Anna_H Anna_H skrev:
Föreningen har avtal med TS i och med att de blivit medlemmar i föreningen. TS har inte beställt anslutningen, den fanns redan. Det framgår tydligt att det är individerna som är medlemmar, inte fastigheten, så det är den som först beställde anslutningen som ska betala, medlemsparagrafen är i all sin mångordighet tydlig på den punkten och det står inget om att en ny medlem övertar en tidigare medlems eventuella skulder.
Tack för svar! I paragraf 6 står det: Medlem ska delta i föreningen med ett insatsbelopp från 100 SEK upp till 38 000 SEK för varje ansluten fastighet. Insatsbeloppets storlek beslutas vid ordinarie föreningsstämma enligt § 16 eller vid extra föreningsstämma enligt §17.
Av insatsbeloppet ska 2 100 kr betalas till föreningens konto senast två veckor efter att medlemskap beviljats. Resterande belopp betalas enligt styrelsens anvisningar.

Förstår du vart denna summa bestäms? Är det nytt inför varje år på deras föreningsstämma?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Föreningen har avtal med TS i och med att de blivit medlemmar i föreningen. TS har inte beställt anslutningen, den fanns redan. Det framgår tydligt att det är individerna som är medlemmar, inte fastigheten, så det är den som först beställde anslutningen som ska betala, medlemsparagrafen är i all sin mångordighet tydlig på den punkten och det står inget om att en ny medlem övertar en tidigare medlems eventuella skulder.
Så du cirklar också tillbaks till att TS har rätt till nåt som inte är betalt av den som har nytta av fibern utan av övriga medlemmar i föreningen.

Hade jag varit medlem i föreningen hade jag kapat fibern direkt och låtit TS stämma föreningen för att få något gratis.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Hade jag varit medlem i föreningen hade jag kapat fibern direkt
Du har varit väldigt tydlig med hur du skulle se det som representant för föreningen. Tack för inspelet!

Jag förstår dock inte alls vad det har med TS frågeställning att göra. Inte alls!
 
  • Gilla
mikethebik och 15 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Tack för svar! I paragraf 6 står det: Medlem ska delta i föreningen med ett insatsbelopp från 100 SEK upp till 38 000 SEK för varje ansluten fastighet. Insatsbeloppets storlek beslutas vid ordinarie föreningsstämma enligt § 16 eller vid extra föreningsstämma enligt §17.
Av insatsbeloppet ska 2 100 kr betalas till föreningens konto senast två veckor efter att medlemskap beviljats. Resterande belopp betalas enligt styrelsens anvisningar.

Förstår du vart denna summa bestäms? Är det nytt inför varje år på deras föreningsstämma?
Det är väl uppenbart att det är ett självkostnadspris för installationen av fiber varierande på kostnaden för olika fastigheter...

I ert fall 21500... Som ni och tidigare ägare verkar försöka slingra er ifrån.

Övriga medlemmar i föreningen uppskattar säkert att ha fått betala er anslutning.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Så du cirklar också tillbaks till att TS har rätt till nåt som inte är betalt av den som har nytta av fibern utan av övriga medlemmar i föreningen.

Hade jag varit medlem i föreningen hade jag kapat fibern direkt och låtit TS stämma föreningen för att få något gratis.

/ATW

BRA! Glädjer mig att se att du använde dig att en synonym :D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har varit väldigt tydlig med hur du skulle se det som representant för föreningen. Tack för inspelet!

Jag förstår dock inte alls vad det har med TS frågeställning att göra. Inte alls!
Är väl en bild av vad övriga medlemmar kan tänkas tycka...

Men att betala för vad man får verkar ju inte vara en självklarhet här.

/ATW
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
BRA! Glädjer mig att se att du använde dig att en synonym :D
Det skulle också glädja mig om ni gör rätt för er... men det är kanske för mycket begärt.

Har ni inte en advokatkompis med tveksam moral som kan svänga ihop ett hotbrev så kanske slipper ni betala.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Gurra72 och 1 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Är väl en bild av vad övriga medlemmar kan tänkas tycka...

Men att betala för vad man får verkar ju inte vara en självklarhet här.

/ATW
A ArneTW skrev:
Så du cirklar också tillbaks till att TS har rätt till nåt som inte är betalt av den som har nytta av fibern utan av övriga medlemmar i föreningen.

Hade jag varit medlem i föreningen hade jag kapat fibern direkt och låtit TS stämma föreningen för att få något gratis.

/ATW
Är just vad man får.
ett avtal och man betalar sin avgift.
Denna avgift sätts till summan på möte och efter det skall avgiften finnas på konto.

upptill 38.000 kr låter som gammal stagda för ett basbelopp..
Inget konstigt med det..
Eftersom det stöder sig på enskilda individer inte fastighet... Då hade andels tal varit standard..
 
  • Gilla
Daniellag
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är just vad man får.
ett avtal och man betalar sin avgift.
Denna avgift sätts till summan på möte och efter det skall avgiften finnas på konto.

upptill 38.000 kr låter som gammal stagda för ett basbelopp..
Inget konstigt med det..
Eftersom det stöder sig på enskilda individer inte fastighet... Då hade andels tal varit standard..
Och så länge det inte är betalt snyltar man på föreningen.

/ATW
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Det skulle också glädja mig om ni gör rätt för er... men det är kanske för mycket begärt.

Har ni inte en advokatkompis med tveksam moral som kan svänga ihop ett hotbrev så kanske slipper ni betala.

/ATW
Varför denna otrevliga ton emot TS?
Om frågan gör dig upprörd.. Så välj istället att avstå den eller bete dig..

känner att vi andra här på forumet inte fått in din kränkthetsrapport... vänligen lämna in den, så ärendet kan gå vidare..
tänk på att inte vara sen med detta, då straffavgift kan tillkomma..
;)
Denna får du så länge..

tryck hårt och ofta på knappen Skylt med text "KLAGOMÅL Var vänlig tryck på knappen!" och ironisk "knapptillverkad" av musfälla och knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 30 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Det är en ekonomisk förening!
Låter mer som en oekonomisk förening!
Skriv inte på någonting, gör ingenting innan ALLT är utrett.

Jag är med i flera föreningar, ordföranden i en förening ringde till mig och ville jag skulle skriva på papper som tidigare var skickade.
Dessa papper var helt otydliga så de fick ligga.
När ordföranden ringde förklarade jag att jag inte skriver på något jag inte förstod, då tyckte hen att jag skulle komma hem till hen så det kunde förklaras ordentligt.
Vilket jag förståss inte gjorde, 4 månader senare ringde det igen och samma trall........
På årsmötet dementerades allt och alla som skrivit på fick göra om.....
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Låter mer som en oekonomisk förening!
Skriv inte på någonting, gör ingenting innan ALLT är utrett.

Jag är med i flera föreningar, ordföranden i en förening ringde till mig och ville jag skulle skriva på papper som tidigare var skickade.
Dessa papper var helt otydliga så de fick ligga.
När ordföranden ringde förklarade jag att jag inte skriver på något jag inte förstod, då tyckte hen att jag skulle komma hem till hen så det kunde förklaras ordentligt.
Vilket jag förståss inte gjorde, 4 månader senare ringde det igen och samma trall........
På årsmötet dementerades allt och alla som skrivit på fick göra om.....
Tack för svar!! Vi kommer inte att skriva på ett något avtal förens allt är utrett och vad det är de kräver in för pengar och då ska de precisera dessa pengar exakt. Skulle de kräva in de 21.500kr ska vi isåfall kontakta föregående säljare som ”brutit” mot köpekontraktet. Vi får se vart den process slutar! Fortfarande inte hört något från styrelse vilket är ganska irriterande då det ändå blir en stressfaktor att inte veta :rolleyes:
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Fortfarande inte hört något från styrelse vilket är ganska irriterande då det ändå blir en stressfaktor att inte veta :rolleyes:
Antingen får du helt enkelt avvakta eller själv söka upp någon representant lite mer "aktivt". Jag gissar att en styrelse i denna typ av förening har något enstaka möte per år och om detta skulle ses som en fråga aktuell för ett formellt möte, kan det nog ta tid.

Sen får jag väl komma med den standardmässiga pekpinnen. ;) Om man har intresse av en förening men inte tycker att den fungerar så bra som man skulle önska ska man kanske fundera på att engagera sig i föreningens verksamhet. Ofta kan det vara mycket uppskattat. (y)
 
  • Gilla
ivarr och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antingen får du helt enkelt avvakta eller själv söka upp någon representant lite mer "aktivt". Jag gissar att en styrelse i denna typ av förening har något enstaka möte per år och om detta skulle ses som en fråga aktuell för ett formellt möte, kan det nog ta tid.

Sen får jag väl komma med den standardmässiga pekpinnen. ;) Om man har intresse av en förening men inte tycker att den fungerar så bra som man skulle önska ska man kanske fundera på att engagera sig i föreningens verksamhet. Ofta kan det vara mycket uppskattat. (y)
Vi har kontakt ordförande i föreningen via mejl, telefon och sms men får inget svar :seenoevil:
Det finns inget egentligen intresse i att delta i föreningen hehe, vill bara inte att en dåvarande skuld att sättas på oss! Sen vill vi självklart att fibern ska fungera men tiden och orken till att vara med i en förening är inget för oss :seenoevil:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vi har kontakt ordförande i föreningen via mejl, telefon och sms men får inget svar :seenoevil:
Det finns inget egentligen intresse i att delta i föreningen hehe, vill bara inte att en dåvarande skuld att sättas på oss! Sen vill vi självklart att fibern ska fungera men tiden och orken till att vara med i en förening är inget för oss :seenoevil:
Medlem i föreningen är du ju i och med anslutningen vare sig du vill elelr inte. Det är ju först när man engagerar sig i styrelsen det medför något ansvar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.