Vi gav 121.000 för 26 paneler på 10,7kW inkl laddbox. Också från Svea Solar, installerade för drygt en månad sen.P psv79 skrev:
Låter dyrt , även om dom sålt på dig optimerare. Jag avböjde Svea Solar pga de ville ha 10% av kostnaden i förväg.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Fick från dom idag 18 paneler 91000 6.5kw växelriktare på tp20
Alltid installerat och klart från alla solcellsmontörer. Men höga priser kan bero på att det krävs specialställning. Det krävs i regel inte så omfattande ställning för solpanelsinstallation, inte som vid takbyte, och företagen brukar ha egna ställningar.P psv79 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
pvs79,
du har valt en ganska liten anläggning bara 15 st paneler 5,8 kWp installerad paneleffekt, då blir det ganska dyrt per producerad kWh. Fråga efter 50 % större anläggning, dvs ca 11 kWp dvs ca 30 paneler. Då ska du se, det blir inte dubbelt så dyrt men kanske 50 % högre pris. Men du får snabbare återbetalning.
du har valt en ganska liten anläggning bara 15 st paneler 5,8 kWp installerad paneleffekt, då blir det ganska dyrt per producerad kWh. Fråga efter 50 % större anläggning, dvs ca 11 kWp dvs ca 30 paneler. Då ska du se, det blir inte dubbelt så dyrt men kanske 50 % högre pris. Men du får snabbare återbetalning.
Redigerat:
Tack för tipset!!A Arnodt skrev:pvs79,
pvs79,
Det kan vara dyrt för att de försöker kränga på dig ett SolarEdgesystem med effektoptimerare.
Du har inte nämt om det är vanlig växelriktare eller SolarEdge-växelriktare.
Jag tror inte det finns en solcellspaneltillverkare som heter "Svea Solar Design". Ta reda på vilken tillverkare det är.
Det kan vara dyrt för att de försöker kränga på dig ett SolarEdgesystem med effektoptimerare.
Du har inte nämt om det är vanlig växelriktare eller SolarEdge-växelriktare.
Jag tror inte det finns en solcellspaneltillverkare som heter "Svea Solar Design". Ta reda på vilken tillverkare det är.
Så här ser offerten utA Arnodt skrev: