A Alf Ek skrev:
Villan byggd i lösvirke och isolerad enligt 1984 års nya bestämmelser, som bl.a. innebar en utökning av isoleringen med 10 cm ull överlag, treglasfönster med max yta i förhållande till total väggyta och 25 % större radiatoryta, för att tillfredsställa att de då skulle passa bättre till lågtemperaturssystem när värmepumparna blev populära. Vi utökade också vindtätheten i ytterpanelen med 12 mm asfaboard förutom den vindtäta pappen. Hade låg förbrukning även första åren på ca 16 500 kWh/år utan värmepump, som ju inte skulle bli lönsam för mig om den inte fungerade i 15 år efter installation, trots att de även på den tiden var försedda med statliga bidrag vid installation. Vad jag gjort för att minska förbrukningen ytterligare är att tilläggs-isolerat vinden med 10 cm ull. Har även ändrat den mekaniska ventilationen som visade sig ha en alltför stor fläkt, då den skulle orka ventilera hela huset samt via spjällsystem även fungera som köksfläkt. Monterade in en betydligt mindre fläkt på taket, samt monterade in en ny spiskåpa med en egen utsugningsfläkt, med ett styrdon för båda fläktarna. Har även tilläggsisolerat delar av väggen mellan det vidbyggda garaget och villan med 10 cm frigolit i kallutrymme ovan innertak. Har även demonterat det inbyggda oisolerade sopskåpet som fanns i garaget och återställt till övrig väggstandard på ytterväggarna. Har även bytt den dåligt isolerade garageporten i trä, mot en ny bättre isolerad variant. Håller ca 20 °C inomhus och 12 °C i det vidbyggda garaget, samt har där en luftavfuktare som går igång per automatik om bilen är våt när den körs in och fuktigheten ökar. Bor i mellersta delen av elområde 3 i Sverige. Det är för det mesta 2 pers. i hushållet, fast under sommarmånaderna kan det uppgå 5–6 pers. emellanåt. Ingen fukt eller mögel kunnat konstaterats någonstans under de ca 37 år som jag bott här. Ligger nu som sagt på en förbrukning ett normalår på ca 10 500 – 11 000 kWh/år, med enbart en vattenburen el-panna, så trots oförskämt höga elpriser ligger jag lågt med eventuell installation av värmepump eller solpanel. Min granne som har ett liknande hus, byggt av samma byggmästare året efter mitt, fast 10 ²m mindre yta, drar med bergvärmepump och kraftig vedeldning ca 9 500 kWh/år med samma förhållande vad gäller personer i hushållet.
Imponerande förbrukning!
Din granne behöver nog optimera sin bvp och de kanske slösar enormt med vv eller Har fönstren öppna pga dåligt injusterad framledningstemp.
Kamineldming kan ge nära noll tillskott om man gör fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alf Ek skrev:
Vi utökade också vindtätheten i ytterpanelen med 12 mm asfaboard förutom den vindtäta pappen. Har även ändrat den mekaniska ventilationen som visade sig ha en alltför stor fläkt, då den skulle orka ventilera hela huset samt via spjällsystem även fungera som köksfläkt. Monterade in en betydligt mindre fläkt på taket, samt monterade in en ny spiskåpa med en egen utsugningsfläkt, med ett styrdon för båda fläktarna.
Om man utökar "vindtätheten" alltför mycket så finns det risk för fukt och mögel i väggarna. Modern vindfolie är perfekt som yttersta lager av väggen innan panelen. Så det är bra att du håller koll på just fukt och mögel som du tycks göra.

Samma sak med ventilationen, med ökad risk för fukt och radonproblem (om man har radon i grunden förstås).

Om du inte tror att en värmepump går att räkna hem med 10 års avskrivning ska du naturligtvis INTE skaffa en. Men... du kan skaffa en acktank för din vattenburna värme och ha tidsstyrning på att värma vattnet till den, till nattpriser. Kolla t.ex. tibber.se som sysslar med sådant. Och möjligen en kombinerad luft/luft-värmepump och AC till sovrummet. Både för att med gott samvete ha behaglig temp utan spardille i just sovrummet OCH AC för de där äckligt varma nätterna som vi ju har med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Saxat från Elspot:

"Notera att spotpriserna inte inkluderar kostnad för certifikat, energiskatt, moms och kostnader för elnätet.

Ett par frågor till någon som vet:

kostnad för certifikat: Hur stor kostnad per kWh? Fast kostnad eller procentuell (och i så fall: procent på vad??

energiskatt: Hur stor kostnad per kWh? Fast kostnad eller procentuell (och i så fall: procent på vad??

moms: Sannolikt procent, men på vad? Har vi kanske t.o.m. skatt på skatt i detta fall?

kostnader för elnätet. Ökar denna kostnad också, eller är den konstant?

Det är förståeligt att den fattiga Svenska regeringen tacksamt suger upp alla extra skatteintäkter från oss,
men visst vore det klädsamt att alla överdebiteringarna betalades tillbaka till oss, eller hur?
 
C
I Itaka skrev:
kostnad för certifikat: Hur stor kostnad per kWh?
Aktuellt marknadspris för november (om jag inte tar fel): 1,1 öre/kWh
Brukar redovisas på elhandelsfakturan.
Vissa elhandlare ligger dock enligt uppgift med elcertifikat "på lager" så då kan priset vara något annat än aktuellt marknadspris. Notera också att priset för elcertifikaten har sjunkit kraftigt under en tid.

energiskatt: Hur stor kostnad per kWh?
Fast kostnad 44,5 öre/kWh (ink moms), kommer på nätfakturan.

moms: Sannolikt procent, men på vad?
Japp, skatt på skatt i detta fall.

kostnader för elnätet. Ökar denna kostnad också, eller är den konstant?
Fast pris + pris per kWh på nätfakturan.
Styrs också av säkringsstorlek eller ev. effekttariff.

Dessutom tillkommer påslag för dolda kostnader per kWh på elhandelsfakturan:
- Ursprungsgarantier (om du har miljömärkt el)
- Avgifter till Svenska kraftnät och Nordpool
- Volymvägningskostnad (kostnaden för att kundernas förbrukning inte är jämn under dygnet)
- Balanskostnad (kostnaden för att kundernas förbrukning avviker mot prognos(?))
Sammanlagt strax under 10-öringen per kWh (varierar)

Samt så klart elhandlarens påslag enligt avtal.

P.s. alltså bara momsen som är procent på grundpriset.
 
Redigerat:
P
C cpalm skrev:
Japp, skatt på skatt i detta fall.
Moms läggs även på allting annat på fakturan.
 
Jag har stor nytta av min kakelugn. Funderar också på att bygga en plåtugn (finsk kakelugn som är tåligare och kan eldas hårdare) i ett annat rum nån dag. Så kan VPn dras ner ännu mera. Jag har förvisso ingen egen skog men man kunde i 2021 köpa 10 kubik björkved för 350 euro.
 
C cpalm skrev:
Fast kostnad 44,5 öre/kWh (ink moms), kommer på nätfakturan.
Energiskattens storlek beror även på vart du bor. Här har vi 32.5 öre.
 
P
Hrmpf. Där är ju elpriset ändå lägre än i resten av Sverige.
Jäkla gräddfil. ;)
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har en liknande situation med direktel och LLVP. Kör VVB när elen är billigast. Sänker värmen något på radiatorerna när det är dyrt och ingen hemma. Tvätt tumlare och disk går oftast natten eller tidig morgon. Laddar bilen vid lägsta pris.
Sitter nu och skriver offertunderlag för spiskassett och solceller. Kanske blir det också en LLVP till om pengarna räcker.
Förbrukar ca 20000 kWh (exkl billaddning)
Nu är uppgradering på plats. Både spiskassett och en andra LLVP är installerad.
Värmepumparna styrs +/- 1 grad beroende på elpris. De sänker 1 gr när ingen är i huset. Sänker ytterligare 1-2 gr om vi är bortresta. Har inte haft radiatorer på mer än några timmar i vinter.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.