Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
V växelventil skrev:
Är det inte i England som 3/4 som belastar sjukvården är fullvavaccinerade.
Utan att ta ställning till om din siffra stämmer så skulle jag ändå vilja veta varför du tycker att det är relevant.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Det som är märkligt är väl varför folk inte kan hålla avstånd och viktigaste av allt varför går folk till jobbet eller rör sig ute i samhället när man är sjuk.Vi kommer alldrig få någon rätsida på det här om det fortsätter på det här viset oavsett vaccinerad eller inte.
Vad föreslår du?
 
P
S Surly skrev:
Jag tänker att man istället för att bestämma att vaccinera hela befolkningen kanske ska nöja sig med att rikta in sig på riskgrupperna
Hur avgör man vilka som finns i "riskgrupper" när det handlar om ett helt nytt virus?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tyckte Löfvén gjorde fel, jag tycker en massa politiker utav olika färg gör fel, men poängen var att jag inte tror att man är försiktig per automatik bara för att man valt att inte vaccinera sig.
Det är meningslöst att resonera om individer i sådana här sammanhang. De övergripande effekter som vaccinering ger kan bara mätas på populationsnivå.
 
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu klippte du ut en mening som inte jag har skrivit utan citerat från den länken från DN. Bra om du läser hela sammanhanget.
Jag hoppas att det framgick att jag i stort sett håller med om din slutsats i slutet av inlägg #10404. Om inte så framgår det kanske nu? :)
 
P
harry73 harry73 skrev:
Skillnaden är att Boverkets råd och rekommendationer är boverkets tolkning av lagen. Covidrekommendationer har ingen förankring i lagen.
Inte ens i pandemilagen eller smittskyddslagen?

Behöver rekommendationer vara lagsanktionerade? Handlar det fortfarande om statsministerns uppmaning, förresten?
 
P pmd skrev:
Vad föreslår du?
Att man är hemma när man är sjuk och håller avstånd bättre.
 
P pmd skrev:
Utan att ta ställning till om din siffra stämmer så skulle jag ändå vilja veta varför du tycker att det är relevant.
Som dom flesta forskare tror så kommer vi ha detta virus under en längre tid och det här viruset kommer till slut att bli så pass försvagat att det blir mer som än förkylning men under tiden får vi acceptera att vara bättre att visa hänsyn till varandra och då kan vi ju inte ha julbord exempel.Det finns ju en anledning varför sjukvården/smittspridningen var låg i april/maj för att sedan börja öppna upp på sommaren.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det stämmer. Betyder det att du håller med mickef om siffran 100% av de se åker buss utan munskydd är vaccinerade, eller vad menar du?

Jag tyckte Löfvén gjorde fel, jag tycker en massa politiker utav olika färg gör fel, men poängen var att jag inte tror att man är försiktig per automatik bara för att man valt att inte vaccinera sig.
Jag menar att det blir ju fler och fler som vaccinerar sig och det vore märkligt om det då skulle vara ovaccinerade som missköter sig med att exempel bära munskydd för det blir ju svårt att kunna hålla avstånd på bussen.Sedan om siffran är 100% vet jag inte men om man tittar i affärer så upplevar jag att folk inte håller avstånd som tidigare och tyvärr verkar det som folk tror bara för man är vaccinerade så behöver man inte hålla avstånd eller stanna hemma när man är sjuk.Politiker som inte tar detta på allvar vad man än står politiskt sett och säger en sak men gör motsatsen blir ju det inga pluspoäng direkt.
 
P
V växelventil skrev:
Att man är hemma när man är sjuk och håller avstånd bättre.
Det tror jag är precis detsamma som Folkhälsomyndigheten föreslår.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Som dom flesta forskare tror så kommer vi ha detta virus under en längre tid och det här viruset kommer till slut att bli så pass försvagat att det blir mer som än förkylning men under tiden får vi acceptera att vara bättre att visa hänsyn till varandra och då kan vi ju inte ha julbord exempel.Det finns ju en anledning varför sjukvården/smittspridningen var låg i april/maj för att sedan börja öppna upp på sommaren.
OK. Det låter inte orimligt, men vad har det med inlägg #10419 att göra?
 
P
V växelventil skrev:
tyvärr verkar det som folk tror bara för man är vaccinerade så behöver man inte hålla avstånd eller stanna hemma när man är sjuk.
Vad finns det för evidens för att den inställningen skiljer sig mellan vaccinerade och ovaccinerade?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK. Det låter inte orimligt, men vad har det med inlägg #10419 att göra?
Tror micke menar att det kan ju inte bara vara ovaccinerade som missköter sig på bussen eftersom det blir ju fler och fler som vaccinerar sig utan borde vara fler som är vaccinerade sedan om det är 100% vet jag inte.
 
P pmd skrev:
Vad finns det för evidens för att den inställningen skiljer sig mellan vaccinerade och ovaccinerade?
Det blir ju fler och fler som vaccinerar sig så vore märkligt att det inte skulle vara på det viset.
 
P
V växelventil skrev:
Tror micke menar att det kan ju inte bara vara ovaccinerade som missköter sig på bussen eftersom det blir ju fler och fler som vaccinerar sig utan borde vara fler som är vaccinerade sedan om det är 100% vet jag inte.
Men vad har din fråga om proportionerna mellan vaccinerade och ovaccinerade i inlägg #10419 med det att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.