skoge skoge skrev:
Det tycker jag nog... det lär vara mer ovanligt att folk har en sån där hemma,räkna på kostnad jämfört med 2 x 25 liter dunkar med bränsle också
På det har vi alla nya elbilar med V2G funktion. Då har du kanske 60-70k hemma att nyttja från bilen.
 
S Styrman_jansson skrev:
På det har vi alla nya elbilar med V2G funktion. Då har du kanske 60-70k hemma att nyttja från bilen.
Och hur tankar du elbil om elnätet är utslaget? Diesel/bensin kan man Komma åt även om pumpen är utslagen
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Och hur tankar du elbil om elnätet är utslaget? Diesel/bensin kan man Komma åt även om pumpen är utslagen
Om kriget kommer?
 
D djac skrev:
Om kriget kommer?
Krig då lär försvaret lägga beslag på bränslet
Tänkte snarare på andra händelser
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Och hur tankar du elbil om elnätet är utslaget? Diesel/bensin kan man Komma åt även om pumpen är utslagen
Med solpaneler, energilager, åker dit det finns el m.m.
Men jag tror nog det är mer sannolikt att det är svårt att få fram diesel/bensin i en krissituation än el. Människor är i allmänhet mer beroende av el än fossilt bränsle så det lär ligga högre prio på att säkerställa elförsörjningen än att få igång pumparna…
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Med solpaneler, energilager, åker dit det finns el m.m.
Men jag tror nog det är mer sannolikt att det är svårt att få fram diesel/bensin i en krissituation än el. Människor är i allmänhet mer beroende av el än fossilt bränsle så det lär ligga högre prio på att säkerställa elförsörjningen än att få igång pumparna…
Men hur åker du i en bil utan ström?

Pumparna behöver inte fungera, finns det bränsle i tankarna under pumparna så går det att lösa
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa landet hade varit köket från Italien/Frankrike, Schweiz politik, Sveriges kvinnor.
Då är det väl Zermatt i Schweiz du ska satsa på? Vettig skidåkning och snygga fosilbilar har de med.
 
F fribygg skrev:
Då är det väl Zermatt i Schweiz du ska satsa på? Vettig skidåkning och snygga fosilbilar har de med.
Jag brukar åka till verbier för skidor
 
skoge skoge skrev:
Men hur åker du i en bil utan ström?

Pumparna behöver inte fungera, finns det bränsle i tankarna under pumparna så går det att lösa
En elbil står ju nästan alltid på laddning när den är hemma (till skillnad från en fossilbil) så chansen att den är relativt välladdad är stor.
 
S Styrman_jansson skrev:
En elbil står ju nästan alltid på laddning när den är hemma (till skillnad från en fossilbil) så chansen att den är relativt välladdad är stor.
Visst,den är säkert välladdad efter en vecka utan ström.
Skulle inte tro vare sig privatpersoners elbehov eller mackens pumpar är prioriterade
Snarare är ärldreboenden och större lokaler där man kan samla folk prio ett
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nej, men det är svårare att ha extra ström hemma
Ved?
 
skoge skoge skrev:
Visst,den är säkert välladdad efter en vecka utan ström.
Skulle inte tro vare sig privatpersoners elbehov eller mackens pumpar är prioriterade
Snarare är ärldreboenden och större lokaler där man kan samla folk prio ett
Perfekt då om man har ett energilager i elbilen, gärna i kombination med solpaneler som kan spetsa lite. I t.ex. en bergvärmepump går det ju oftast att stänga av elspetsen så kan man till och med få lite värme i kåken även vid kortare avbrott.

Men du tycker väl det är smidigare att elda diesel i vardagsrummet ;)
 
skoge skoge skrev:
Och hur tankar du elbil om elnätet är utslaget? Diesel/bensin kan man Komma åt även om pumpen är utslagen
Du kan ladda elbilen med vindkraft, solkraft, fossilgenerator.
Du kan till och med dra bilen bakom några hästar och låta bilen ladda sig själv.

Motfråga.... hur tankar Du fossilt om oljesheikarna sätter stopp på oljeförsäljningen?

Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?

Eller för den delen. Vägarna blir förstörda av krig...
 
A Alexn72 skrev:
Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?

Eller för den delen. Vägarna blir förstörda av krig...
Isåfall spelar det nog liten roll om man valt el eller bränsle bil...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Perfekt då om man har ett energilager i elbilen, gärna i kombination med solpaneler som kan spetsa lite. I t.ex. en bergvärmepump går det ju oftast att stänga av elspetsen så kan man till och med få lite värme i kåken även vid kortare avbrott.

Men du tycker väl det är smidigare att elda diesel i vardagsrummet ;)
Oroa dig inte för mig du, jag klarar mig länge utan ström... vedspis i köket,500 meter till sjö för att få vatten, älgar går det 6 st här dagligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.