T Ejmelie skrev:
Stämmer. Tänkte ha en i mitten för att jag inte ska råka trycka igen luftspalten när jag trycker upp isoleringen. Men med cc 60 kanske inte det behövs.
Jag byggde med masonit och då är det stabilt. Med cc60 så är det bara ca 50 cm "luft" kvar när man räknar bort reglarna och läkten. Ska man bara ha något mjukt kanske det behövs läkt även i mitten.
 
Jag hade luftspaltskivor 120cc i kartong med små skumgummipuckar på som gjorde att de höll distansen som jag bara häftade upp i takstolarna med en häfthammare :ok:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du ska ha lamputtag i taket så använd gles i taket .
Blir fel höjd annars .
Gles är bra att skruva upp gipsen i om inte annat… :crysmile:
 
T Ejmelie skrev:
Snyggt bygge!
Jag håller själv på och bygger ett attefallshus men har inte kommit lika långt. Ska precis börja plasta och sätta läkt som distans till luftspalten i taket. Kommer faktiskt göra exakt som du gjort, därav min kommande fråga :)

Hur har du fäst den mittersta läkten mellan takstolarna?
Jag har 20mm råspontsluckor och läkten är 25mm.
Jag funderar på att sätta dem med 35mm dyckert. Men det vore förödande om dom skulle gå igenom takpappen :seenoevil:

Så här långt har jag kommit i nuläget
[bild]
Jag gjorde som så att jag spikade fast 'mittläkten' på baksidan av masoniten innan jag sen spikade upp masoniten i 'takstolsläkten'. Hängde ned något och var kanske lite extra bängligt att få upp skivan på plats men slapp risken att gå igenom råsponten och kladda med lim.. Spikade fast 'mittläkten' med pappspik (typ 15mm).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Gles är bra att skruva upp gipsen i om inte annat… :crysmile:
Jag kommer köra panel i taket. Tänkte spika det direkt på takstolarna. Det funkar väl?
 
T Ejmelie skrev:
Jag kommer köra panel i taket. Tänkte spika det direkt på takstolarna. Det funkar väl?
klart det går :)
Jag hade tänkt göra så från början, men det blev gips då jag vill ha lagom mycket panel.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Alla foder klara. Inget som direkt syns, men nu kan man gipsa på…
 
  • Inomhus arbetsplats med synliga takreglar och isolering redo för gipsskivor, verktyg och stege på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skyddsräcke på ställningen snälla:confused:
 
Blev till att fixera lådorna med några montageskruvar, då det var lite trångt. Satte extra kortlingar på sidorna. Förhoppningen är att det inte spricker i skarven lika lätt. Börjar komma lite gips i taket.
 
  • Elektrisk dosa fastsatt mellan träbjälkar med synliga ledningar och montageskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterade montageskruvar och extra kortlingar längs lådors skarvar under snedtak med påbörjat gipstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering med en stege framför pågående gipsarbeten i taket, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har funderat på om jag skall ha dessa i taket. 30 grader spridningsvinkel och max avbländning. Vad tror ni om det?
Hide-a-lite Optic Focus downlight i vitt med 30 graders spridningsvinkel monterad i taket
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...4N-W8YmHv7GasEfrRR4X8kGKXpqCnDhBoC50QQAvD_BwE

alternativet skulle vara en 9-wattare från sg-armaturen:
Vit SG Armaturen Junistar IsoSafe DimToWarm spotlight med textbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elbutik.se/product.html/dimtowarm-matt-vit-6w-led-2000-2800k?category_id=835

36 graders vinkel på den…
 
T
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har funderat på om jag skall ha dessa i taket. 30 grader spridningsvinkel och max avbländning. Vad tror ni om det?
[bild]
[länk]

alternativet skulle vara en 9-wattare från sg-armaturen:
[bild]
[länk]

36 graders vinkel på den…
Jag har ingen erfarenhet av dem, men jag köpte 6st set av dessa.

https://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/led/db-602sw
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Med den skånska milda ”vintern” hann det åtminstone blir lite grönt. Ingen gräsmatta, men förhoppningsvis en bra start
 
  • Nybyggd altan med pool framför ett modernt tillbyggt hus med tända lampor i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Gipsen räckte naturligtvis inte :crysmile:
Blir så när man knäcker fel och har sig :rofl:

men… det är nära nu
 
  • Pågående gipsarbete i ett rum med ofullständigt tak, stege i mitten och byggmaterial runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt med omonterade gipsskivor och byggverktyg i ett halvfärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag avundas dig inte sen med spacklingen från helvetet som kommer knacka på :giggle:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.