige, dom kommer att plana ut ett tag för att sedan minska. Om några veckor kommer dödstalen att börja minska, i början av februari kommer nya fall att dö ut väldigt snabbt.

Du kan se på statistiken från sydafrika här, du kan också se att antal dödsfall/konstaterat fall för denna våg var ungeför tio gånger lägre än den förra:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/
 
F
D Dayangel skrev:
Jag motsade inte detta. Men eftersom majoritet nu är vaccinerade så är det tillika dom som också driver smittan, inte i huvudsak den minoritet som är ovaccinerad.
Då uttrycker jag mig så här istället: En ovaccinerad smittar mer än en vaccinerad.
 
BirgitS
D Dayangel skrev:
Stäng ner igen och dra tillbaka alla pass som Finland, det är det enda rätta.
D Dayangel skrev:
Tror Daniel, precis som jag, lutar mer åt Finlands exempel.. avveckla vaccinpassen (inte vaccinet) eftersom smittan fortsätter spridas, om en i kanske lite olika grad, oavsett om du är vaccinerad eller ovaccinerad. Det är ju ren idioti att låta folk stå packade som sillar inne på krog m.m. bara för att dom visat upp ett pass.
Det finns inga vaccinpass i Sverige som påverkar hur man får bete sig på krogar mm. På serveringsställen ska folk sitta ner, det är begränsat hur många som får sitta kring ett bord och det finns ett minimiavstånd mellan sällskapen. Du verkar vara lite dåligt uppdaterad om de restriktioner som gäller i Sverige.
 
F
S DanielF skrev:
Jag vet inte om ovanstående är korrekt, rätta mig om jag har fel.
Ovaccinerade sprider smittan lättare, inte mer.
7,3 miljoner personer i Sverige är vaccinerade med minst 2 doser och den mängden av personer bör stå för flest fall av den totala smittan.
Ok, som sagt: En ovaccinerad sprider smittan mer än en vaccinerad.
 
BirgitS
G Ganescha skrev:
Kan du visa mig att dom som ligger på IVA och inte är vaccinerade inte har en bakomliggande sjukdom?
Du påstod något först så det är upp till dig att visa på sanningshalten i vad du påstod först.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Flera mutationer kommer det alltid, precis som med alla andra säsongsinfluensor. Därför modifieras också influensavaccinet inför varje säsong.

Pandemin är ändå över, alla bör kunna se det om ni ser på siffrorna. Sydafrika som upptäckte mutationen först har redan peakat och är på väg ner tillbaka. Dom håller på att få flockimmunitet. Andra länder kommer att följa efter med 3-6 veckors eftersläpning.

Av någon anledning är Sverige sist i Europa när det gäller omicron. Det var inte förän för några dagar sedan som man konstaterade att Omicron stod för majoriteten av de nya fallen.

I Centraleuropa och USA står omicron redan för 75-95% av alla nya fall, det gör det i Sverige också om max tre veckor. Om en vecka kommer inte IVA och inläggningar att öka mera i Sverige, dom kommer att plana ut ett tag för att sedan minska. Om några veckor kommer dödstalen att börja minska, i början av februari kommer nya fall att dö ut väldigt snabbt.

Du kan se på statistiken från sydafrika här, du kan också se att antal dödsfall/konstaterat fall för denna våg var ungeför tio gånger lägre än den förra:

[länk]
Nu är ju inte Sydafrika jämförbart med Sverige och större delen av Europa. I Sydafrika har ju de flesta redan haft covid innan omikron uppstod. I Sverige är det ungefär en tredjedel av befolkningen som har haft covid och i Finland mycket färre.

Alla pandemier går i vågor och precis som tidigare så är en våg både en uppgång och en nedgång, men nedgången efter alla andra vågor i Europa har inte berott på att någon sorts flockimmunitet har uppstått. Sydafrika har väl haft 4 vågor nu, andra länder har haft 3 och ändå är inte pandemin över.

Dödstalen i Sverige är låga, lägre än i andra nordiska länder under hela hösten så jag vet inte om det kan minska så mycket mer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Jag motsade inte detta. Men eftersom majoritet nu är vaccinerade så är det tillika dom som också driver smittan, inte i huvudsak den minoritet som är ovaccinerad.
Studerar man kurvorna över incidens per åldersgrupp under hösten, vilka åldersgrupper där det först har gått upp och ned osv. så verkar det som att det har varit de ovaccinerade barnen som har varit smittdrivande. De smittar varandra och sen smittar barnen sina föräldrar. Alltså ovaccinerade har drivit smittan.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Det är väl inget att bråka om men godkännandet är sk "villkorat godkännande" vilket i sig betyder att det är godkänt 1år i taget om vi nu kollar pfizer tex. Mer information väntas kring verkan och biverkningar o annat då man inte riktigt vet tillräckligt. Samma tillvägagångssätt sker på vissa andra läkemedel med. Tillståndet kan dras in ifall något tokigt visar sig. Jag är inte så intresserad av detta visserligen, dock finns allt att läsa hos läkemedelsverket för den som vill. Nödgodkännande använder inte EMA utan nyttjar rutinen "villkorat" i fall man ser att det är bråttom.
Egentligen blir ju då slutsatsen att "mer information väntas". Juli 2024 skall slutstudien vara klar på pfizer. Men visst kan det vara bra ändå men vi vet inte allt än bara... Grejen med detta vaccin är väl det att så väldigt många får detta vaccin medan andra villkorade läkemedel ges till mindre grupper. Visst har jag vaccin i kroppen men visst är lite otrevlig tanke om någon miss visar sig.
Så vitt jag minns är de flesta villkoren förknippade med själva produktionen och inte med vaccinets egenskaper i form av biverkningar.

Alla läkemedel kan dras in när som helst av många skäl. Det behövs inget villkorat godkännande för det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du påstod något först så det är upp till dig att visa på sanningshalten i vad du påstod först.
Va? Jag har inte påstått något alls. Jag ställde en fråga och fick inget svar och då uppenbarligen ingen vet så kan det lika väl vara alla.
 
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns är de flesta villkoren förknippade med själva produktionen och inte med vaccinets egenskaper i form av biverkningar.

Alla läkemedel kan dras in när som helst av många skäl. Det behövs inget villkorat godkännande för det.
Ta Astrazeneca vaccinet till exempel ;)
 
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Denna pandemi är över, viruset har muterat till en lindrigare variant precis som alla andra pandemier i historien.
Nu vet man ju faktiskt inte om omikron ger upphov till färre allvarliga sjukdomsfall och i så fall jämfört med vilken variant. Det är svårt att studera det när så många har varit sjuka tidigare och/eller är vaccinerade.

Alfavarianten gjorde att drygt 50 % fler av de bekräftade fallen i Sverige behövde sjukhusvård under tredje vågen jämfört med den variant som orsakade andra vågen. Delta lär ha ökat risken för sjukhusvård ytterligare. Så även om omikron orsakar att en mindre andel behöver sjukhusvård än delta så är ju då frågan på vilken nivå. Är det som alfa eller som tidigare varianter?
Men både alfa och tidigare varianter har orsakat stora vågor som har lett till många avlidna, många som behövt sjukhusvård och många som har fått postcovid.
 
F
D Dayangel skrev:
Det motsades inte heller. Jag bemötte bara frasen om att det uttryckligen bara var de ovaccinerades fel att smittan fortsätter spridas.
Då bemötte du fel!
Jag har aldrig skrivit att det var "BARA de ovaccinerades fel". Jag skrev att en ovaccinerade smittar lättare än en vaccinerad. Läs rätt innan du svarar!!
 
BirgitS
G Ganescha skrev:
Va? Jag har inte påstått något alls. Jag ställde en fråga och fick inget svar och då uppenbarligen ingen vet så kan det lika väl vara alla.
Sen när blev detta en fråga:
G Ganescha skrev:
Eller alla.
Jonobe jobbar inom sjukvården och har stött på väldigt många covidsjuka så när han skriver:
J Jonobe skrev:
Jag har inte stött på det.
Så betyder det just att det är väldigt sällsynt och inte 21 % av de som är 18-29 år.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.