43 820 läst · 145 svar
44k läst
145 svar
Vad ska man göra åt elpriset?
Så här ser min plan ut. Eget 3-fas diesel-elverk på 6.5kW inkopplat i den vanliga elcentralen med en "frånskiljare" som garanterar att det antingen är el från nätet eller el från generatorn i mitt hus, aldrig bägge samtidigt.
Dieseln har 10 kWh energi per liter som kostar knappt 20:- f.n. dvs 2:-/kWh. Men bara 25% verkningsgrad på elproduktionen resten blir värme. Så att tillverka el kostar ca 8:-/kWh.
Men på vintern tar jag hand om värmen från elverket och kör den genom frånluftsvärmepumpen som då tillverkar varmvatten till uppvärmning och tappvatten för värmen från elverket. Så då kostar värmen faktiskt bara 2:-/kWh!
Samtidigt vädrar jag ut ofräsch och radonbemängd inomhusluft, där värmepumpen återvinner hela den förlorade inomhusluftvärmen och ger mig frisk och sund luft inomhus utan att "vädra ut nån värme".
Dessutom minimerar jag värmeförluster genom gamla två-glasfönster i den gamla delen av huset (från 1924) genom att ha tillverkat extrabågar som jag sätter i på vintern för att ge "tre-glas". I den nya delen av huset byggt 2010-2015 har jag redan tre-glasfönster och hög isolering i väggar, golv och tak, samt golvvärme.
Nu under elkrisen så drar vi dessutom ner på inomhustempen till 10C i rum vi inte är i, 8C i garaget och 15C i övriga rum. En och annan brasa i kaminen eller öppna spisen blir det också. Tumregeln är ju vid minusgrader att en grad sänkt innetemp sparar 5% uppvärminingsenergi, det är naturligtvis inte linjärt det där, men som tumregel funkar den ju.
El-verket är inte bara lönsamt att ersätta el+värme om elchocken håller i sig, det ger ju el ÄVEN när el-Sverige packar ihop pga miljöfascisterna i Riksdag och regering.
Dessutom har jag naturligtvis kollad drag från fönster och dörrkarmar med nya tätningslister.
Faktiskt rätt kul att vara sin egen energikonsult!
Dieseln har 10 kWh energi per liter som kostar knappt 20:- f.n. dvs 2:-/kWh. Men bara 25% verkningsgrad på elproduktionen resten blir värme. Så att tillverka el kostar ca 8:-/kWh.
Men på vintern tar jag hand om värmen från elverket och kör den genom frånluftsvärmepumpen som då tillverkar varmvatten till uppvärmning och tappvatten för värmen från elverket. Så då kostar värmen faktiskt bara 2:-/kWh!
Samtidigt vädrar jag ut ofräsch och radonbemängd inomhusluft, där värmepumpen återvinner hela den förlorade inomhusluftvärmen och ger mig frisk och sund luft inomhus utan att "vädra ut nån värme".
Dessutom minimerar jag värmeförluster genom gamla två-glasfönster i den gamla delen av huset (från 1924) genom att ha tillverkat extrabågar som jag sätter i på vintern för att ge "tre-glas". I den nya delen av huset byggt 2010-2015 har jag redan tre-glasfönster och hög isolering i väggar, golv och tak, samt golvvärme.
Nu under elkrisen så drar vi dessutom ner på inomhustempen till 10C i rum vi inte är i, 8C i garaget och 15C i övriga rum. En och annan brasa i kaminen eller öppna spisen blir det också. Tumregeln är ju vid minusgrader att en grad sänkt innetemp sparar 5% uppvärminingsenergi, det är naturligtvis inte linjärt det där, men som tumregel funkar den ju.
El-verket är inte bara lönsamt att ersätta el+värme om elchocken håller i sig, det ger ju el ÄVEN när el-Sverige packar ihop pga miljöfascisterna i Riksdag och regering.
Dessutom har jag naturligtvis kollad drag från fönster och dörrkarmar med nya tätningslister.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Värmland
· 10 inlägg
Fast elpris är ju nummer 1 helt klart.
Solpaneler lönar sig inte ett dugg vintertid då man gör av med mest energi, vi bor alldeles för långt norrut för att de ska vara lönsamma.
En eller flera effektiva luft/luftvärmare är det bästa, under just förutsättning att man binder sitt elpris i god tid och inte chansar på rörligt elpris.
Till de som skrivit om braskamin. Den är jättebra så länge du har en tilluft som man tar utifrån i en kanal till spisen, då ger den perfekt värme. Jag eldar lite då och då 3 vedklabbar björk en tidig kväll och får 30 grader inomhus på 100 kvm med den eldningen så absolut de är effektiva, inget snack om saken. De gamla är värdelösa eftersom de suger i sig rumsluften och man måste ha öppet fönster för att inte drabbas av dålig luft, men välj braskamin med uteluft tillförsel så är saken löst.
Ha en trevlig och God Jul !
Solpaneler lönar sig inte ett dugg vintertid då man gör av med mest energi, vi bor alldeles för långt norrut för att de ska vara lönsamma.
En eller flera effektiva luft/luftvärmare är det bästa, under just förutsättning att man binder sitt elpris i god tid och inte chansar på rörligt elpris.
Till de som skrivit om braskamin. Den är jättebra så länge du har en tilluft som man tar utifrån i en kanal till spisen, då ger den perfekt värme. Jag eldar lite då och då 3 vedklabbar björk en tidig kväll och får 30 grader inomhus på 100 kvm med den eldningen så absolut de är effektiva, inget snack om saken. De gamla är värdelösa eftersom de suger i sig rumsluften och man måste ha öppet fönster för att inte drabbas av dålig luft, men välj braskamin med uteluft tillförsel så är saken löst.
Men om man inte har timdebitering så vet man nog knappt var man ser timpriserna heller…GlennB skrev:
Vill tipsa om att jämtkraft har ett avtal om att spara den elen du skickar ut på nätet under sommarhalvåret, som du sedan kan få tillbaka på vintern, dock får du betala överföringen när du får tillbaka elen under vintern.S Simonbmw skrev:Hej,
Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.
Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.
Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.
Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.
Det jag söker svar på är tips gällande detta.
Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.
Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Vi har sparat upp ungefär 5000 Kwh, som vi använder nu. Sista elräkningen var på ungefär 700kr+ överföringsavgiften...
Tänk om. Paneler hjälper inte på vintern.S Simonbmw skrev:Hej,
Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.
Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.
Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.
Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Jag tycker du istället ska konvertera till vattenburet med bergvärme. Ja investeringskostnaden är hög men solpaneler är en sämre investering.
Solpaneler är dessutom nästan värdelösa på vintern då elen är som dyrast, solen ligger lågt och du har snö på taket.
Konverterade själv 2013 och anläggningen betalade sig på 6,9år. Då räknat mycket lägre elpriser.
Tack för svaret.lilytwig skrev:Jag har en liknande situation med direktel och LLVP. Kör VVB när elen är billigast. Sänker värmen något på radiatorerna när det är dyrt och ingen hemma. Tvätt tumlare och disk går oftast natten eller tidig morgon. Laddar bilen vid lägsta pris.
Sitter nu och skriver offertunderlag för spiskassett och solceller. Kanske blir det också en LLVP till om pengarna räcker.
Förbrukar ca 20000 kWh (exkl billaddning)
Har funderat på att byta till timdebitering men har kommit fram till att vi har svårt att flytta vår tunga förbrukning till de billigare timmarna. Med solenergi blir det en helt annan sak dock.
S Simonbmw skrev:Hej,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt definitivt upp panelerna till våren, annars risk för att du blir deprimerad. Det är mindre elproduktion på vintern än jag trodde. Våra var färdigmonterade 15 april och sen sprutade det in energi över sommaren, men som du ser på bilden så är det trögt nu. Vi bor på Tjörn på västkusten och är i övrigt jättenöjda med våra solpaneler, men vi svenskar bor ju långt norrut på klotet.
Väldigt intressant att det lönar sig att köra ett eget dieselverk!N Nisken skrev:Så här ser min plan ut. Eget 3-fas diesel-elverk på 6.5kW inkopplat i den vanliga elcentralen med en "frånskiljare" som garanterar att det antingen är el från nätet eller el från generatorn i mitt hus, aldrig bägge samtidigt.
Bra tips, tack!Abuquir skrev:Vill tipsa om att jämtkraft har ett avtal om att spara den elen du skickar ut på nätet under sommarhalvåret, som du sedan kan få tillbaka på vintern, dock får du betala överföringen när du får tillbaka elen under vintern.
Vi har sparat upp ungefär 5000 Kwh, som vi använder nu. Sista elräkningen var på ungefär 700kr+ överföringsavgiften...
Vet att många förespråkar konvertering till vattenburen värme. Har dock svårt att tro att det blir lönsamt då vi har fri vedtillgång och bara kör med elvärme tre månader om året. Vi förbrukar långt mycket mindre el än många jämförbara villor med effektiva värmesystem här i området.Excel skrev:Tänk om. Paneler hjälper inte på vintern.
Jag tycker du istället ska konvertera till vattenburet med bergvärme. Ja investeringskostnaden är hög men solpaneler är en sämre investering.
Solpaneler är dessutom nästan värdelösa på vintern då elen är som dyrast, solen ligger lågt och du har snö på taket.
Konverterade själv 2013 och anläggningen betalade sig på 6,9år. Då räknat mycket lägre elpriser.
Vi bor dessutom på sandmark så ska man borra blir det väldigt djupt. Ingen borrar här, är nästan uteslutande jordvärme som gäller.
Är medveten om att det låter konstigt att gnälla när vi har relativt låg förbrukning men det som skrämmer och är problemet är spotpriserna..
Solceller nu på vintern november till och med februari är i princip värdelöst.
Jag har 11.8kWp på taket i Stockholmsområdet och det ger någon enstaka kWh just nu om det råkar vara sol...
Hela november gav 12 kWh och december så här långt har gett 5 kWh (men jag lyckades sälja el när den låg på 5,54 kr så det är ju en liten nätt vinst på 1 kr!)
Jag har 11.8kWp på taket i Stockholmsområdet och det ger någon enstaka kWh just nu om det råkar vara sol...
Hela november gav 12 kWh och december så här långt har gett 5 kWh (men jag lyckades sälja el när den låg på 5,54 kr så det är ju en liten nätt vinst på 1 kr!)
S Simonbmw skrev:Tack för ditt svar Daniel.
Jag har inte exakta siffror på hur mycket elradiatorerna drar men skulle säga att det är väldigt lite. Med hjälp av eldningen klarar vi oss nästan utan elvärme (lvp inkluderad) fram tills att det blir minusgrader ute. Breddgradsmässigt bor vi bara lite norr om dig, precis på gränsen mellan SE3 och SE4 så vi har ganska liknande klimat.
För att ge lite mer fakta så är huset byggt 1971 som ett enplanshus med källare. Vi byggde på en våning som var klar 2020. Övervåningen är väldigt välisolerad så vi har inte märkt någon energiökning trots 80 extra kvadratmeter. Boyta+biyta är 190+180 kvm. Vi har bott i huset i åtta år, tidigare ägare var frikostig med värme och låg på dryga 30000 kWh i årsförbrukning. Vårt rekord är precis under 10000 kWh på ett år men i takt med att familjen växer och bilbeståndet ändras (en laddhybrid) ligger vi nu på årsförbrukning på 16-17000 kWh/år.
Sammanfattningsvis tror jag inte vi kan sänka förbrukningen mer än vi gjort. Frågan är hur man ska rusta för att sänka kostnaden i framtiden.
Jag har gjort följande åtgärder i min villa:S Simonbmw skrev:Tack för ditt svar Daniel.
Jag har inte exakta siffror på hur mycket elradiatorerna drar men skulle säga att det är väldigt lite. Med hjälp av eldningen klarar vi oss nästan utan elvärme (lvp inkluderad) fram tills att det blir minusgrader ute. Breddgradsmässigt bor vi bara lite norr om dig, precis på gränsen mellan SE3 och SE4 så vi har ganska liknande klimat.
För att ge lite mer fakta så är huset byggt 1971 som ett enplanshus med källare. Vi byggde på en våning som var klar 2020. Övervåningen är väldigt välisolerad så vi har inte märkt någon energiökning trots 80 extra kvadratmeter. Boyta+biyta är 190+180 kvm. Vi har bott i huset i åtta år, tidigare ägare var frikostig med värme och låg på dryga 30000 kWh i årsförbrukning. Vårt rekord är precis under 10000 kWh på ett år men i takt med att familjen växer och bilbeståndet ändras (en laddhybrid) ligger vi nu på årsförbrukning på 16-17000 kWh/år.
Sammanfattningsvis tror jag inte vi kan sänka förbrukningen mer än vi gjort. Frågan är hur man ska rusta för att sänka kostnaden i framtiden.
1) Bergvärme (2002) sänkt från 28-32,000 kWh till ca 16,000 kWh. Sedan har familjen minskat och jag bor ensam och klarar mig nu på 14,600 kWh/år.
2) Köpte 2008 in mig i ett vindkraftverk som då de första åren levererade el för nästa halva priset, men nu är skillnaden mindre. Betalar bara netto vad det kostar.
3) Trimmat system, ventilation och har flera rum avstängda på vintern. Källaren ej uppvärmd. Garage 60 kvm har en radiator på vintern för att hålla fukten borta. Under garaget är det skyddsrum/verkstad på 55 kvm med en radiator igång för att hålla torrt. Värmer upp verkstad när jag är där med en 10 kW fläkt som bara går någon timme i veckan.
4) Braskaminen eldas 5-8 ggr/vinter så den bidrag inget alls. Bara mys-pys.
Jag har svårt att tro på fasta elpriser, någon gång måste allt betalas tillbaka och det är inte elbolagen som gör det. En del i problemet är också alla med fasta avtal som inte försöker minska förbrukningen. Det gör att spotpriset drivs upp.V Värmlandshusägare skrev:Fast elpris är ju nummer 1 helt klart.
God jul
Tack för ditt inlägg. Detta är användbar information, trodde det gav lite mer även på vintern. Tänkte att när det är som kallast är ju ofta solen uppe en stund på dagen och kunde hjälpa till hyfsat bra.anders07 skrev:Solceller nu på vintern november till och med februari är i princip värdelöst.
Fick dock tipset om att köpa tillbaka sin överproduktion från sommaren. Det känns väl väldigt intressant?