297 246 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Många har direktdrift ( motor driver hjulen direkt utan någon form av utväxling ed emellan) vad jag förstått.Maskintok skrev:
Jag tror inte det kommer uppstå så värst mycket fel på just elmotorerna. Däremot är det rätt mycket kraftelektronik i hastighetsreglering, laddare, batteriövervakning m.m. Där misstänker jag att ev framtida problem kommer ligga.
Det är ju en osäkerhetsfaktor men med tanke på att en majoritet av denna typen av bilar går ut som tidsbegränsad privatleasing, med garanti under samma tid, så är det inget som ska oroa.S Styrman_jansson skrev:Många har direktdrift ( motor driver hjulen direkt utan någon form av utväxling ed emellan) vad jag förstått.
Jag tror inte det kommer uppstå så värst mycket fel på just elmotorerna. Däremot är det rätt mycket kraftelektronik i hastighetsreglering, laddare, batteriövervakning m.m. Där misstänker jag att ev framtida problem kommer ligga.
Nej, du måste ha en utväxling. Men den behöver inte gå att ändra som på en förbränningsmotor. Annars skulle du komma upp i nära ljudets hastighet vid 10 000 rpm. Jag skulle tro att de flesta kör med en planetväxel?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Audi verkar ha två planetväxlar till och med. Så visst finns det en hel del rörliga delar även i drivlinan till en elbil:
Anledningen är helt enkelt att elmotorn behöver snurra fort för att få bra verkningsgrad.
Anledningen är helt enkelt att elmotorn behöver snurra fort för att få bra verkningsgrad.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Ehh, blandar Du diesel och bensin nuA Alexn72 skrev:82.832st älgar som väger 1000kg st
Varav 500kg blir slaktavfall.41000ton avfall
Bensin som Sverige gör av med idag.
Närmare 10 miljarder liter...
10 000 000 000 liter
41 000 000 kg
Bara så perspektivet blir rätt. Det är helt klart en bit på vägen
Hur mycket slaktavfall genererar i hvo kan jag tyvärr inte hitta.
Med scratch menar jag inte att uppfinna typ skruv o mutter mm.S Stuff skrev:Inte längre nej men har jobbade en sväng med utveckling av drivlina för bussar med seriehybrid-drivlina hos en av våra stora svenska tillverkare av lastbilar och bussar. Specifikt styrning av elmotorn.
Oavsett så håller jag fast vid att man INTE behövt börja om från scratch. Både fordonsteknik, elmotorteknik, styrteknik etc är områden där det sedan tidigare finns både erfarenhet och kunskap som förs vidare.
Elbilsmotståndare får det att låta som att allt är helt nytt och utvecklat av några gröngölingar och att man inte har nån aning alls om hur länge saker och ting kommer att hålla
Men att det är långt mkt mer arbete än att upphandla tex en såpass avancerad komponent som en airomatlåda.
Vi pratar 4-8 år innan det hela har satt sig någorlunda.
Såklart är det så att det tar lång tid när en ny produkt eller produktserie ska tas fram, det säger jag inget om.K karlmb skrev:
Det jag mer trycker på är att de som gör det jobbet redan har mycket erfarenheter av sin pryl/komponent och kan välja komponenter, lager etc. utifrån väl dokumenterade egenskaper så redan när prylen kommer ut till konsument så har man med god konfidens koll på hur länge saker och ting kommer att hålla.
Diskussionen grundades i att vissa i tråden tycker att elbilar i stort var en helt ny pryl och därför skulle det inte finnas något annat än slumpen som talar om hur länge kommer att hålla.
Där ville jag hävda motsatsen.
Bilar har funnits i över hundra år. Batterier i över hundra år. Elmotorer i över hundra år.
Vi ser såklart nya kombinationer men det betyder inte att alla ingående delar är helt nya och okända
Det verkar som flera av oss i tråden arbetar inom fordonsindustrin (vilket inte är så konstigt då den sysselsätter ganska många i Sverige).
Det är klart att man som tillverkare provar och förutser livslängden på de fordon man släpper ut, men accelererade prover ger inte alltid samma resultat som vanligt åldrande på fält.
Det tar lång tid, både med prover och fälterfarenhet, att ta fram en bra produkt.
Hybrider och elbilar har garanterat ett antal barnsjukdomar och utvecklingen går snabbt.
Elbilar har en bra bit kvar för att nå den mognadsnivå som vi har på nuvarande fordon. Det väl många här tror är att när man nått dit kommer man sannolikt kunna ha en bättre livslängd och en bättre körbarhet, ekonomi etc än nuvarande ICE fordon.
Det är klart att man som tillverkare provar och förutser livslängden på de fordon man släpper ut, men accelererade prover ger inte alltid samma resultat som vanligt åldrande på fält.
Det tar lång tid, både med prover och fälterfarenhet, att ta fram en bra produkt.
Hybrider och elbilar har garanterat ett antal barnsjukdomar och utvecklingen går snabbt.
Elbilar har en bra bit kvar för att nå den mognadsnivå som vi har på nuvarande fordon. Det väl många här tror är att när man nått dit kommer man sannolikt kunna ha en bättre livslängd och en bättre körbarhet, ekonomi etc än nuvarande ICE fordon.
Word!J JohanLun skrev:Det verkar som flera av oss i tråden arbetar inom fordonsindustrin (vilket inte är så konstigt då den sysselsätter ganska många i Sverige).
Det är klart att man som tillverkare provar och förutser livslängden på de fordon man släpper ut, men accelererade prover ger inte alltid samma resultat som vanligt åldrande på fält.
Det tar lång tid, både med prover och fälterfarenhet, att ta fram en bra produkt.
Hybrider och elbilar har garanterat ett antal barnsjukdomar och utvecklingen går snabbt.
Elbilar har en bra bit kvar för att nå den mognadsnivå som vi har på nuvarande fordon. Det väl många här tror är att när man nått dit kommer man sannolikt kunna ha en bättre livslängd och en bättre körbarhet, ekonomi etc än nuvarande ICE fordon.
Det blir ju bara så tråkigt närsynt när elbilshatare jämför elbil generation 1 eller 2 med ICE fordon generation 25(?) och snabbt drar slutsatsen att elbilar är en misslyckad fluga som kan läggas ner.
Ge det några enstaka generationer till så kommer elbilarna att vara överlägsna på i pricip alla fronter. Tror definitivt att det är något jag kommer att hinna uppleva på de 40-ish åren jag kommer att vara kvar på jorden i alla fall.
Vi vill helst inte att alltför många högutbildade flyttar från Sverige. Då kommer det inte att gå så bra för landet.Mikael_L skrev:Ja det borde väl ses som en möjlighet. Och som Svensk är det nog mycket lättare att flytta till ett annat land för att få ett bättre liv än en krigsflykting från Afghanistan eller Syrien eller en ekonomisk flykting från Afrika, som vill någon annanstans för att få ett bättre liv.
Jag anser att det bara är en massa gnäll från SAFarna, det finns ju alltså människor som har riktiga problem.
Att ha för höga inkomster är ju ett inte lika svårt problem.
Fast vi kan ju importera högutbildade från andra länder för att ersätta de som flyttar härifrån. Stor invandring medför dock en del andra problem.