D
R Rkarlsson skrev:
Alltså ingen industri då.
Utan kontor =)
Mjukvaruindustrin
Musikindustrin
osv
osv

Detta är förutom tillverkningsindustrin, som du kanske tänker på?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Du tycks besitta gedigen kunskap om att det INTE skulle vara tryggt under lång tid framöver. Kanske vore det lämpligt för dig att slå en signal till Svensk Kärnbränslehantering och delge dem detta?

Sedan förstår jag inte vad bron i Göteborg har med det hela att göra. Menar du att vi ska sluta bygga broar bara för att det går att fuska med dem? Då blir det inte mycket gjort i landet om man ska resonera så…
Nåja, jag tycker nog att vi kan ge Frasen rätt i att vara lite skeptisk mot att dagens rön runt just detta område kommer stå som en klippa inom vetenskapen i 100.000-tals år, det är inte många teorier som håller så länge och då blir de välkända och den som kom upp med de blir förevigt ett namn. Man kan nog istället utgå från att dagens rön, inom det mesta, är "best can do" med vad vi vet idag och så får man hoppas att de fel de garanterat innehåller inte är av, för syftet ,avgörande art.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är rätt välkänt, lite att sparka in öppen dörr.
USA hade ju en position under 1800 och halva 1900 talet som ett av de mest innovativa länderna med stora framgångar inom de flesta områden.
Det berodde ju främst på att under det dryga århundradet med stor och ganska fri invandring så ansamlades det en större andel driftiga människor med entreprenörsanda och det blev kvar en större andel människor som inte var lika drivkraftiga i ursprungsländerna.
Denna "anrikningsfördel" är nu slut för USA, nu har de haft en reglerad invandring tillräckligt länge så de har samma genomsnitt av människor som andra länder, så nu får USA inget gratis längre, utan all framgång beror helt på vanligt slit, blod svett och tårar.
(Och därför kör Asiatiska länder ifrån oss, där kulturen att anstränga sig ordentligt i skolan och arbetslivet fortfarande är stark).

Förutom detta hade även USA fördelen med färre hierarkiska strukturer och lagar och regler som kunde bromsa innovationskraft (men det gav även nackdelar förstås) samt en obromsad kapitalism som gjorde att det var värt att satsa allt och även öppnade för ohejdad ekonomisk darwinism (kolla t.ex. Rockefeller), vilket inte heller är odelat positivt.
Men helt klart var USA en lång tid en riktig smältdegel för allt detta, men som sagt, nu har de inte längre dessa fördelar, utan får kämpa på på samma sätt som europeiska länderna.
Å andra sidan har USA under de senaste 50 åren byggt upp ett samhälle baserat på ansvarighetslagar och rättsprocesser som i många fall slår ihjäl företagsamhet. Genom halvbekanta som driver mindre tillverkningsföretag i USA har jag hört rena skräckhistorier om hur man riskerar att bli stämd än för det ena och än för det andra på ett sätt som steg för steg håller på att göra det omöjligt att uppfinna någonting nytt eller tillverka någonting som inte är etablerade standardprodukter.
Samtidigt som amerikanska storföretag räknar centar på allt och är ovilliga att utvecklas samtidigt som de försvarar sina positioner med hjälp av domstolarna och genom att köpa in och lägga ned nya ideer.

Jag tror att det som krävs för att uppfinningar skall göras och varor produceras och ekonomin skall gå bra är att människor ser sig själva som producenter inte som konsumenter. När människor börjar tänka påsig själva som konsumenter slutar de producera konstruktiva ideer och all tankemöda gr åt till att fundera på hur de skall konsumera mera. Det leder till att om de är anställda går de inte till verkmästaren och föreslår förbättringar eftersom arbetet är bara ettnödvändigt ont för att kunna konsumera. De tilverkar ingenting åt sig själva och söker inga egna lösningar på problem. De startar inte tillverkningsföretag utan i stället serviceföretag. Samhället och utvecklingen stagnerar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns en gedigen bas av forskning och utredningar bakom både slutförvaret och mellanlagringsanläggningar.

[länk] (i drift sedan 1985, utbyggt ca 2000)

[länk] (i drift sedan 1988, för låg- och medelaktivt avfall)
Behöver byggas ut till den tredubbla lagringskapaciteten, det är bla detta som det är rabalder om nu varför beslutet dröjt så länge trots att utredningar är klara sedan länge. Se [länk]

Slutförvar för kärnbränsleavfall

[länk]

[länk] (planerat att byggas så fort som möjligt, alla utredningar, dokument och tillstånd verkar vara klara men beslut saknas för att kunna sätta igång bygget ...)

Sedan finns SFL, slutförvar för litet mindre volymer långlivat avfall [länk] (Detta projekt har tydligen inte nått lika långt mot startpunkten idag).

Det är väldigt intressant att ta del av hur anläggningarna som finns idag ser ut, och hur planerna ser ut för de projekt som måste sättas igång nu så fort som möjligt.

Poängen är man kan tycka vad man vill om kärnkraft, men vi har använt detta i 50 år och infrastrukturen för att ta hand om avfallet slipper vi inte ifrån oavsett om det byggs ny kärnkraft eller ej. En del anläggningar är i drift sedan lång tid, andra projekt är i princip startklara med alla utredningar gjorda - bara att sätta igång.
Här är en person som är tveksam till den framtagna slutförvaringen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kopparkapseln-kan-spricka-redan-om-100-ar
Jan Linder var ansvarig på Strålsäkerhetsmyndigheten för att bedöma säkerheten hos kopparkapseln för utbränt kärnbränsle. Men han slutade, när myndigheten inte lyssnade på hans kritik.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Poängen är man kan tycka vad man vill om kärnkraft, men vi har använt detta i 50 år och infrastrukturen för att ta hand om avfallet slipper vi inte ifrån oavsett om det byggs ny kärnkraft eller ej. En del anläggningar är i drift sedan lång tid, andra projekt är i princip startklara med alla utredningar gjorda - bara att sätta igång.
50 år avklarat... Jamen, då är det ju bara 99.950 år kvar innan vi ser att det funkar! :D

Det var i denna tråd länken om spruckna kopparkapslar skulle legat, jag la den i "elpristråden". :)

Jag upprepar dock i denna tråden att vi snart har en duktig svetsare ledig som kanske kan laga sprickorna!
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer ta upp allt kärnbränsle långt innan det och använda det i nya typer av reaktorer som förbränner nästan allt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kommer ta upp allt kärnbränsle långt innan det och använda det i nya typer av reaktorer som förbränner nästan allt.
Jag hoppas verkligen att det kommer bra och billiga 4de generationsreaktorer som tar hand om det som nu är kärnavfall.
Men det är ingen anledning att nu satsa på nya reaktorer som inte kan ta hand om kärnavfallet.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Mjukvaruindustrin
Musikindustrin
osv
osv

Detta är förutom tillverkningsindustrin, som du kanske tänker på?
Jag tror faktiskt att @Rkarlsson menade "riktig" industri. Ungefär som någon annan här som pratade om "riktiga" jobb jämfört med de som dagdriver på kontor ;)
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Jag tror faktiskt att @Rkarlsson menade "riktig" industri. Ungefär som någon annan här som pratade om "riktiga" jobb jämfört med de som dagdriver på kontor ;)
Inte utan att man kan drömma sig bort till ett riktigt jobb ibland, när dagdrivandet blir som värst..
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hoppas verkligen att det kommer bra och billiga 4de generationsreaktorer som tar hand om det som nu är kärnavfall.
Men det är ingen anledning att nu satsa på nya reaktorer som inte kan ta hand om kärnavfallet.
Nej, men på ett tidsspann på säg 50 till 100 000 år är det mycket möjligt.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Inte utan att man kan drömma sig bort till ett riktigt jobb ibland, när dagdrivandet blir som värst..
Det är ju därför man bygger sin egna altan ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Som vanligt uttalar du dig bergsäkert och raljerande om saker du inte har någon aning om.

ESA har bl.a. byggt Columbus laboratoriet på ISS och utvecklat ett spårsystem för detsamma.

ESA levererar även servicemoduler ( de som ska se till att man har vatten, el och syre vid färden) till NASAs Orion. Orion är tänkt att ersätta dagens rymdfärjor;
[länk]

Även i Sverige finns produktion för rymdfarkoster;
[länk]

Det sistnämnde är något som jag själv råkat på i mitt yrkesliv.
Du har inte minsta aning om min erfarenhet så det kan du lämna därhän. Jag har under många år samarbetat med amerikaner och ett antal andra nationaliteter med design- och produktions-relaterade frågor.
Min och mina kollegors erfarenhet är att när/om problem uppstår så:
Letar svenskar och "vissa andra" nationaliteter i 1:a hand efter vem som gjort fel och letar efter fackliga regler för slippa hjälpa till.
Amerikaner däremot tar sig an problemet och presenterar snabbt genomtänkta alternativ till lösning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Klimatförändringen (som är populärt att yvas om just nu) har vi ju haft regelbundet sedan urminnes tider. Vi har ju redan haft ett antal istider och däremellan varmperioder. Men det innebär iaf inte risk för utsläpp av permanent radioaktiv strålning orsakat av vårt krav på bekväm el. Beträffande "gedigen riskanalys och utredningsarbete" så har det tydligen resulterat i sk "säkra" kopparkapslar som man sedan upptäckte börjat oxidera efter något år..
Utsläppen av växthusgaser är ett långt större problem än en läcka i ett slutförvar för kärnbränsleavfall.
Det första är ett globalt pågående problem. Det andra är ett lokalt potentiellt problem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror faktiskt att @Rkarlsson menade "riktig" industri. Ungefär som någon annan här som pratade om "riktiga" jobb jämfört med de som dagdriver på kontor ;)
Precis. Som att svetsa kopparkapslar. Det göre sig icke på Norrmalm.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
[bild] [bild]

Apropå diskussion om grotuttag i röjning...det kan bli mycket
Vad kostar det att röja, samla ihop och transportera till en produktionsanläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.