296 884 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det jag m.fl. diskuterat är hur komplexiteten skiljer sig åt mellan förbränningsmotorer och elektriska motorer. Och där verkar i.a.f. de tre som länkats här konstruerat sina motorer rätt lika.K karlmb skrev:Det som det handlade om här var ju att det är olika reservdelar och massor av utveckling som är unik för varje tillverkare.
Och att man har liten hjälp av knowhow och hyllösningar från leverantörer.
Det är det som ger kostnader både på de nya bilarna och när de ska repareras.
Även om det är färre rörliga delar så betyder inte det per automatik att det blir färre fel.
200 m6-skruvar tex går ju sällan sönder.
Inte 16 st insug/avgasventiler heller.
Istället är det just styrenheter, kablage, sensorer och banala saker som elhissar och centrallås, bromsar, hjulupphängningar mm mm som drar in bilarna på verkstan.
Och det lär fortsätta även i elbilarna.
Vet inte vilken diskussion om reservdelar du tänker på men den är inte jag inblandad i så vitt jag vet
Så klart kommer det vara olika reservdelar till olika märkens elmotorer på samma sätt som det är det för deras ICE-motorer.
Tja, det är iaf inte så mkt lättare med e-maskin-drivpaket än med ICE. Tex kan man lätt köpa en automatlåda från en underleverantör och rätt snabbt få en hyffsad bil.useless skrev:Samma sak är det ju vid varje ny generation av ICE-plattformen. Det största jobbet är inte att utveckla nåt som är bättre än det gamla, utan allt arbete och logistik för att ta fram nya tillverknings-/leverantörskedjor för nya komponenter, utbildningar, ombyggnad av fabriker/monteringslinor, nya verktyg, ta fram manualer och utbildningar till all verkstadspersonal, säljmaterial etc...
Till 90% är det samma jobb oavsett vad det är för motor som sitter i slutprodukten.
På elbilssidan är allt nytt. Helt nya problem och lösningar.
Om det var så väldigt enkelt kan man ju undra vad som hållit tillbaka NEVS under alla dessa år..
Men de är rätt olika iaf. Och kommer att krångla på olika sätt.R RoAd skrev:Det jag m.fl. diskuterat är hur komplexiteten skiljer sig åt mellan förbränningsmotorer och elektriska motorer. Och där verkar i.a.f. de tre som länkats här konstruerat sina motorer rätt lika.
Vet inte vilken diskussion om reservdelar du tänker på men den är inte jag inblandad i så vitt jag vet
Så klart kommer det vara olika reservdelar till olika märkens elmotorer på samma sätt som det är det för deras ICE-motorer.
Nej, allt är inte nytt. Allt mekaniskt från utgående axel på växellådan är exakt detsamma.K karlmb skrev:Tja, det är iaf inte så mkt lättare med e-maskin-drivpaket än med ICE. Tex kan man lätt köpa en automatlåda från en underleverantör och rätt snabbt få en hyffsad bil.
På elbilssidan är allt nytt. Helt nya problem och lösningar.
Om det var så väldigt enkelt kan man ju undra vad som hållit tillbaka NEVS under alla dessa år..
K karlmb skrev:Tja, det är iaf inte så mkt lättare med e-maskin-drivpaket än med ICE. Tex kan man lätt köpa en automatlåda från en underleverantör och rätt snabbt få en hyffsad bil.
På elbilssidan är allt nytt. Helt nya problem och lösningar.
Om det var så väldigt enkelt kan man ju undra vad som hållit tillbaka NEVS under alla dessa år..
NEVS har väl numera ingen ambition att tillverka hela bilar. De är en underleverantör av tillverkning och tjänster. Sedan Evargrand tog över så är det väl PONS som är fokus. Evergrand är väl litet skakigt för närvarande så det blir intressant att se hur NEVS kommer att utvecklas.K karlmb skrev:Tja, det är iaf inte så mkt lättare med e-maskin-drivpaket än med ICE. Tex kan man lätt köpa en automatlåda från en underleverantör och rätt snabbt få en hyffsad bil.
På elbilssidan är allt nytt. Helt nya problem och lösningar.
Om det var så väldigt enkelt kan man ju undra vad som hållit tillbaka NEVS under alla dessa år..
Får nog skriva i klartext... ironin gick visst inte framlilytwig skrev:
Tesla är renodlad elbil. Leder marknaden. De befintliga biltillverkarna försöker hänga med.
Tesla har sin egna infrastruktur... de andra kan knappt enas om något...
När typ 2 blir standard I Europa så anpassar Tesla sig men integrerar snabbladdning i kontakten som handsken egentligen inte stödjer utan 2 extra stift.
Så är det, men Tesla är mycket präglat av det amerikanska tänket när det gäller produktion så europeer och asiater kommer att ta över inom några år.A Alexn72 skrev:Får nog skriva i klartext... ironin gick visst inte fram
Tesla är renodlad elbil. Leder marknaden. De befintliga biltillverkarna försöker hänga med.
Tesla har sin egna infrastruktur... de andra kan knappt enas om något...
När typ 2 blir standard I Europa så anpassar Tesla sig men integrerar snabbladdning i kontakten som handsken egentligen inte stödjer utan 2 extra stift.
En stor fördel att vara först, men som jag tror så är Tesla alltför dyr och har för låg kvalitet. Det räcker inte med högt pris för att vara premium. De kommer att få det jobbigt med att sänka pris och höja kvalitén samtidigt. Men vem vet, Elon kanske lyckas styra upp.
Den stora skillnaden mellan Tesla och de andra bilarna är att Tela är designad runt mjukvaran, istället för tvärtom. Det gör att de kommer att vara ledande i ett antal år till. Vi får se när de klassiska biltillverkarna inser att de inte kan knö in mjukvaran efter att bilen är designad.lilytwig skrev:Så är det, men Tesla är mycket präglat av det amerikanska tänket när det gäller produktion så europeer och asiater kommer att ta över inom några år.
En stor fördel att vara först, men som jag tror så är Tesla alltför dyr och har för låg kvalitet. Det räcker inte med högt pris för att vara premium. De kommer att få det jobbigt med att sänka pris och höja kvalitén samtidigt. Men vem vet, Elon kanske lyckas styra upp.
Det är redan slut med gen1 elbilar från de gamla märkena.pacman42 skrev: