SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, allvarligt. Jag påstår mig, i likhet med det inlägg du svarade på, inte vara bättre på prisbedömning än elhandelsföretagens proffs, men jag har trots detta ett bra bundet pris. 36,9 öre/kWh i SE3. De som har rörligt, vilket alltså alltid ska vara billigare på sikt, betalar det tiodubbla med timdebitering. Blir svårt att hämta igen det i sommar, även om priset är lägre då.

Vad du och många andra inte tänker på är att det finns olika förbrukningsmönster. Den som värmer hus och varmvatten med något annat än el; fjärrvärme eller biobränsle (ved, pellets, flis), har en jämn förbrukning över året och kan mycket väl tjäna på att ha rörligt pris.
Den som värmer hus och varmvatten med el på ett eller annat sätt kommer dock att ha en större andel av förbrukningen under den del av året när det rörliga priset är som dyrast, och då hjälper det inte att elen är nästan gratis på sommaren. Den totala årskostnaden blir ändå högre än den skulle ha varit med bundet pris.

Men jag har sagt det förut, var och en blir salig på sin tro.
Bundet elpris kommer snart vara ett minne blott, så det gäller att njuta medan det fortfarande existerar för de som har det.
Är ju flera bolag som redan lagt ner det
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
På vilket sätt lurar jag mig själv? Jag förstår självklart att det krävs samma mängd energi att värma huset oavsett varifrån den kommer. Jag betalar dock inget för veden, så att elda är det bästa som finns.
Vi har även investerat rejält i husets isolering så vi har väldigt svårt att minska förbrukningen.
Nä, du betalar inget för veden, men om du inte eldat upp den så hade du kunnat sälja den för X antal kronor och det är väl detta inkomstbortfall som blir din kostnad för veden. Om veden är osäljbar så ja, då är den gratis och då förstår jag inte varför du inte enbart eldar med ved mot acc tank el liknande. och stoppar all uppvärmning som är eldriven.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
men jag har trots detta ett bra bundet pris. 36,9 öre/kWh i SE3. De som har rörligt, vilket alltså alltid ska vara billigare på sikt, betalar det tiodubbla med timdebitering. Blir svårt att hämta igen det i sommar, även om priset är lägre då.

Vad du och många andra inte tänker på är att det finns olika förbrukningsmönster.
Jag säger inte att man inte kan tjäna på bundet elpris, så som ditt nuvarande avtal bevisar. Jag säger att sett över lång sikt skall det otroligt mycket till att det lönar sig. Vad tror du att du får binda till för pris nästa gång ditt avtal skall förhandlas om?

Om du tjänar på bundet pris betyder det ju att elbolaget förlorar. Hur länge tror du att de gör det utan att i sin tur ta ut det från kunderna?

Självklart står det var och en fritt, men det är lätt att se sig blind på spotpriset någon viss dag. Största delen av året är spotpriset under vad man kan binda för. Jag värmer inte med el.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Nä, du betalar inget för veden, men om du inte eldat upp den så hade du kunnat sälja den för X antal kronor och det är väl detta inkomstbortfall som blir din kostnad för veden. Om veden är osäljbar så ja, då är den gratis och då förstår jag inte varför du inte enbart eldar med ved mot acc tank el liknande. och stoppar all uppvärmning som är eldriven.
Jag förstår din poäng och vart du vill komma. Nu är det så att jag inte äger skog själv utan det är nära anhörig som gör. Jag gör dock allt arbete och betalar inget för veden. Skulle vi sälja veden skulle inkomsten tillfalla nära anhörig och han eventuellt betalat lön till mig. Så man kan se det som att jag jobbar gratis för veden men jag tycker det är roligt att jobba i skogen och ser det mer som en hobby. Vem tar betalt för att utföra en hobby? Det hade även krävts en arbetsinsats för att sälja veden.. Den säljer sig inte av sig självt.

Hade mer än gärna haft en vedpanna men tycker det är alldeles för stort ingrepp i huset. Vår uppvärmning har fungerat kanonbra hittills. Nu är det dock de höga priserna på el som bekymrar. Fortsätter det vill jag göra något åt det.
Men som sagt, jag förstår vad du menar och håller med. Inget är gratis
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vedeldning i 21- århundradet för uppvärmning av fastighet och dessutom medelst braskamin! Har utvecklingen inte kommit längre sedan människans skapelse? Har en villa på 180 m² uppvärmd med endast en 40 år gammal vattenburen elpanna, utan värmepump varse sig luft- eller bergvärme-driven samt utan någon eldstad och inga solpaneler heller. Med vettig balansering av ventilation och korrekt isolering kommer jag ner i en konsumtion av ca. 10 500 kWh/år för uppvärmning och hushållsel tillsammans på min 40-åriga villa..
 
För nov. 2021, för abonnemang och röligt elprisavtal i Elområde 4, syns i fakturan av själva elpriset var 1,009 kr/kW.
Sedan tillkommer dyr moms 25%. Själva elpriset på ca 1,0 kr/kWh är ca dubbelt så högt jämfört tidigare månader. Det går att kolla för den som vill vad själva månadsmedelvärdet var för rörligt elprisavtal för okt 2021.

Alf Ek, du nämner inget om värmeisoleringstjocklek i väggar tak och golv, ej heller hur många personer i hushållet. Inomhus temperatur? Fastigheten i Kiruna eller Malmö, eller i Malaga, Spanien? Det är bl.a. saker som påverkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Dina sista tre meningar i ditt inlägg, är väl det viktigaste i inlägget. Att tänka på till höstens val.
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt
 
S Simonbmw skrev:
Jag har svårt att tro på fasta elpriser, någon gång måste allt betalas tillbaka och det är inte elbolagen som gör det. En del i problemet är också alla med fasta avtal som inte försöker minska förbrukningen. Det gör att spotpriset drivs upp.

God jul
Oavsett fast kw pris vill man väl ändå försöka hålla nere förbrukningen
 
Telge. Men de är rätt värdelösa, ska byta till Skelleftekraft så fort mitt avtal går ut. De betalar mer och har bättre villkor.
S Simonbmw skrev:
Vilken elleverantör erbjuder det upplägget du beskriver?
 
Dyra grejer är ventilation och uppvärmning. Oavsett standard på huset, kan man försöka optimera dem.
Om du har rörligt pris, hör med elhandelsbolaget hur de beräknar energipriset som du betalar; om det är baserat på spotpriset när du förbrukar den eller på någon form av normalförbrukningskurva. I det senare fallet finns inget incitament att försöka skjuta på förbrukning till t ex natten.
Om det är spotbaserat finns det en del att göra:
  • Ställ in diskmaskinen att köra på natten.
  • Det är svårare med tvättmaskinen - man får göra s k "sköljstopp", dvs låta tvätten ligga kvar i sista sköljvattnet och köra färdigt nästa dag.
  • Styr ev elradiatorer till att värma på natten - passar t ex för att hålla någorlunda temp i garaget.
  • Styr varmvattenberedaren till att värma på natten.
Allmänt:
  • Ställ in ventilationen, så att genomströmningen är lagom och försök gärna styra den med hemautomation, så att den går ner på minimum när ingen är hemma.
  • Byt ev kvarvarande glödlampor mot LED.
  • Se över stand-by-förbrukare. TV med dator och ljudanläggning kan t ex kopplas till fiffig master/slave-fördelare som stänger ner bättre eller fjärrstyrt eluttag med elmätning, kopplat till hemautomationen.
  • Se över dekorationsbelysning som står tänd mycket. Möjlighet till timer?
  • Se över utomhusbelysning som står tänd mycket. Möjlighet till rörelseaktivering?
  • Optimera varmvattentemperaturen i beredaren. Om den har funktion för att regelbundet höja tempen för att slå ihjäl legionellabakterier, kan du aktivera den och sänka tempen. Tror att man kan gå nedåt 50 grader då.
En del av detta är billigt att göra och bara att sätta igång. Annat kräver investeringar som inte självklart är lönsamma, men som kan vara idé om man ändå behöver förnya något.

Jag fascineras av solcellsentusiasternas korta återbetalningstider. Det ser helt annorlunda ut för mig när jag kollar på: https://www.solcellskollen.se/rakna-pa-solceller

Lycka till!
 
G GVR4 skrev:
Kan du inte köra på eldningsolja istället så blir det billigare?
Har inte kollat vad villaoljan kostar? Dessutom har jag inte kvar villatanken utan bara Jeep-dunkar där en dunk räcker i 12-15 timmar. Tror villaolja blir svårt att köpa i så små kvantiteter? :) Annars är det naturligtvis rätt!
 
Som flera här skriver, att tipsa om att binda priset när det är lågt är som att tipsa de som tycker boende är dyrt idag om att vänta och köpa när det är billigt, när är det? kommer det att hända?

Solceller börjar jag själv fundera på men det är ju som flera skriver ett sätt att späda på problemet idag, att införa mer elproduktion som konkurrerar ut baskraft genom att producera el när ingen behöver den och att inte bidra när det behövs som mest.

Om det finns bolag som låter en solpanelsinnehavare byta en kilwattimme producerad i juni mot en kilwattimme man förbrukar från nätet i december så kommer det inte att fortsätta finnas. Anledningen till att det kommer att försvinna är lika uppenbar som att det kommer att vara dyrare att teckna ett bundet avtal idag jämfört med ett år sen.

Sjukt svårt läge, jag ser inga gyllene lösningar, men det är en intressant tråd med en del som tror att de kan lura elbolagen på lång sikt.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
T toma25 skrev:
Om det finns bolag som låter en solpanelsinnehavare byta en kilwattimme producerad i juni mot en kilwattimme man förbrukar från nätet i december så kommer det inte att fortsätta finnas.
Tror det finns lite missuppfattningar runt det där, antagligen påspätt av elhandlare som far med halvsanningar. Att kvitta egenproducerad el mot inköpt el är i lag uttryckligen förbjudet. Däremot kan förstås en elhandlare betala sin kund för solelsproducerad el (enligt tariff när elen producerades) genom att dra av på kommande fakturor långt in på vintern - man går ju plus på sommaren. Alternativet vore att de betalade ut pengarna direkt, men de lånar förstås av kunden och låter påskina att kvittning sker.
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Jag förstod det som i ett tidigare inlägg att Jämtkraft hade upplägget att man bara betalade överföringsavgift när man fick tillbaka överskottet, inte dagsaktuellt pris minus sommarens pris.
Har inte Jämtkrafts avtal men har svårt att se de skulle vilja gå back för din skull. El är färskvara så de tar garanterat ut denna kostnad på något annat sätt. Antagligen genom att en köpt kWh sker på billigare tid än producerad gör. Solceller producerar oftast när priset är högre på dygnet.

Bästa avtalet är det med minst påslag per kWh inköp och minst kostnad per såld kWh. Och du kan bara räkna på ett helår för att få rätt jämförelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Om du sätter in eget kapital så måste du ju ta hänsyn till det bortfall av alternativ avkastning som detta kapital givit om du inte investerat i solcellerna, för du förvarade väl inte kapitalet i madrassen?
Du är inne på svåra bedömningar som framtida värde på huset, elmarknadens utveckling och svängningar över dagen. För att inte tala om risknivån i din alternativ investering.

Det finns även en bortglömd effekt att de som investerar i solceller blir otroligt mer medvetna om sin förbrukning och optimerar för att sänka. Jag har tex sänkt min grundkonsumtion med 15% sen jag installerade utan att göra något radikalt extra mer än att sänka, stänga av och släcka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.