296 884 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ett ganska vanligt problem med punktskatter som ska påverka medborgarnas beteende är att medborgarna inte alltid är så samarbetsvilliga, och att skatten blir en ganska viktig inkomstkälla för staten. Trots att skatten inte fungerar som avsett så blir den permanentad.R RoAd skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Så Columbus Laboratoriet är ett resultat av en facklig diskussion?F frasen_36 skrev:Du har inte minsta aning om min erfarenhet så det kan du lämna därhän. Jag har under många år samarbetat med amerikaner och ett antal andra nationaliteter med design- och produktions-relaterade frågor.
Min och mina kollegors erfarenhet är att när/om problem uppstår så:
Letar svenskar och "vissa andra" nationaliteter i 1:a hand efter vem som gjort fel och letar efter fackliga regler för slippa hjälpa till.
Amerikaner däremot tar sig an problemet och presenterar snabbt genomtänkta alternativ till lösning.
Om nu amerikaner är så unikt duktiga, varför byggs vitala delar deras nya rymdfarkost av Europeer?
Återigen raljerar du runt med anekdotiska argument utan några som helst källor.
Min poäng är att de som nu vill bygga kärnkraft, vill bygga kärnkraft som inte är gen 4. När det finns bra gen 4 reaktorer, tycker jag det är bra att satsa på det. Till viss del kan jag även tycka att det kan vara bra att jorden satsar på utveckling av gen 4 reaktorer, men att nu bygga traditionella reaktorer, betyder bara att de är moderna när gen 4 står färdigt, så det ska man inte göra längre (bygga traditionella reaktorer)AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nej allra helst hade jag sett vi underhållit och kört på de reaktorer vi hade. Men nu måste vi bygga nytt och då kan man ju inte satsa på gammal teknik.harry73 skrev:Min poäng är att de som nu vill bygga kärnkraft, vill bygga kärnkraft som inte är gen 4. När det finns bra gen 4 reaktorer, tycker jag det är bra att satsa på det. Till viss del kan jag även tycka att det kan vara bra att jorden satsar på utveckling av gen 4 reaktorer, men att nu bygga traditionella reaktorer, betyder bara att de är moderna när gen 4 står färdigt, så det ska man inte göra längre (bygga traditionella reaktorer)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I USA har man ofta varit tidigare med innovationer än i Europa. Det gör att europeiska lösningar ofta är bättre och i USA har man byggt in sig i system som inte är ekonomiskt vettiga att byta mot bättre.AndersMalmgren skrev:USA är lite udda. Det var ju riskbenägna inte sällan misslyckade personer i hemlandet som sökte lyckan i USA. Tycker det ofta speglar USAs innovationoner. De är ju framåt som du säger, men ofta är lösningarna inte lika genomtänkta som europeisk dito. Å andra sidan är vi européer mycket långsammare på att få saker gjorda.
Den ekvationen går inte ihop riktigt. Även om villan är billigare på landet, så har den ingen eller liten värdeökning… och att lägga pengar på transporter är ju ren konsumtion. Så, den billiga villan blir dyr om man ser hela bilden…R RoAd skrev:
Optimalt är nog att ha bostaden i attraktivt område och sälja den för att köpa något billigt på landet när det är dags för pension och man inte behöver transportera sig lika ofta längre.
Attackeskadern kallades ibland för "ÖB:s klubba". Det gällde att göra det sannolikt att man kunde slå ut ett sovjetiskt invasionsförsök.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Samtidig går inte alltid ekvationen ihop för den dyrare villan heller. Mer pantbrev, lagfart, högre ränta, amortering, ev fastighetsskatt och bor man kvar tills man dör "tjänade" man ingenting på värdeökningen.Nissens skrev:Den ekvationen går inte ihop riktigt. Även om villan är billigare på landet, så har den ingen eller liten värdeökning… och att lägga pengar på transporter är ju ren konsumtion. Så, den billiga villan blir dyr om man ser hela bilden…
Optimalt är nog att ha bostaden i attraktivt område och sälja den för att köpa något billigt på landet när det är dags för pension och man inte behöver transportera sig lika ofta längre.