C chrillelundmark skrev:
Det enda sättet att återfå kontrollen är INTE att sätta upp elpaneler. Det är att binda elpriset när priset är lågt
Men allvarligt? För att det skall löna sig på lång sikt att binda priset ska du vara vara bättre på att förutse framtida prisnivå än vad elbolagets experter är. Som har detta som heltidsjobb. Lycka till!
Sammantaget kan man säga att man med en kombination av tur och skicklighet kan ibland kortsiktigt tjäna på fast pris, men på lång sikt (tänk många år) förlorar man alltid på det eftersom du får betala vad bolagets experter tror priset blir + deras riskpåslag.
Samma sak med banker och ränta. Rörligt lönar sig alltid på sikt.
Sen finns det ju fördelar att veta i förväg vad det kommer kosta, men du betalar utan tvekan extra för denna fördel. Men lever man på marginalen kan det ju vara värt det.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
K Nils Andersson1 skrev:
Har du ett torp typ, med stor yta tillhörande så finns alltid möjligheten att bygga ställningar på marken. Det är faktiskt både enklare och du kan ta bort snö.

För att svara TS, det kommer nog att bli svårt efter vintern att få någon som kan bygga. Alla bokas nu. Det du ska göra är 1. Alla system som kan gå med värmepump ska bytas till värmepump. 2. Isolera huset så det är "bra" till mycket bra. Det är isolering på vinden, fönster, ventilation, lister osv
Bor i tätbebyggt område i ett timmerhus byggt 1850. Men det är skyddat så jag får inte förändra gestaltning av varken tomt eller hus utvändigt. Men jag har 2000kvm gräsmatta så jag skulle ha plats på tomten om jag hade fått.
Enda byggnadsverk jag får ha utöver boningshus är friggebod.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tomas1981SMV Tomas1981SMV skrev:
vilket elbolag?
Göteborgs Energi, får spotpris +25 öre kWh.
 
H Hammurajen skrev:
Tack! Var på väg att skriva detsamma. Det dröjde länge i den här tråden innan nån kom in på grundorsaken.
Tycker nästan det borde vara straffbart att förstöra ett så bra elsystem som Sverige haft i 50 år (Fast problemen började egentligen redan när Barsebäck lades ner). För förstöra elsystemet är precis vad vi gör. Alla (även politiker) som är emot kärnkraft och istället förespråkar sol- och vindkraft har en sak gemensamt. De saknar kunskap om både elproduktion, effektbalans och industrins behov av stabil och förutsägbar tillgång till energi. Problemet med sol- och vindkraft är inte bara att de inte ger energi när den behövs som mest. Problemet är också att de ger mycket energi när vi inte behöver det, vilket heller inte är bra. Det är svårt OCH KOSTSAMT (och inte alls miljövänligt) att ha ett elsystem som klarar att balansera och kompensera för dessa stora svängningar. Det kan kortsiktigt vara lönsamt med vindkraft och för den enskilde villaägaren att installera solcellsanläggning, men det bidrar totalt sett till att försämra vårt elsystem. Kontentan av detta (i kombination med för långa överföringsavstånd) blir ett högt elpris.
Jag håller helt med dig. Har länge varit skeptisk till solenergi är helt med på att det är fel ur balanssynpunkt. Men frågan är hur man ska få bukt med det höga priset som enskild person. Politiken är nog körd ett bra tag framåt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
W woom skrev:
Det gör det bara i en galen fantasi där man tror att man kan få ut 100% av dieselns energiinnehåll. Och det går inte. Dels för att det inte går att återvinna all överskottsvärme, dels för att återvinningen i sig förbrukar en del av strömmen från elverket.
Jag tycker ändå detta är lite intressant men är inte bra nog på att räkna på sånt här. Men om man redan har en oljebrännare t.ex så har man ju möjlighet att köra elverket på eldningsolja som är billigare än diesel. Och placerar man verket där värmen behövs så kan man ju få ut det mesta av spillvärmen tänker jag. Och om man istället för att köra ödrift sålde elen till dagens elpriser. Borde det inte gå att få ekonomi i det då? Man måste ju inte köpa splitter nya grejer heller. Nån gammal inombordare som står och puttrar hela dagen behöver ju inte kosta så mycket. Och med en dc-generator och solcellsinverter kan man väl lösa utmatningen till nätet?
 
S Simonbmw skrev:
Jag håller helt med dig. Har länge varit skeptisk till solenergi är helt med på att det är fel ur balanssynpunkt. Men frågan är hur man ska få bukt med det höga priset som enskild person. Politiken är nog körd ett bra tag framåt.
Frågan var faktiskt vad man ska göra åt elpriset. Och eftersom det är politiska beslut som ligger till grund för priset som det är idag är det därmed politiska beslut som också kan göra något åt det. Och det är ju egentligen det man hoppas att alla skulle förstå det viktigaste i sammanhanget.

Men om du menar vad man som enskild person kan göra för att sänka sin elförbrukning för att få ner kostnaden så är ju det något annat.
 
Det finns inga genvägar. Större investering med berg eller jordvärme ger bättre avkastning på sikt, bättre verkningsgrad. Har erfarenhet av solpaneler under 4 säsonger. Räkna med 7,5 års återbetalning på investeringen. Växelriktare och batteri investering avkastning 3% och uppåt beroende på storleken investering. Ligger ju ett tak på bidraget idag gällande batteri på 50.000 kronor.
Elavtal leverans ut av överskott ligger bolagen rätt lika. Nätägaren mellan 3-4 öre för nätnyttan. Elleverantören spott pris genomsnitt per månad + 20 öre första året. Därefter spott pris +, 5 öre.
Alla elbolag gör lika men har olika namn.
Kommer antagligen att hända en massa nu när nätbolaget byter till senaste generationens mätare med hantering av timtaxa.
Viktigt att tänka på när man investerar att den egna utrustningen ( växelriktare, laddbox bil m.m) styr du uttaget per timme och inte ellevarantörens timmdebitering styr dig som förbrukare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,


Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.


Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.
Du lurar dig själv lite. Du håller inte nere värmeförbrukningen bara för du eldar i kaminen. Du överför kostnaden från elräkningen till vedräkningen, och det kan väl vara tveksamt ur miljösynpunkt om alla har små kaminer överallt i.s.t.f en stor producent av el som kan rena ev utsläpp på ett helt annat sätt.
Att installera solceller, oavsett alla argument, så vill jag påstå att du aldrig kan räkna hem installationskostnad (alt efter många år) och ev. försäljning av överskottsel. Försäljningspriset kan inte kalkyleras i förväg och du är helt i händerna på elbolagen vad du ska få betalt. En solanläggning är ingen evighetsmaskin och delarna har olika livslängd som inte kan kalkyleras i förtid.
Det garanterat säkraste är ätt investera i husets klimatskal. Om du minskar värmeförbrukningen genom sådana åtgärder så kan du, oavsett energipris, med gott samvete och lägre energinota göra mindre klimatpåverkan än idag. Solceller är kanske inte så bra om man räknar elproduktion och tillverkning, transport från Kina etc.
Att spekulera i eventuella bidrag från staten är livsfarligt, det har visat sig för många att när det verkligen gällt så har pengarna tagit slut, regler ändrats osv.
 
Flyttade in i juni 2021

Alla radiatorer bytade mot smarta (El)
Ny luft luft nere, den gamla upp på ovanvåning
Installation av 47 paneler gjordes i september
Kamin installerades i september
Vvb stängs av under dyra timmar
Diskmaskin/tvätt nattetid om det inte verkligen behövs dagtid
Kör timtaxa
Temp sänks vid bortavaro, samt i outnyttjade rum

Hus från 70 talet, 184 kvadrat, med pool 4x8 meter
Använt 4450 kwh fram tom idag sedan inflytt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Du lurar dig själv lite. Du håller inte nere värmeförbrukningen bara för du eldar i kaminen. Du överför kostnaden från elräkningen till vedräkningen, och det kan väl vara tveksamt ur miljösynpunkt om alla har små kaminer överallt i.s.t.f en stor producent av el som kan rena ev utsläpp på ett helt annat sätt.
Att installera solceller, oavsett alla argument, så vill jag påstå att du aldrig kan räkna hem installationskostnad (alt efter många år) och ev. försäljning av överskottsel. Försäljningspriset kan inte kalkyleras i förväg och du är helt i händerna på elbolagen vad du ska få betalt. En solanläggning är ingen evighetsmaskin och delarna har olika livslängd som inte kan kalkyleras i förtid.
Det garanterat säkraste är ätt investera i husets klimatskal. Om du minskar värmeförbrukningen genom sådana åtgärder så kan du, oavsett energipris, med gott samvete och lägre energinota göra mindre klimatpåverkan än idag. Solceller är kanske inte så bra om man räknar elproduktion och tillverkning, transport från Kina etc.
Att spekulera i eventuella bidrag från staten är livsfarligt, det har visat sig för många att när det verkligen gällt så har pengarna tagit slut, regler ändrats osv.
I september producerade jag och sålde så pass så jag fick 0 i faktura på förbrukning
Kalkylen räknas på 1,2 kr kwh, med dagens priser kommer det gå betydligt fortare att få igen pengarna totalt sett på installationen.
Sen, givetvis, om man lånar till installation kan det se annorlunda ut.
Det gjorde inte jag, vilket ger en bra månatlig avkastning på insatt kapital också framöver
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
I september producerade jag och sålde så pass så jag fick 0 i faktura på förbrukning
Kalkylen räknas på 1,2 kr kwh, med dagens priser kommer det gå betydligt fortare att få igen pengarna totalt sett på installationen.
Sen, givetvis, om man lånar till installation kan det se annorlunda ut.
Det gjorde inte jag, vilket ger en bra månatlig avkastning på insatt kapital också framöver
Om du sätter in eget kapital så måste du ju ta hänsyn till det bortfall av alternativ avkastning som detta kapital givit om du inte investerat i solcellerna, för du förvarade väl inte kapitalet i madrassen?
 
  • Haha
  • Gilla
Drybear och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Braskamin är kanon, med blästerluft direkt utifrån tas ingen rumsluft vid förbränning. Mitt hopsparade vedförråd får lämna sin inneboende energi till min rumsluft. Med detta bostas CO2 under den kalla årstiden. CO2 som långsamt sipprar ur ett ruttnande vedförråd om det inte skulle användas. Men CO2 påverkar klimatet. Ja vist men inte i det temperaturspann som planeten jorden befinner sig i -60 till + 60. Men om det blir -80 så har de en viss värmande effekt.
Min frånluftvärmepump hämtar värme ur frånluften som är extra varm genom mitt idoga eldande. Elpatronen i systemet nyttjas i mindre omfattning. Och elräkningen krymper.
Detta är min övertygelse.
 
roland53 roland53 skrev:
Om du sätter in eget kapital så måste du ju ta hänsyn till det bortfall av alternativ avkastning som detta kapital givit om du inte investerat i solcellerna, för du förvarade väl inte kapitalet i madrassen?
Det är ju korrekt i sak

Nej, de förvarades i en amerikansk muskelbil, så sätt ur den vinkeln har de redan gett avkastning
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Du lurar dig själv lite. Du håller inte nere värmeförbrukningen bara för du eldar i kaminen. Du överför kostnaden från elräkningen till vedräkningen, och det kan väl vara tveksamt ur miljösynpunkt om alla har små kaminer överallt i.s.t.f en stor producent av el som kan rena ev utsläpp på ett helt annat sätt.
Att installera solceller, oavsett alla argument, så vill jag påstå att du aldrig kan räkna hem installationskostnad (alt efter många år) och ev. försäljning av överskottsel. Försäljningspriset kan inte kalkyleras i förväg och du är helt i händerna på elbolagen vad du ska få betalt. En solanläggning är ingen evighetsmaskin och delarna har olika livslängd som inte kan kalkyleras i förtid.
Det garanterat säkraste är ätt investera i husets klimatskal. Om du minskar värmeförbrukningen genom sådana åtgärder så kan du, oavsett energipris, med gott samvete och lägre energinota göra mindre klimatpåverkan än idag. Solceller är kanske inte så bra om man räknar elproduktion och tillverkning, transport från Kina etc.
Att spekulera i eventuella bidrag från staten är livsfarligt, det har visat sig för många att när det verkligen gällt så har pengarna tagit slut, regler ändrats osv.
På vilket sätt lurar jag mig själv? Jag förstår självklart att det krävs samma mängd energi att värma huset oavsett varifrån den kommer. Jag betalar dock inget för veden, så att elda är det bästa som finns.
Vi har även investerat rejält i husets isolering så vi har väldigt svårt att minska förbrukningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sanamon skrev:
Men allvarligt? För att det skall löna sig på lång sikt att binda priset ska du vara vara bättre på att förutse framtida prisnivå än vad elbolagets experter är. Som har detta som heltidsjobb. Lycka till!
Sammantaget kan man säga att man med en kombination av tur och skicklighet kan ibland kortsiktigt tjäna på fast pris, men på lång sikt (tänk många år) förlorar man alltid på det eftersom du får betala vad bolagets experter tror priset blir + deras riskpåslag.
Samma sak med banker och ränta. Rörligt lönar sig alltid på sikt.
Sen finns det ju fördelar att veta i förväg vad det kommer kosta, men du betalar utan tvekan extra för denna fördel. Men lever man på marginalen kan det ju vara värt det.
Ja, allvarligt. Jag påstår mig, i likhet med det inlägg du svarade på, inte vara bättre på prisbedömning än elhandelsföretagens proffs, men jag har trots detta ett bra bundet pris. 36,9 öre/kWh i SE3. De som har rörligt, vilket alltså alltid ska vara billigare på sikt, betalar det tiodubbla med timdebitering. Blir svårt att hämta igen det i sommar, även om priset är lägre då.

Vad du och många andra inte tänker på är att det finns olika förbrukningsmönster. Den som värmer hus och varmvatten med något annat än el; fjärrvärme eller biobränsle (ved, pellets, flis), har en jämn förbrukning över året och kan mycket väl tjäna på att ha rörligt pris.
Den som värmer hus och varmvatten med el på ett eller annat sätt kommer dock att ha en större andel av förbrukningen under den del av året när det rörliga priset är som dyrast, och då hjälper det inte att elen är nästan gratis på sommaren. Den totala årskostnaden blir ändå högre än den skulle ha varit med bundet pris.

Men jag har sagt det förut, var och en blir salig på sin tro.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.