297 031 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Frågan är, blir du smart av att bo i Stockholm eller är det så att de som får för sig att flytta till Stockholm är smartare än medel? Jag tror på det senare. Jag skulle kunna tänka mig att om man mäter de som flyttar till andra ställen är de också smartare än de som inte flyttar alls... I snitt. Finns säkert gott om smarta personer som inte flyttar och inte bor i Stockholm. Jag tror att om man mäter på de som flyttar från Stockholm är de nog smartare än de som bor kvar. Det finns rätt mycket rejält osmarta personer i Stockholm också. Så att dra slutsatsen att en Stockholmare är smart är nog totalt felaktig.AndersMalmgren skrev:Diskussionen om stockholmare får mig att tänka på Anna Kinberg Batra och hennes kommentar om lantisar och deras kognitiva tillkortakommanden. Hon fick ju en del skit för det där.
Men roligt hur forskning flera år senare pekar på att folk i Storstadsregionerna faktiskt är smartare än de på landet. Det måste ändå ta lite hårt på de som kritiserade henne
Redigerat:
Att folk på landsbygden i många fall har längre avstånd till service är normalt, likaså att fastighetspriser många gånger är lägre.Maskintok skrev:
Man gör alltså valet. Vill jag lägga tid och pengar på att transportera mig eller vill jag betala för att slippa transportera mig.
Sen kan det ju vara en preferens att bo nära krogen eller nära naturen som är den avgörande preferensen och man får acceptera utfallet av transporttid och kostnad för transport och boende som det ger.
Jag vill ha en levande landsbygd, men jag kan egentligen inte se att alla som med ett fritt val valt ett visst boende på nåt sätt ska tyckas synd om. Men det gör ju inte att skatterna ska vara orättvisa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Självfallet beror det på att de med examen etc väljer flytta till storstadsregionerna där jobben finns. En slags intelligensurholkning kan man sägaJ JohanLun skrev:Frågan är, blir du smart av att bo i Stockholm eller är det så att de som får för sig att flytta till Stockholm är smartare än medel? Jag tror på det senare. Jag skulle kunna tänka mig att om man mäter de som flyttar till andra ställen är de också smartare än de som inte flyttar alls... I snitt. Finns säkert gott om smarta personer som inte flyttar och inte bor i Stockholm. Jag tror att om man mäter på de som flyttar från Stockholm är de nog smartare än de som bor kvar. Det finns rätt mycket rejält osmarta personer i Stockholm också. Så att dra slutsatsen att en Stockholmare är smart är nog totalt felaktig.
Beror på var det flyttar, flyttar de från Stockholm till landsbyggden så går din tes mot forskningen
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Det finns en gedigen bas av forskning och utredningar bakom både slutförvaret och mellanlagringsanläggningar.F frasen_36 skrev:
https://skb.se/anlaggningar-i-drift/mellanlagret-clab/ (i drift sedan 1985, utbyggt ca 2000)
https://skb.se/anlaggningar-i-drift/slutforvaret-sfr-2/ (i drift sedan 1988, för låg- och medelaktivt avfall)
Behöver byggas ut till den tredubbla lagringskapaciteten, det är bla detta som det är rabalder om nu varför beslutet dröjt så länge trots att utredningar är klara sedan länge. Se https://skb.se/projekt-for-framtiden/utbyggnad-av-sfr/
Slutförvar för kärnbränsleavfall
https://skb.se/publikation/1605808/Platsund_Forsmark_2002-2007.pdf
https://skb.se/projekt-for-framtiden/karnbransleforvaret/ (planerat att byggas så fort som möjligt, alla utredningar, dokument och tillstånd verkar vara klara men beslut saknas för att kunna sätta igång bygget ...)
Sedan finns SFL, slutförvar för litet mindre volymer långlivat avfall https://skb.se/projekt-for-framtiden/sista-slutforvaret/ (Detta projekt har tydligen inte nått lika långt mot startpunkten idag).
Det är väldigt intressant att ta del av hur anläggningarna som finns idag ser ut, och hur planerna ser ut för de projekt som måste sättas igång nu så fort som möjligt.
Poängen är man kan tycka vad man vill om kärnkraft, men vi har använt detta i 50 år och infrastrukturen för att ta hand om avfallet slipper vi inte ifrån oavsett om det byggs ny kärnkraft eller ej. En del anläggningar är i drift sedan lång tid, andra projekt är i princip startklara med alla utredningar gjorda - bara att sätta igång.
Oh så skönt att veta att de vet allt är tryggt i 100 000 år framåt. Så det inte blir som med bron i Göteborg där fusket med gjutningen visade sig nåt år efter.H Harald Blåtumme skrev:Det finns en gedigen bas av forskning och utredningar bakom både slutförvaret och mellanlagringsanläggningar.
[länk] (i drift sedan 1985, utbyggt ca 2000)
[länk] (i drift sedan 1988, för låg- och medelaktivt avfall)
Behöver byggas ut till den tredubbla lagringskapaciteten, det är bla detta som det är rabalder om nu varför beslutet dröjt så länge trots att utredningar är klara sedan länge. Se [länk]
Slutförvar för kärnbränsleavfall
[länk]
[länk] (planerat att byggas så fort som möjligt, alla utredningar, dokument och tillstånd verkar vara klara men beslut saknas för att kunna sätta igång bygget ...)
Sedan finns SFL, slutförvar för litet mindre volymer långlivat avfall [länk] (Detta projekt har tydligen inte nått lika långt mot startpunkten idag).
Det är väldigt intressant att ta del av hur anläggningarna som finns idag ser ut, och hur planerna ser ut för de projekt som måste sättas igång nu så fort som möjligt.
Poängen är man kan tycka vad man vill om kärnkraft, men vi har använt detta i 50 år och infrastrukturen för att ta hand om avfallet slipper vi inte ifrån oavsett om det byggs ny kärnkraft eller ej. En del anläggningar är i drift sedan lång tid, andra projekt är i princip startklara med alla utredningar gjorda - bara att sätta igång.
Allvetare
· Östergötland
· 4 162 inlägg
Du tycks besitta gedigen kunskap om att det INTE skulle vara tryggt under lång tid framöver. Kanske vore det lämpligt för dig att slå en signal till Svensk Kärnbränslehantering och delge dem detta?F frasen_36 skrev:
Sedan förstår jag inte vad bron i Göteborg har med det hela att göra. Menar du att vi ska sluta bygga broar bara för att det går att fuska med dem? Då blir det inte mycket gjort i landet om man ska resonera så…
Det där är rätt välkänt, lite att sparka in öppen dörr.J JohanLun skrev:Frågan är, blir du smart av att bo i Stockholm eller är det så att de som får för sig att flytta till Stockholm är smartare än medel? Jag tror på det senare. Jag skulle kunna tänka mig att om man mäter de som flyttar till andra ställen är de också smartare än de som inte flyttar alls... I snitt. Finns säkert gott om smarta personer som inte flyttar och inte bor i Stockholm. Jag tror att om man mäter på de som flyttar från Stockholm är de nog smartare än de som bor kvar. Det finns rätt mycket rejält osmarta personer i Stockholm också. Så att dra slutsatsen att en Stockholmare är smart är nog totalt felaktig.
USA hade ju en position under 1800 och halva 1900 talet som ett av de mest innovativa länderna med stora framgångar inom de flesta områden.
Det berodde ju främst på att under det dryga århundradet med stor och ganska fri invandring så ansamlades det en större andel driftiga människor med entreprenörsanda och det blev kvar en större andel människor som inte var lika drivkraftiga i ursprungsländerna.
Denna "anrikningsfördel" är nu slut för USA, nu har de haft en reglerad invandring tillräckligt länge så de har samma genomsnitt av människor som andra länder, så nu får USA inget gratis längre, utan all framgång beror helt på vanligt slit, blod svett och tårar.
(Och därför kör Asiatiska länder ifrån oss, där kulturen att anstränga sig ordentligt i skolan och arbetslivet fortfarande är stark).
Förutom detta hade även USA fördelen med färre hierarkiska strukturer och lagar och regler som kunde bromsa innovationskraft (men det gav även nackdelar förstås) samt en obromsad kapitalism som gjorde att det var värt att satsa allt och även öppnade för ohejdad ekonomisk darwinism (kolla t.ex. Rockefeller), vilket inte heller är odelat positivt.
Men helt klart var USA en lång tid en riktig smältdegel för allt detta, men som sagt, nu har de inte längre dessa fördelar, utan får kämpa på på samma sätt som europeiska länderna.
Han menar nog att skolorna blivit sämre på landsbygden. För detta var vad jag hittadeJ JohanLun skrev:Frågan är, blir du smart av att bo i Stockholm eller är det så att de som får för sig att flytta till Stockholm är smartare än medel? Jag tror på det senare. Jag skulle kunna tänka mig att om man mäter de som flyttar till andra ställen är de också smartare än de som inte flyttar alls... I snitt. Finns säkert gott om smarta personer som inte flyttar och inte bor i Stockholm. Jag tror att om man mäter på de som flyttar från Stockholm är de nog smartare än de som bor kvar. Det finns rätt mycket rejält osmarta personer i Stockholm också. Så att dra slutsatsen att en Stockholmare är smart är nog totalt felaktig.
Bra skolor i hela landet – skillnader i resultat mellan stad och land i TIMSS 2019 (svensktnaringsliv.se)
Men extremt kortfattat. Det är klent virke i ledningen på skolorna. De pytsar in inkompetent ledarskap.
Där var det bättre på 90 talet sen dalade skiten. Vi hade gammal militär som rektor i gymnasiet. I grundskolan en relativt vettig rektor.
Nu i grundskolan är det ju mjäkande och fega ledare som slutar vid för mycket motstånd. Lärare som började efter vi slutade gav efter och låter elever och föräldrar bestämma, ganska ironiskt då det är min och en del yngre generation som nu är föräldrar.
Roligt är dock att sthlmare som flyttar hit tror att de plötsligt bara för att de flyttat till "landet" skall välkomnas och bli inbjudna överallt.
Lugn i stormen, de har garanterat tillräckligt många som delgett dem att detta inte är tryggt.S Styrman_jansson skrev:
Men nu styrs Sverige med oppositionens budget.Maskintok skrev:
Ja men det är en annan sak än det jag svarade om...harry73 skrev:
Och eftersom frågan är politiskt så vete tusan om jag svarar på den..
Jag har suttit idag och kollat in en massa trådar... Jag har läst många politiska inlägg..
Men mig varnade man.... hyckleriet är enormt stort...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 180 inlägg
Det var ett fasligt gnäll, varsegod, här har du en rapport att fylla i:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 180 inlägg
Vad fick du när du tryckte på knappen?