252 205 läst · 1 152 svar
252k läst
1,2k svar
Fick 2500kr i elräkning!!
Det brukar ju heta så... Men "marknaden" är inte en naturlag. Det finns ingen balans. Marknad fungerar bara i de mycket få fall där det faktiskt finns äkta konkurrens och där man inte behöver ta hänsyn till ovidkommande saker som att vissa inte har råd...Z Zodde skrev:
Att skylla på att staten ville ha elvärme på 70-talet känns lite passé. Det är en hel del i samhället som ändrat sig sedan dess. Problemet är inte dagens elpris, problemet är att det har varit på tok för billigt tidigare, så att det finns hus som är kvar i 70-talets rekommendationer. På det stora hela anser jag att ett högre elpris är bra, det främjar utveckling. Elintensiv industri kan vi kompensera på olika sätt men jag tycker att el är en alldeles för fin energibärare för att användas till något så simpelt som att skapa värme. I alla fall inte utan en värmepump. En dag kanske den kommer upp i sånt pris så att även jag får ihop kalkylen för en värmepump.
Jag kan inte påstå att jag följde den här debatten så värst mycket för 25-30 år sedan. Men till och med jag fattade då att när elmarknaden avreglerades och man började bygga kablar till Europa, så kommer det komma en dag när vi kommer få börja betala vad elen faktiskt är värd. Så den som köpt/byggt hus de senaste 25 åren utan att ha det i åtanke undrar jag vilken sten den bott under? De här priserna är här för att stanna. Det är bara att vänja sig och agera därefter.
Jag kan inte påstå att jag följde den här debatten så värst mycket för 25-30 år sedan. Men till och med jag fattade då att när elmarknaden avreglerades och man började bygga kablar till Europa, så kommer det komma en dag när vi kommer få börja betala vad elen faktiskt är värd. Så den som köpt/byggt hus de senaste 25 åren utan att ha det i åtanke undrar jag vilken sten den bott under? De här priserna är här för att stanna. Det är bara att vänja sig och agera därefter.
Nej, alla behöver inte ha råd för att det ska finnas en marknad. Konkurrens måste finnas, och det finns också.
Man får titta på olika tidsperspektiv. Dag för dag och timme för timme handlar det om vilka produktionsanläggningar som har kapacitet och tillräckligt låg marginalkostnad för att göra. Det är ren reglering av driften mot marknaden. I det längre perspektivet, år och decennier. Då handlar det om vilka kraftverk som är lönsamma. Ej lönsamma läggs ner och nya byggs om det är lönsamt. En hög prisbild medför utökning av produktionskapaciteten.
Man får titta på olika tidsperspektiv. Dag för dag och timme för timme handlar det om vilka produktionsanläggningar som har kapacitet och tillräckligt låg marginalkostnad för att göra. Det är ren reglering av driften mot marknaden. I det längre perspektivet, år och decennier. Då handlar det om vilka kraftverk som är lönsamma. Ej lönsamma läggs ner och nya byggs om det är lönsamt. En hög prisbild medför utökning av produktionskapaciteten.
Fria marknader är alltid mer effektiva och höjer ofta ( men inte alltid) den allmänna välfärden genom höjd produktivitet ÄN vad reglerade marknader gör. Planekonomi tror ingen på längre. Det finns en anledning till varför alla regleringar successivt försvinner…Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, inte alla. Det finns en hel del där vettig konkursens inte är möjlig. Eller där det finns andra aspekter man vill ta hänsyn till. Och visst finns det folk som fortfarande tror på planekonomi.
Skrev ”men inte alltid”D Daniel 109 skrev:
Att t.ex. konkurrensutsätta nätleverantörtjänsten skulle inte funka.
Ingen seriös, möjligen bara nån avdankad idealist som tror på planekonomi i ett enskilt land…
Du skrev ”är alltid”
Nej. Utan avreglering och möjlighet att importera ström vid shortage hade Sverige varit tvungna att bygga ut kapaciteten kraftigt för att klara efterfrågetopparna, detta hade i slutändan blivit mycket dyrare och enormt ineffektivt.hsd skrev: