24 979 läst · 33 svar
25k läst
33 svar
Hur laga skadad betong på undersida av balkong
Jag sitter också i samma sits och skulle väldigt gärna vilja veta hur det har gått
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Flygfältsgatan finns bla annat iskarpnäck
Södra stockholm
Södra stockholm
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Fick rådet att hacka bort allt löst. Målade exponerad armering med rostskyddsfärg, lade på slambruk och målade. Har hållit fint tills idag utan nya sprickor etc...
Kan också nämna att balkongen är del av den helgjutna plattan mellan under och övervåning och rejält armerad.
Kan också nämna att balkongen är del av den helgjutna plattan mellan under och övervåning och rejält armerad.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
.... och ser fint ut nu med så inget som oroar mig
Vilka produkter använde du? Om du kommer ihåg...Amatörsnickaren skrev:
Samt hade du en sakkunnig som gav dig tipsen? En del i tråden menade ju att betongen var karbonatiserad och skadan krävde omfattande reparation.
Tack!
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Jag har en äldre murare som jag anlitat tidigare som kikade på det när han var här och utförde ett större jobb som gav mig tips (samma råd förekom också i tråden men har för mig jag inte använde några väldigt speciella sorters murbruk utan vad jag redan hade i garaget. Muraren tyckte jag kunde prova det och om det inte skulle hålla kika på mer speciella produkter. Tog bort allt löst, stålborstade synligt armeringsjärn och målade dem med någon vanlig rostskyddsfärg, slammade ytan och när det torkat lade jag på som jag minns det vanligt bruk, När torrt slipade jag och målade med grundfärg och täckfärg liknande som var där förut (tog med en flaga till färgaffären som valde färgtyp och bröt den till samma nyans). Har som sagt hållit utan något problem och har inte sett några nya skador så ta i trä så här långt verkar inte någon "karbonisering" visat sig....