296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ja, men om man har valet att använda det kassaflödet man har till transporter eller till boende, så är det lätt att se vilket som är den bästa ekonomiska investeringen.P pmd skrev:
Med nuvarande tak på fastighetsskatten så måste det handla om väldigt låg inkomst kombinerat med väldigt billig fastighet om det ska bli "väldig massa extra pluring". Eftersom @Nissens pratar om "miljoner" så är det uteslutet att han skulle "förlora" något p.g.a. ökad värdering.H Harald Blåtumme skrev:
Om man senare avser att flytta till ett billigare boende där transportkostnaderna åtminstone inte blir högre så fungerar det. Jag tycker dock inte att man kan betrakta ett köp av ett boende som en investering. All eventuell avkastning kommer vid en försäljning. Om man vill investera så finns det bättre sätt, som ger årlig avkastning.Nissens skrev:
När vi flyttade till landet var det mer än ekonomi som styrde. Det är lugnare på landet. Grannar ska man inte ha får många av har jag sedermera lärt mig av att läsa i Byggahus forum. Det bekräftar valet vi gjorde.
För oss blev det också billigare att bo på landet. Transportkostnaderna var inte i nivå med de ökade räntekostnader vi skulle ha haft om vi bodde i lämplig tätort. Man slipper inte transportkostnader bara för att man bor i en tätort. (I allmänhet).
Nja, en avkastning är en avkastning, sedan kan den vara bunden eller obunden, men det påverkar inte avkastningen.P pmd skrev:Om man senare avser att flytta till ett billigare boende där transportkostnaderna åtminstone inte blir högre så fungerar det. Jag tycker dock inte att man kan betrakta ett köp av ett boende som en investering. All eventuell avkastning kommer vid en försäljning. Om man vill investera så finns det bättre sätt, som ger årlig avkastning.
När vi flyttade till landet var det mer än ekonomi som styrde. Det är lugnare på landet. Grannar ska man inte ha får många av har jag sedermera lärt mig av att läsa i Byggahus forum. Det bekräftar valet vi gjorde.
För oss blev det också billigare att bo på landet. Transportkostnaderna var inte i nivå med de ökade räntekostnader vi skulle ha haft om vi bodde i lämplig tätort. Man slipper inte transportkostnader bara för att man bor i en tätort. (I allmänhet).
Om du på en bil räknar in värdeminskningen tillsammans med service och underhåll och bränsle så kostar en bil ett antal tusenlappar i månaden. De flesta behöver nog ha två bilar om man bor en bit ifrån bättre kommunikationer, speciellt med barn. Det blir mycket pengar i konsumtion.
Om du menar att avkastning bara räknas om du tar ut kontanter, så gäller det ju det mesta, du får inte ut kontanter förrän du säljer.
Jag har alltid delvis sett min bostad som en investering, och det går ju att räkna avkastningen i månader om man vill. Mitt första hus gav en avkastning om 10000 i månaden under 10 år. Sedan investerade jag den avkastningen i att bygga ett nytt hus. Det har gett en avkastning om drygt 17000 i månaden under 17 år. Jag har inte tagit ut den avkastningen ännu.
Jag jämförde ett år med en släkting som bor lite ovanför sthlm.Nissens skrev:Är man inte lantbrukare så är det nog rätt ovanligt. De jag känner som bosatt sig lantligt har stora transportkostnader, speciellt barnfamiljerna.
Så, man väljer ju att lägga pengar på boende eller transporter, dessutom går det mycket tid till resande om man bor avsides.
Numera har jag både låga boendekostnader och låga transportkostnader.
Jag har 4 mil bil enkel till jobbet och har unge och villa.
Han har ingen unge, parhus och tåg till jobbet.
Det blev så mycket dyrare för honom än för mig rent procentuellt. Jag har ju väldigt mycket kvar i månaden, i för sig han med då han är höginkomstare.
Men som i skåne och bo på landet är inte värre än att bo i en by på landsbygden i skåne.
Om du däremot ändrar utgångsläget och bosätter dig i en utdöd by i dalarna eller norrland så kan vi snacka om transporter.
Men om man bosätter sig så, då vill man bo så och tar lite extrakostnader. Sen de som flyttat senaste 4 åren till glesbygd vet ju med sig.
Att de dock blir extremt mycket mer straffade kanske ingen kunde räkna med. Inte så snabbt iallafall.
Exakt, och varför skulle besluten fattas på en så fattigt ensidig grund kan man ju fundera över.P pmd skrev:
Det är väl knappast en teknokrati vi önskar oss.
Nja, det förekommer två väldigt olika siffror.P pmd skrev:
Och jag finner att det troligen beror på ifall man blundar för Banqiao Dam-katastrofen eller inte.
Då denna dammolycka bara i sig orsakade nästan 100 ggr fler dödsoffer än alla andra dammolyckor i världshistorien tillsammans så gör det ju liten skillnad på vilka siffror man får fram.
Tycker man att denna dammolycka av någon anledning inte ska räknas, så kan man ju även tycka att Tjernobyl av något annat lika irrationellt skäl inte ska räknas.
Ja exakt så lär det ju vara.P pmd skrev:
Just de elektroner som kommer in i ditt hus rör ju sig bara en bråkdels millimeter fram och tillbaka, de kommer ju inte från något speciellt kraftverk.
Tja, du kan ju plöja genom denna lista och fundera.P pmd skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_civilian_nuclear_accidents
Jag tror att orsakerna är många olika, och inte alltid att hänföra till mänskliga faktorn.
Sen finns det en mängd olyckor och incidenter i militära reaktorer och inom forskning.
Men det beror ju även på hur vitt man menar att "mänskliga faktorn" sträcker sig.
Att någon konstruktör eller atomfysiker har räknat fel, eller bedömt något fel?
Att en stålverksarbetare har legerat fel, så det till sist blir ett rörbrott eller en havererande ventil i en reaktor?
osv.
edit:
Men i de tre större olyckorna i civila kärnkraftverk som tagit människoliv (eller kunnat ta människoliv = TMI) som brukar vara de vi fokuserar på när sånt här diskuteras har ju alla haft klara inslag av mänskliga misstag utav operatörerna.
Tjernobyl hade förutom en svårkontrollerad reaktordesign (positiv void) och avsaknad av reaktorinneslutning en fatal rad av operatörsmisstag. Man kan nog anta att tillräckligt fullständig kunskap om reaktorns egenskaper inte var kända av operatörerna samtidigt som de avvek från vissa saker som de skulle gjort och inte gjort enligt protokoll och instruktioner.
Japanerna verkar ha varit lite småklantiga på flera olika vis. Men där var det ändå främst en total designmiss av hela kärnkraftverket att det inte var tillräckligt skyddat mot tsunamivågen.
Om reservkraftaggregaten inte blivit översvämmade så hade det nog varit rätt lugnt.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Om du köper och laddar en elibil i Sverige och laddar den så minskar vår export av ren el i motsvarande grad.P pmd skrev:Den som jag köper el av garanterar att jag får 100 % fossilfri el. Om det är sant så laddar jag min (framtida) elbil med 100 % fossilfri el.
Jag vet dock inte hur elproducenten kan backa upp sin garanti.
Förmodligen blir det andra som får mer fossilel för att jag ska få fossilfri el, men det är mera deras problem än mitt. De kan ju också välja att köpa bara fossilfri el.
Det skulle kunna bli intressant om alla Sverige elkonsumenter kommer på det.
Egentligen tror jag att den som säljer el till mig garanterar att det produceras så mycket fossilfri el som den mängd el som jag konsumerar. Att styra varifrån en viss konsument får sin el är förmodligen ogörligt.
Det spelar ingen roll vilken elmix som råkar ladda din bil just idag. Det viktiga är att svensk elproduktion är till 98 % fossilfri.
Då måste ett kolkraftverk i europa varva upp motsvarande grad. En elbil är oftast en kolbil.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg