Bor också i ett hus från 70-talet med direktverkande el. Dock så har jag ett enplanshus, jag installerade en pelletskamin för 3 år sedan, kostnad med jobb och kamin 30 000. Huset är 18 m långt, enda elementen jag har på är i sovrummet som ligger längst bort.

Roligt bra komplement til lvp, skön värme och tänder och sköter värmen automatiskt. Fyller pellets varannan dag och dammsuger varannan dag, men det är för att jag gillar å pyssla med saker. Men dammsugning 1/vecka räcker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns väldigt många bättre paneler som har 30 års produktgaranti och dessutom uppåt 90% effektivitetsgaranti efter 30 år. Det jag har (Solitek) har detta, Sunpower som är absolut branschledande just nu har det också (egentligen mer än 90% beroende på modell).
i
C carl fabian skrev:
Lite fakta och inget troende,20 års garanti på solcellerna,optimerare 25 år
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Se dagens höga el-och bränslepriser som en julklapp från det numera avpolletterade "MiljöPartiet" (a.k.a. MiljöParasiterna)!

Och SAP följer upp med att behålla de kraftigt ökade flödet av miljöskatter, elcertifikat (=en glorifierad extra elskatt, energiavgifter och sist men inte minst MOMS i stället för att betala tillbaka alla överdebiteringar.

Solpaneler fungerar allra sämst när man behöver dem som bäst.

Samma sak med vindkraftverk (Det blåser sällan när det är svinkallt ute!)

Även luftvärmepumpar lider av dålig värmeproduktion när det är allt ute och man behöver värmen som bäst.

Tilläggsisolering av väggar och bjälklag är däremot säkra kort för sänkta värmekostnader plus isolerglasfönster.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Lite fakta och inget troende,20 års garanti på solcellerna,optimerare 25 år
Vad är det för garanti-tid på växelriktarna?
 
Finns väl en sak att begrunda vad gäller solpaneler på taket.
När det är dags att lägga om taket så måste panelerna ned och sedan upp igen. Det är någon extrakostnad. Vet inte hur mycket.

För min del är det några år kvar tills jag behöver lägga om taket. Så jag tänkte avvakta tills dess. Då kanske sk soltak är intressant. (Dvs takbeläggningen är solpaneler).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad man ska göra ?

Man ska rösta på ett parti som ser nyktert på Kärnkraftsfrågan
Man ska rösta fram politiker som ser till landets bästa
Man ska rösta fram politiker som ser till invånarnas bästa

Att kärnkraftsmotståndarna i regeringen står på tv och säger, ” det är fritt fram för elleverantörer att bygga ny kärnkraft”, men dom ser ingen vinning med det, så det uteblir

Om inte regering tidigare hade tagit bort förmåner som kärnkraften haft, så hade vi haft fler reaktorer igång idag
Och elpriset hade varit lögre i hela NordPool

T.o.m Jacob Wallenberg sa ju i
Agenda eller 30 minuter, att han absolut var intresserad av att satsa i Kärnkraften
Om bara politikerna öppnade upp möjligheterna

intresset finns,
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
De brukar ligga på max 10 år.

D daVinci skrev:
Vad är det för garanti-tid på växelriktarna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och vilket parti är det?

När alla partier utomKPML(r) har kapitulerat inför marknaden?

Och KPML(r) vill nog ingen sunt tänkande ha vid makten.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Så här ser min plan ut. Eget 3-fas diesel-elverk på 6.5kW inkopplat i den vanliga elcentralen med en "frånskiljare" som garanterar att det antingen är el från nätet eller el från generatorn i mitt hus, aldrig bägge samtidigt.

Dieseln har 10 kWh energi per liter som kostar knappt 20:- f.n. dvs 2:-/kWh. Men bara 25% verkningsgrad på elproduktionen resten blir värme. Så att tillverka el kostar ca 8:-/kWh.

...

Dessutom har jag naturligtvis kollad drag från fönster och dörrkarmar med nya tätningslister.
Faktiskt rätt kul att vara sin egen energikonsult!
Men...Ett dieseldrivet elverk på ~6.5kW lär du ju inte få loss under 15kkr plus kostnaderna för frånskiljare och installation (inklusive system för jordning). Frånskiljare som är godkända för det man kallar ö-drift är inte helt enkla. Vi snackar minst 20kkr innan du fått en enda W ur det. Dessutom har många små elverk begränsningar på drifttid runt 6-12h. Det blir en hel del marginalkostnad att räkna hem, minst sagt. Skulle inte det vara nog så är det långt ifrån ovanligt att små elverk lämnar en "ful" spänning, något som kan ge datorer, TV-apparater och moderna hushållsapparater spunk.

Jag vill inte måla f*n på väggen, men tänk efter innan du blir din egen energikonsult med ett elverk ;)

Trots detta - lycka till med din nya karriär som elkonsult!
//Brus-Per
 
  • Gilla
Mästerbygg och 1 till
  • Laddar…
B Brieffe skrev:
Jag har ett mindre villatak på ca 70m2 i SÖ-NV läge (34 paneler totalt, 340w st) och de brukar producera ungefär 10 000kw/år. Total kostnad blev ca 160k, detta var för 3 år sedan när bidraget från LST fortf låg på 30%. Det innebär mer konkret att vi inte har en elräkning förrän nu i slutet på december ungefär (såld el ackumuleras och förs över på nästa faktura). Vi tog ett utökat huslån för finansieringen och betalar väl en trehundring i månaden för det ungefär. Jag kan varmt rekommendera det hela, det enda jag önskar så här i efterhand är att vi tagit en liiiite effektivare panel (Sunpower är överlägsna just nu), men vi har ett altantak också där sådana är planerade till våren :)
Vilken elleverantör erbjuder det upplägget du beskriver?
 
M MrBrus skrev:
Men...Ett dieseldrivet elverk på ~6.5kW lär du ju inte få loss under 15kkr plus kostnaderna för frånskiljare och installation (inklusive system för jordning). Frånskiljare som är godkända för det man kallar ö-drift är inte helt enkla. Vi snackar minst 20kkr innan du fått en enda W ur det. Dessutom har många små elverk begränsningar på drifttid runt 6-12h. Det blir en hel del marginalkostnad att räkna hem, minst sagt. Skulle inte det vara nog så är det långt ifrån ovanligt att små elverk lämnar en "ful" spänning, något som kan ge datorer, TV-apparater och moderna hushållsapparater spunk.

Jag vill inte måla f*n på väggen, men tänk efter innan du blir din egen energikonsult med ett elverk ;)

Trots detta - lycka till med din nya karriär som elkonsult!
//Brus-Per
Och vad kostar dieselbränslet per utvunnen kWh ???

Mitt eget lilla bensindrivna "kraftverk" ger el för ca 10 kr/kWh.
Används endast som nödkraft vid elavbrott och opplat till ett tillfälligt separat "elsystem" (läs förlängningssladdar) för att driva vedeldningens cirkulationspumpar + TV + sparsam belysning + kaffepannan!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Det är dom att betala skatt,, inget man vill men ett måste. Men oavsett är det bättre att dra in xm3 luft som kostar nada att värma mot nettovärmen du får ut. Och så uppfyller huset garanterat Boverkets rek. på ventilation. Mitt hus står fö. stolt på torpagrund och då var det lätt att dra förbränningsluften underifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Väldigt intressant att det lönar sig att köra ett eget dieselverk!
Det gör det bara i en galen fantasi där man tror att man kan få ut 100% av dieselns energiinnehåll. Och det går inte. Dels för att det inte går att återvinna all överskottsvärme, dels för att återvinningen i sig förbrukar en del av strömmen från elverket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Vad man ska göra ?

Man ska rösta på ett parti som ser nyktert på Kärnkraftsfrågan
Man ska rösta fram politiker som ser till landets bästa
Man ska rösta fram politiker som ser till invånarnas bästa

Att kärnkraftsmotståndarna i regeringen står på tv och säger, ” det är fritt fram för elleverantörer att bygga ny kärnkraft”, men dom ser ingen vinning med det, så det uteblir

Om inte regering tidigare hade tagit bort förmåner som kärnkraften haft, så hade vi haft fler reaktorer igång idag
Och elpriset hade varit lögre i hela NordPool

T.o.m Jacob Wallenberg sa ju i
Agenda eller 30 minuter, att han absolut var intresserad av att satsa i Kärnkraften
Om bara politikerna öppnade upp möjligheterna

intresset finns,
Jag har inget emot kärnkraft, men frågan är väl om mera kärnkraft kommer att ge ett lägre elpris? Och till vilken kostnad?

Tesen blir ju i sådana fall att en högre produktion ger ett större utbud vilket skulle sänka priset. Men om vi testar den tesen på Norge, ett land med dubbelt så mycket (billig) vattenkraft som Sverige och som dessutom alltid exporterar minst en fjärdedel av produktionen, så ser vi att dom har precis samma prissvängningar som oss. Norges elområden NO1 och NO2 har så gott som alltid samma elpris som vårt SE3.

Så det verkar inte som att en ökad basproduktion automatiskt sänker priset. Problemet ligger istället i överföringskapacitet, vilket även är orsaken till Norges höga priser. Och det är sannolikt väldigt mycket billigare att bygga kraftledningar än kärnkraftverk.

Sedan så får vi ju snart en möjlighet att studera detta i praktiken när Finland (som är Nordens största elimportör) tar ett nytt kärnkraftverk i drift. Ett kärnkraftverk som, trots att det ”bara” är en utbyggnad av ett redan befintligt verk, kostat nästan 90 miljarder kronor och blivit 13 år försenat…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.
Ursäkta men nu kommer ett stort ifrågasättande. Inte tror på att binda elpriset? Det där får du nog utveckla? Du tror inte på att gardera dig mot elmarknadens svängningar som är starkt förknippat med europas energipolitik och sedan vill du ha råd på ett forum beträffande hur du ska hantera det höga priset och återfå kontrollen? Mycket ska man höra! Har du över huvud taget förstått att det höga elpriset beror på en bedrövlig energipolitik? Det enda sättet att återfå kontrollen är INTE att sätta upp elpaneler. Det är att binda elpriset när priset är lågt OCH att rösta rätt 2022. Nu kommer det inte räcka att vi i Sverige röstar rätt 2022 då hela europa har totalt tappat förståndet men det är en bra början. Som vanligt är Frankrike i framkant, de planerar för fler kärnkraftverk och en bra långtidsinvestering är den franska statens energibolag.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.