AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt det där är ju posisitvt. Men det negativa är att det blir häxjakt på folk som livsnjuter med sina barn närvarande.
Men snälla Anders. Betänk vart ordet häxjakt härstammar ifrån och läs inläggen i denna tråd igen. Är det äns fler som förespråkar nykter jul än tvärtom? Förekommer hårda ord eller förslag på repressalier mot oliktänkande?

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Mikael_L
Trådar som dessa är rätt läskiga egentligen då man inser ut lite koll folk har på landet de lever i.
Ja exakt, vi har mycket sämre koll på Sverige än du har på menyerna på Östermalm !! :D:p:whistle:

• Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför vore det smart?
Helt enkelt för att du inte kan köpa hur mycket som helst

P
K Krux skrev:
Du får nog tänka lite bredare här. Tror du alla barn har det lika bra och inte far illa som du hade? Finns väldigt många barn som far illa vet du.
De barn som far illa blir inte hjälpta av att MultiMan, eller någon annan som kan dricka alkohol ansvarsfullt, låter bli alkohol på julafton. Det är de människor som inte grejar det så bra som behöver din uppmaning.

• Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
När jag studerat de största städerna verkar där finnas butiker med större sortiment, även sådant som jag måste specialbeställa, men vad hjälper det mig? Ibland kan man inte vänta 2,5 vecka.
Det är nog inte Systembolagets det är fel på utan felet är att du bor i en för liten stad. ;)

P
En riktig napolitana förtjänar ett glas rött ;)
Pizza på julafton? Tja, varför inte?

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Pizza på julafton? Tja, varför inte?
Nej fyfan julafton är heligt. :)

• Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
P peter_73 skrev:
Ni som tycker att systembolaget ska få vara kvar, med argumentet att "dom har så bra urval och personalen är kunniga", tycker ni också att vi ska ha statliga byggvaruhus för att få bättre urval på virke och kunnigare personal där ? Statliga klädbutiker ? Dom flesta större mataffärer utomlands brukar ha bra urval på alkohol tycker jag. Och kan säkert beställa hem om det är något annat man vill ha.
Sverige är ett litet land. Om Systembolaget försvann skulle det finnas en ganska påvert utbud av billigt vin i ICA-butiken i den lilla staden närmast mig.

Jag kan beställa på postorder ur hela Systembolagets sortiment, 22495 varor när jag kollade nyss, och få det jag har beställt hemkört till min dörr. 13373 viner, 4453 öl och 4064 olika sorters sprit. Allting går inte att få på stört, men det tar oftast inte mer än en vecka extra för specialvarorna. Jag har inte bråttom. Jag har ett lagom stort lager av favoriter och sånt som jag har blivit nyfiken på, och fyller på lite då och då.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige är ett litet land. Om Systembolaget försvann skulle det finnas en ganska påvert utbud av billigt vin i ICA-butiken i den lilla staden närmast mig.

Jag kan beställa på postorder ur hela Systembolagets sortiment, 22495 varor när jag kollade nyss, och få det jag har beställt hemkört till min dörr. 13373 viner, 4453 öl och 4064 olika sorters sprit. Allting går inte att få på stört, men det tar oftast inte mer än en vecka extra för specialvarorna. Jag har inte bråttom. Jag har ett lagom stort lager av favoriter och sånt som jag har blivit nyfiken på, och fyller på lite då och då.
Danmark är mindre än Sverige, och deras vinbutiker har mycket bättre utbud.

• Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
Cigaretter är mångfaldigt mycket mer skadligt. Det säljs i butik.
Som tur är så blir det allt färre ställen som tillåter rökning. Helst skulle jag se att man bara finge röka i sitt eget hem.

Preventionsaspekten tycker jag är sekundär när det gäller Systembolaget. Det är det stora utbudet jag gillar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P pmd skrev:
Som tur är så blir det allt färre ställen som tillåter rökning. Helst skulle jag se att man bara finge röka i sitt eget hem.
Så länge det inte är flerfamiljshus

• Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
Så länge det inte är flerfamiljshus
Det spelar ingen roll för mig. Jag bor inte i ett pöbelhus.

En julpizza kanske? Man kan kalla den Natale speziale. Med julskinka på. Och andra julbordsfavoriter som köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, senapssill, ägghalvor med skagenröra och Jansson.

P pmd skrev:
Det spelar ingen roll för mig. Jag bor inte i ett pöbelhus.
Bostadsrätter är också flerfamiljshus..du vet de där som kostar 120k kvadraten

• Haha
sonabr4000
  • Laddar…
P
K Krux skrev:
Nej verkligen hemskt att folk bara umgås med sina barn istället för att springa på krogen och äta och dricka gott
De kan väl ta med barnen?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.