P
D djac skrev:
Tror du på det själv, naivt, du tror att en rom i Rumänien med "starka gener" och Stefan Perssons son har i princip samma chans? En som går i grundskola i Lomma och en som går i Botkyrka, samma chans?
Nä, släpp sargen och kom in i verkligheten.
Du ger en nidbild av forskningsläget.
Sen ganska länge är det klarlagt att fenotypen styrs mer av genotypen än av miljön, men det finns slump i ekvationen också.
 
P
D djac skrev:
Dagens betygssystem är ett bra exempel, detta infördes för att skydda medelmåttor från bättre förhållanden från talang som försöker sticka upp underifrån, det händer såklart men det ger ett bra skydd.
Vilket betygssystem syftar du på? Knappast grundskolebetyg, väl? För de finns knappt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Allt tyder på att batteriernas hållbarhet inte är ett problem, precis som motorn i de flesta bilar håller bilens livslängd.
Ibland är inte bilens livslängd längre än motorns.
 
A
P pmd skrev:
Vad har "sluta ligg i diket" med diskussionen att göra? Vem ska sluta ligga i diket? Vilket dike?
Det har ungefär lika litet med saken att göra som "sluta slå din fru". Båda dessa uttalanden är rejält offside.
orkar du inte läsa, så är det ingen idé.
Allt står ju där och den diskussionen har varit.
diskussion om vinterdäck.. svårt att läsa... stod ju där...
Nu vill du bara provocera.
 
D
P pmd skrev:
Ibland är inte bilens livslängd längre än motorns.
Absolut, det har ju diskuterats MTBF här, men jag är ganska säker på att nästan alla ICE bilar går hädan med sin originalmotor. Den har iofs kostat en hel del i service under sin livstid, det slipper man med en elmotor.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vilket betygssystem syftar du på? Knappast grundskolebetyg, väl? För de finns knappt.
De är samma som i gymnasiet, så jo precis dessa! :)
 
Maskintok skrev:
OLOFSTRÖM: Volvo hotar lämna Blekinge – klimatmålen är nu i fara
[länk]

Så börjar det igen....
Vad menar du med "börjar igen" ?
Volvo behöver elektrifierad transport för att nå sina klimatmål, och har de inte möjlighet till det kan de inte ha tillverkning på småorter? Det kan väl inte hänt tidigare?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad menar du med "börjar igen" ?
Volvo behöver elektrifierad transport för att nå sina klimatmål, och har de inte möjlighet till det kan de inte ha tillverkning på småorter? Det kan väl inte hänt tidigare?
hoten..
En icke aktiv regering...
jobb hotas..

Jo allt känner man igen..
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Ja, hur gick det när Saab krävde en motorväg till Trollhättan för att inte lägga ner?
 
A Alexn72 skrev:
Nja... de första model s hade problem...
Nu tror jag inte nån av deras modeller har de problemen längre. Isåfall är det väldigt tyst om de.
Har ingen gedigen kunskap eller erfarenhet utan tar bara vad jag har läst en på div forum, så ja, på senare modeller har dom garanterat jobbat bort en del barnsjukdomar. Men syftet med mitt inlägg var att belysa att även om det finns otroligt mycket erfarenhet kring ex elmotorer i andra tillämpningar så är det inte helt enkelt att ta tillvara på den när det ska omvandlas till något nytt anvädningsområde, det finns minst en faktor som är svår att bedöma, hur kommer männsikor misshandla produkten.
Jag läst att Tesla har bytt ut hela drivpaket även utanför garantitiden, misstänker att det är för att tysta ner bruset på internet kring kvalitet.
Samma med VAG som skickade en spec till Iwis att konstruera och tillverka hela kamdrivningen till många av deras motorer, dom la sig på minsta möjliga marginal vilket fick som konsekvens att massor av bilar rasade för att användare inte följer serviceplanen, nu var det nog gränsfall även om man följer serviceplanen men ändå.
Kommer ihåg en farbror som grinade ut i Aftonbladet när kamkedjan rasade efter 4000mil och tyckte att Audi skulle stå för kostnaden, Audi kontrade med att han hade kört långt över serviceintervallet och då blir tyvärr konsekvensen att saker rasar, gubben svarade att han inte hade tid för service...
 
K karlmb skrev:
Du jobbar uppenbart inte med e-maskinerna på bilarna.
Inte längre nej men har jobbade en sväng med utveckling av drivlina för bussar med seriehybrid-drivlina hos en av våra stora svenska tillverkare av lastbilar och bussar. Specifikt styrning av elmotorn.

Oavsett så håller jag fast vid att man INTE behövt börja om från scratch. Både fordonsteknik, elmotorteknik, styrteknik etc är områden där det sedan tidigare finns både erfarenhet och kunskap som förs vidare.
Elbilsmotståndare får det att låta som att allt är helt nytt och utvecklat av några gröngölingar och att man inte har nån aning alls om hur länge saker och ting kommer att hålla
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Sant... Men vi får öka slaktandet för att de ska ersätta dagens fossilförbrukning
Och kanske öka på produktionen av kött! Börjar lukta Matrix här. Maskinerna tar över och använder människor som bränsle/batterier! :p
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hantverkare eller mekaniker verkar inte ha mycket här att göra...
Man klagar på deras fakturor, men ändå anlitar man dess tjänster.... gör det själv då om du är så jävla bra och billig brukar jag säga... Och den regeln borde gälla här...
Man anlitar hantverkare antingen för att man inte har tillräcklig kompetens eller för att man inte har tid. De flesta av oss är beredda att betala vad det kostar. Vad vi reagerar på (framgår tydligt i flera trådar) är att hantverkaren antingen gör ett dåligt jobb alternativt försöker skinna oss ekonomiskt på ett ojuste sätt. Uppenbarligen är det inte helt ovanligt. Så även om du är ok så får du lida av att det finns kollegor som inte är så nogräknade. Skäll inte på oss konsumenter skäll på dina kollegor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.