297 436 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du ger en nidbild av forskningsläget.D djac skrev:
Sen ganska länge är det klarlagt att fenotypen styrs mer av genotypen än av miljön, men det finns slump i ekvationen också.
Vilket betygssystem syftar du på? Knappast grundskolebetyg, väl? För de finns knappt.D djac skrev:
orkar du inte läsa, så är det ingen idé.P pmd skrev:
Allt står ju där och den diskussionen har varit.
diskussion om vinterdäck.. svårt att läsa... stod ju där...
Nu vill du bara provocera.
Och andra motortyper, man kan se och läsa kortfattat på länken, tror inte den funnits i tråden tidigare:
https://www.nyteknik.se/premium/pannkaksmotorn-en-uppstickare-pa-vag-mot-genombrott-7026136
https://www.nyteknik.se/premium/pannkaksmotorn-en-uppstickare-pa-vag-mot-genombrott-7026136
OLOFSTRÖM: Volvo hotar lämna Blekinge – klimatmålen är nu i fara
https://www.expressen.se/kvallsposten/volvo-hotar-lamna-blekinge-klimatmalen-ar-nu-i-fara-/
Så börjar det igen....
https://www.expressen.se/kvallsposten/volvo-hotar-lamna-blekinge-klimatmalen-ar-nu-i-fara-/
Så börjar det igen....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Vad menar du med "börjar igen" ?Maskintok skrev:
Volvo behöver elektrifierad transport för att nå sina klimatmål, och har de inte möjlighet till det kan de inte ha tillverkning på småorter? Det kan väl inte hänt tidigare?
Har ingen gedigen kunskap eller erfarenhet utan tar bara vad jag har läst en på div forum, så ja, på senare modeller har dom garanterat jobbat bort en del barnsjukdomar. Men syftet med mitt inlägg var att belysa att även om det finns otroligt mycket erfarenhet kring ex elmotorer i andra tillämpningar så är det inte helt enkelt att ta tillvara på den när det ska omvandlas till något nytt anvädningsområde, det finns minst en faktor som är svår att bedöma, hur kommer männsikor misshandla produkten.A Alexn72 skrev:
Jag läst att Tesla har bytt ut hela drivpaket även utanför garantitiden, misstänker att det är för att tysta ner bruset på internet kring kvalitet.
Samma med VAG som skickade en spec till Iwis att konstruera och tillverka hela kamdrivningen till många av deras motorer, dom la sig på minsta möjliga marginal vilket fick som konsekvens att massor av bilar rasade för att användare inte följer serviceplanen, nu var det nog gränsfall även om man följer serviceplanen men ändå.
Kommer ihåg en farbror som grinade ut i Aftonbladet när kamkedjan rasade efter 4000mil och tyckte att Audi skulle stå för kostnaden, Audi kontrade med att han hade kört långt över serviceintervallet och då blir tyvärr konsekvensen att saker rasar, gubben svarade att han inte hade tid för service...
Inte längre nej men har jobbade en sväng med utveckling av drivlina för bussar med seriehybrid-drivlina hos en av våra stora svenska tillverkare av lastbilar och bussar. Specifikt styrning av elmotorn.K karlmb skrev:
Oavsett så håller jag fast vid att man INTE behövt börja om från scratch. Både fordonsteknik, elmotorteknik, styrteknik etc är områden där det sedan tidigare finns både erfarenhet och kunskap som förs vidare.
Elbilsmotståndare får det att låta som att allt är helt nytt och utvecklat av några gröngölingar och att man inte har nån aning alls om hur länge saker och ting kommer att hålla
Man anlitar hantverkare antingen för att man inte har tillräcklig kompetens eller för att man inte har tid. De flesta av oss är beredda att betala vad det kostar. Vad vi reagerar på (framgår tydligt i flera trådar) är att hantverkaren antingen gör ett dåligt jobb alternativt försöker skinna oss ekonomiskt på ett ojuste sätt. Uppenbarligen är det inte helt ovanligt. Så även om du är ok så får du lida av att det finns kollegor som inte är så nogräknade. Skäll inte på oss konsumenter skäll på dina kollegor.Maskintok skrev: