A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Dessa summor har mina svärföräldrar betalat också, det har varit insatser för att ”gå med i fibern” och få anslutning. Då intresset för fibern uppkom 2015 och grävande började typ 2017 (minns inte exakt årtal, mina svärföräldrar som berättat lite kort). Och dessa insatser har de fått betala till föreningen för att sedan då få tillgång till fiber, mediaboxer etc. Det var så denna föreningen valde att göra, antagligen för att få in någon slags ”inkomst” och garantin för att kunna satsa på fiber. Då det är otrolig liten befolkning i alla dessa 4/5 områden som fibern är aktiv i.
då ställer jag mig rättad.
Men då blir det som en förskottsbetalning om detta sker ca 2 år i förtid..
Detta måste redovisas med kvitto som förskott eller anslutningsavgift..
Medans den avgift som nu uppdagas på föreningens konto ej har rätt märkning, utan den är en efterhållningsavgift.. dvs den avgiften som föreningen tar ut för att underhålla fibern, försäkringar mm

Jag lägger fram en gissning att anslutningen är betald, medans det är den resterande delen som ej är betald.
alltså själva föreningsavgiften löpande.
Det är därför fiber finns aktivt i huset..

vet ej upplägget.. Men här valde kommunen att skilja på kabeln och montering av mediaboxen på väggen...
Där skulle en summa debiteras före grävning och installationen efteråt..

Det kan vara så att fibern är grävd sedan länge, sedan så fakturerade föreningen ut installationen efteråt tillsammans med den vanliga taxan till föreningen... Och därför ligger summan på 5000 kr..

Men det förklarar dock inte varför man låter skuld ligga 6 år innan man lyfter den....
Och emot privatperson... :thinking:
 
A
A ArneTW skrev:
TS rättigheter är mot säljaren som ska betalat under installationen i inkremenent från då arbetet med fibern startade 2015 tills den var färdig.

Säljaren har ju inte betalat nåt.

Föreningen hade inte tillräcklig koll att stoppa jobbet med Säljaren fiber (eller fick höra ursäkter som de godtog).

Sedan tog TS över fastigheten och behöver betala och sedan driva det mot säljaren.

Om TS inte vill ha fiber så bör hon slippa betala kan jag också tycka.

Det är ju supertydligt i kontraktet med säljaren.

Är det någon som tycker att caset mot fiberföreningen är starkare än mot säljaren?

/ATW
Nej inte alls så.
Detta strider isåfall emot lagar.
För denne TS måste aktivt godkänt att hon vill ärva skulden som finns på fibern..
Den kan hon inte bara ärva och måste betala.. det går inte till så.

Skulle det varit som du beskriver så skulle lantmäteriet behöva ha in ett kontrakt emot fastigheten då skulden är mer än 3 år gammal... Så har föreningen missat att fästa skulden hos lantmäteriet på fastigheten istället så är skulden reglerad.
Det får de ta upp som förlust den gången..
Då dessutom stadgarna går emot att sätta skulden på fastigheten så skulle extra stämma behövas och där lyfta och rösta om motionen över att ändra stadgarna och fästa denna skuld på fastigheten..

Men då skulle detta ha synts på lantmäteriet..

Det är föreningen som har just nu 4 olika krav på 4 olika fastighetsägare... Där blir det väldigt mycket jobb att reda ut..
 
Maskintok skrev:
då ställer jag mig rättad.
Men då blir det som en förskottsbetalning om detta sker ca 2 år i förtid..
Detta måste redovisas med kvitto som förskott eller anslutningsavgift..
Medans den avgift som nu uppdagas på föreningens konto ej har rätt märkning, utan den är en efterhållningsavgift.. dvs den avgiften som föreningen tar ut för att underhålla fibern, försäkringar mm

Jag lägger fram en gissning att anslutningen är betald, medans det är den resterande delen som ej är betald.
alltså själva föreningsavgiften löpande.
Det är därför fiber finns aktivt i huset..

vet ej upplägget.. Men här valde kommunen att skilja på kabeln och montering av mediaboxen på väggen...
Där skulle en summa debiteras före grävning och installationen efteråt..

Det kan vara så att fibern är grävd sedan länge, sedan så fakturerade föreningen ut installationen efteråt tillsammans med den vanliga taxan till föreningen... Och därför ligger summan på 5000 kr..

Men det förklarar dock inte varför man låter skuld ligga 6 år innan man lyfter den....
Och emot privatperson... :thinking:
Ska träffa svärföräldrarna nästa vecka så då kan vi få ännu en tydligare bild om hur det har gått till för dem. Om de har fått kvitto, vad för avtal de har skrivit under osv…

Jag tycker som du att det är konstigt med skulden på 6 år. Vi kan gärna betala en del av summan, men inte hela summan. Och självklart betalar vi för missade årsavgifter osv…
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ska träffa svärföräldrarna nästa vecka så då kan vi få ännu en tydligare bild om hur det har gått till för dem. Om de har fått kvitto, vad för avtal de har skrivit under osv…

Jag tycker som du att det är konstigt med skulden på 6 år. Vi kan gärna betala en del av summan, men inte hela summan. Och självklart betalar vi för missade årsavgifter osv…
Jag i dina skor.. (kanske inte vill ha tillbaka dem sen... :thinking: strl 47:crysmile:)
skulle kunna gå med på 7500 kr av detta plus avgiften för 2021 och 2022..men där stannar det..
De där på 2 x 5000 kr osv det får de lösa själva då skulden är för långt tillbaka i tiden.
 
Man kan inte begära betalt av någon efter sex år.
Gränsen är ju tre år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F frutti skrev:
Man kan inte begära betalt av någon efter sex år.
Gränsen är ju tre år.
Mellan näringsidkare och privatperson ja. Annars 10 år.
 
Normalt överlåts medlemsskapet i en fiberförening mellan säljare och köpare och fiberföreningen godkänner sedan formellt överlåtelsen. Det innebär att köparen tar över säljarens rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen. I det här fallet är det lite oklart vad man ska göra, i vår föreningen startar vi inte obetalda anslutningar, så det självsanerar sig något. I fallet som diskuteras har föreningen missat lite här och där, vilket är beklagligt, men å andra sidan är de flesta ganska oerfarna och gör jobbet för att det måste göras. Kom ihåg det när ni diskuterar lösning. Jag hade nog drivit ärendet mot mäklare och/eller säljare, då det är någon bakåt i ledet som har gjort fel från början. Föreningen kommer behöva få in insatsen, för att det ska vara rättvist mot övriga medlemmar.
Att ni hamnar i kläm är beklagligt, men som sagt bör ni ha ett överlåtelseavtal mellan säljare och köpare som reglerar inträdet i föreningen, där detta borde regleras. Annars har man ingen rätt till fibern.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Jag har en idé på varför det kanske blev såhär. Det kan ha att göra med bidrag och att det endast faller ut per byggd anslutning. Men efter att anslutningen verifierats hade man kunnat koppla ur den. De som bygger och de som håller koll på det administrativa antas vara olika personer. Förmodligen hade de ingen förståelse för hur fibernät fungerar varvid man inte gjort denna åtgärd.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja....
Fast utan giltigt avtal strider detta emot elektronisk kommunikation lagen.
Där man kan tolka det som att om inte TS aktivt sökt medlemsskap i föreningen så är detta föreningens sak att plocka ut skulden hos fd ägare.. Och utan avtal vad gäller?

Jo precis som jag skrivit..
föreningen kan och får inte aktivt skapa ett medlemskap utan påskrivet avtal från TS.
därmed har inte TS någon skuld hos föreningen.

Däremot framkommer det aldrig i varken avtal som TS visat upp eller stadgar att gamla skulder skall falla på TS... Utan de är personliga skulder.. de går inte att driva in genom att belasta en fastighet.

Eller jo fogden kan mäta ut fastigheten om. sökande begär så... Men då måste ju sökande kunna visa upp att skulden är TSs skuld.... Kan de det? NEJ.

Det står bara att TS ska betala sin avgift vid tillträde.. plus andra avgifter inte automatiskt betala för andra ägares skulder...

Ska man hårddra detta så ska isåfall föreningen lösa konflikten genom att ta bort detta avtal... Och ge TS en offert på nytt avtal..
Förstår inte varför det är så svårt för ordförande att inse detta..??
Ursäkta, men kan du möjligen hänvisa en vilsen till relevanta lagrum i lagen om elektronisk kommunikation för denna fråga...?
 
hsd
Ta kontakt med mäklaren och säljaren
Det kan ju vara betalt men föreningen antingen har dålig koll eller försöker blåsa Er (med tanke på underskottet som näms)
Säljaren har kanske inte betalt eftersom tidigare säljare borde ha betalt, och om inte föreningen krävt in betalningen av beställaren så får föreningen stå sitt kast eftersom så pass lång tid gått
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Hempulare skrev:
Ursäkta, men kan du möjligen hänvisa en vilsen till relevanta lagrum i lagen om elektronisk kommunikation för denna fråga...?
Nja jag ska väl se om jag kan hinna med det också.
 
harry73
L leper skrev:
Föreningen kommer behöva få in insatsen, för att det ska vara rättvist mot övriga medlemmar.
Eller så ska de gamla medlemmar betala för att de inte orkade driva föreningen korrekt och inte lägga över kostnaden på en ny medlem
 
A
det jag läst mig till igår kväll var att en avgift på 100 kr läggs om man missat att betala..
En påminnelse avgift..

kollar man i kontot som är hit lagt så står 100 kr först...

Sedan 5000 kr.. osv..

Jag börjar mer och mer ana att själva installationen är betald.. Men ej avgifterna till föreningen..
 
harry73 harry73 skrev:
Eller så ska de gamla medlemmar betala för att de inte orkade driva föreningen korrekt och inte lägga över kostnaden på en ny medlem
Det kan man ju tycka, min erfarenhet är dock att många tror sig att man har köpt något, när man går med i en fiberförening, men egentligen går man ju samman för att lösa något med gemensamma krafter. Normalt är det stadgarna som bestämmer hur nya medlemmar får tas upp och hur överlåtelser fungerar. Där kan föreningen, också i normala fall, säga nej till den nya medlemmen och då brukar man betala tillbaks inbetald insats till föregående medlem. Säkert ganska ovanligt att det händer, men om man är oense, som i det här fallet, kan det vara en möjlig väg. Eftersom inget verkar var betalt, borde medlemskapet kunna nekas och den icke betalade insatsen betalas tillbaks. Sedan kan nya ägaren få bli ny medlem, med ny kontantinsats.

Inte perfekt, men en möjlig lösning. Som förening, i fallet som nu, hade jag nog valt att stänga av anslutningen, till dess att insatsen är betald. Vem som betalar den är ju inte så viktigt för föreningen. Ur köparens synvinkel kommer det givetvis kännas orättvist, men det är ju tidigare säljare som gjort fel, även om föreningen borde stängt av anslutningen för länge sedan.

detta låter som en väldigt liten förening och då förstår jag att det kan bli så här. Det är väldigt mycket jobb med att få ner fibern i marken och när allt väl fungerar och är i drift, så försvinner det mesta av intresset med att fixa och underhålla. De flesta som är engagerade har ingen erfarenhet och gör efter bästa förmåga och vill inte stöta sig med grannarna. Det är ofta ett fåtal som jobbar väldigt mycket och får lite uppskattning. Det gör ju inte det hela till en bättre situation, men jag förstår hur det kan ske. Vår förening är ganska stor, runt 900 medlemmar, och där är det också svårt att få medlemmar att hjälpa till och ställa upp. Mycket för att man tycker sig ha köpt något och har rättigheter till det, men man glömmer gärna sina skyldigheter mot föreningen.

men som sagt, detta är bara mina erfarenheter, det kan ju skilja sig från förening till förening.

edit. Det står även i något av de första inläggen att säljaren intygar att fiberinsatsen är betald, vilket den inte verkar vara. Så det är väl ganska klart vart köparen ska vända sig (=till säljaren). Om säljaren kan visa upp insatsinbetalningarna kanske det ordnar sig. Det kan ju vara felbokfört hos föreningen. Många missar att skriva avsändare på inbetalningar tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hade jag varit medlem i föreningen hade jag klippt fibern.

Är den inte betald är den inte betald.

Sedan får TS välja att betala eller få säljaren att betala.

Varför ska föreningen stå för kostnaden de har ju inget avtal med TS.

/ATW
Nä men det är ju dom som hade huset innan som beställt fiber och har ett avtal och det avtalet gäller ju eftersom säljaren sa att fiber finns och är betalt, så en sak är helt säker, du hade inte klippt nån kabel för mig om jag varit TS...gode gud alltså
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.