pacman42 pacman42 skrev:
Jag har svårt att tro att du får nyttja så mycket. Mitsubishi låter dig använda 75% av de ca 95% (ingen överladdning) som deras batteri erbjuder. Bensinmotorn går igång vid 30% kvar om man har högt strömuttag under körning och som absolut senast vid 25% om man inte har högt strömuttag. Sedan presenteras alltså batteriets intervall i praktiken som 0-100% i intervallet 30%100% där 100% ändå bara är 95%.

Överkapacitet som inte utnyttjas är ju fel att kall det för. Om man undanhåller 5% så får man ju andra fördelar, exempelvis att batteriet verkar åldras mycket långsammare...
Bilen har 10kWh på pappret, givetvis använder man största möjliga siffra i sann marknadsföringsanda.
När jag laddar ett tomt batteri på jobbet får jag i 8kWh.

Men ja så blir det, 0% är 0% av tillåten kapacitet, där kommer vara mer kvar för att inte djupurladda batteriet. samma som att 100% inte är ett fulladdat batteri.

Det jag menar är att om batteriet degraderar från 10kWh till 9kWh så sjunker min tillåtna kapacitet från 8kWh till 7.2kWh. Skulle man börja med att tulla på säkerhetsmånen så tror jag att batteriet kommer dö väldigt fort på slutet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska ha ett 24kWh batteri, men får nyttja 20kWh, såvitt jag kunnat googla/läsa mig till.
Det är liksom inget som biltillverkaren verkar vilja vara speciellt öppen med ... :thinking:
Nä, det säljer tyvärr inte =(
Men det är väl som med de flesta siffror på en bil (som inte är ytterdimensionerna) de är friserade för att se så bra ut som möjligt.
 
T TH885 skrev:
Pratade med en handlare som säljare denna.
En kund till dom köpte en sådan och i verkligheten så går den 10 mil på en laddning.
Jag vet inget om bilen men jag skulle dubbelkolla den uppgiften innan jag spred den som en sanning. Källkritik kan vara på sin plats varje gång man hör något som får en att höja på ögonbrynen.

En snabb googling på en recension av bilen stödjer i alla fall inte uppenbart uppgiften du lämnade. Men som artikeln också tar upp, mycket beror ju på förhållandena.
Vauxhall Vivaro-e electric van review (2021) | Parkers

"The maximum driving range for the Vivaro-e is 205 miles, according to the latest WLTP standards. For that you’ll need the larger 75kWh battery, which will slightly compromise the amount of payload the van can carry.

The smaller 50kWh Vivaro-e has a 143-mile WLTP rating – still very impressive for an electric van of this size, especially given WLTP is supposed to be better representative of real life.

Vauxhall Vivaro-e review, 2020, electric van, front view, driving, grey

And indeed, in the testing we’ve been able to do so far, the electric Vauxhall van seems to live up to the range hype – though the amount of weight you’re carrying in the back will certainly have an impact on this, as it does the efficiency of any van.

The speed you travel at makes a big difference, too. The faster you go, the faster the range will fall."
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilen har 10kWh på pappret, givetvis använder man största möjliga siffra i sann marknadsföringsanda.
När jag laddar ett tomt batteri på jobbet får jag i 8kWh.

Men ja så blir det, 0% är 0% av tillåten kapacitet, där kommer vara mer kvar för att inte djupurladda batteriet. samma som att 100% inte är ett fulladdat batteri.

Det jag menar är att om batteriet degraderar från 10kWh till 9kWh så sjunker min tillåtna kapacitet från 8kWh till 7.2kWh. Skulle man börja med att tulla på säkerhetsmånen så tror jag att batteriet kommer dö väldigt fort på slutet.
Glöm inte bort ineffektiviteten i laddaren, även om litiumbatterier ofta ligger på mer än 95% i laddningseffektivitet så ligger inte effektiviteten i spänningsomvandlingen i laddaren på den nivån. Jag brukar ha en energiförlust på närmare 1kWh vid laddning av min bil och förbrukad energi brukar hamna på runt 7,4kWh numera (varav runt 6,5kWh verkligen hamnar i batteriet). Energiförlusterna är större när batteriet är kallt...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
dugkBvMAsoCWS4kOzaG1LONQwA5_ncPce4V1Cjiku4NOOVUKtCEM5XsfxqUdZN40F7258bygSWglLSLoXOtgfEPtN6B_9JySFcTqz9DjWkDFz0RsZ09lM1TRkRagP1F6U-Ri30CSkIpF3XSxILYrnPe65ufx7GFM0QdjQq7jbexAGhaTQNvZKxqLAg=s0-d-e1-ft
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Just Outlandern som du kör verkar vara en toppar listorna på degradering:
[länk]
Jag som kollat blocket då och då efter Outlander, då den verkar lite mer simpelt konstruerad än Passat GTE (blir av med min GTE om 4 månader och nu är det försent att beställa nåt annat, men det vart ändå för dyrt tyckte jag med nya reglerna). Skulle Dacia Spring finnas tillgänglig och gå att få med en bra bonusåterbetalning skulle jag nog köpt en sån, det tycks inte finnas nån billig begagnad elbil som har rimlig räckvidd - en ny Spring verkar bli billigare än en beg Zoe eller Leaf, och gå längre. Outlandern verkar vara en av de billigare PHEV man kan hitta. Antingen blir det nån svinbillig ny privatleasad elbil för all pendling och småkörning och en gammal skitbil för släpvagnskörning, eller en fossil eller PHEV som begbil. Men Passaten vågar jag nog inte köpa som begagnad, finns som jag förstår ett par typfel som inte är helt ovanliga på tidiga bilar som blir riktigt dyra. Outlandern har jag trott var lite som en gammal 245, inte så het men lite konstruerad av Fred Flinta...

Är en tidig Outlander inget att satsa på altså?
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar(y)
Jag gillar tanken på elbil, men inte än. Följer debatterna här med intresse. Ett annat test jag sprang på var denna
[länk]
Funderar på om det slarvas för att få ut bilar rackarns fort, eller kan det ha med vikt att göra?
Tack för info om Dacia spring, trist läsning.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar(y)
Jag gillar tanken på elbil, men inte än. Följer debatterna här med intresse. Ett annat test jag sprang på var denna
[länk]
Funderar på om det slarvas för att få ut bilar rackarns fort, eller kan det ha med vikt att göra?
Fiat 500e är väl ännu mindre och den fick ju 4*
 
J JohanLun skrev:
Är en tidig Outlander inget att satsa på altså?
Kolla hur bra batteriet är först (PHEV Watchdog och en bra Bluetooth OBD2).
 
J JohanLun skrev:
Jag som kollat blocket då och då efter Outlander, då den verkar lite mer simpelt konstruerad än Passat GTE (blir av med min GTE om 4 månader och nu är det försent att beställa nåt annat, men det vart ändå för dyrt tyckte jag med nya reglerna). Skulle Dacia Spring finnas tillgänglig och gå att få med en bra bonusåterbetalning skulle jag nog köpt en sån, det tycks inte finnas nån billig begagnad elbil som har rimlig räckvidd - en ny Spring verkar bli billigare än en beg Zoe eller Leaf, och gå längre. Outlandern verkar vara en av de billigare PHEV man kan hitta. Antingen blir det nån svinbillig ny privatleasad elbil för all pendling och småkörning och en gammal skitbil för släpvagnskörning, eller en fossil eller PHEV som begbil. Men Passaten vågar jag nog inte köpa som begagnad, finns som jag förstår ett par typfel som inte är helt ovanliga på tidiga bilar som blir riktigt dyra. Outlandern har jag trott var lite som en gammal 245, inte så het men lite konstruerad av Fred Flinta...

Är en tidig Outlander inget att satsa på altså?
Enligt det @pacman42 skrivit om den tycker jag den verkar ha för osäkert batteri.
Som ägare till en fem år gammal GTE är jag nyfiken på vilka typfel det finns.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt det @pacman42 skrivit om den tycker jag den verkar ha för osäkert batteri.
Som ägare till en fem år gammal GTE är jag nyfiken på vilka typfel det finns.
Om jag förstått rätt, läckage mellan låda och motor samt mekatronik / dsg. Säkert nåt mer.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Lyckas du köra en elbil för 6kWh/mil+ så undrar jag hur fasiken du kör.
3 km till lunchrestaurangen fram och tillbaka och på vägen demonstrera accelerationen räckte för att ge 6 kWh/mil i en Audi etron GT. Jag tror om den föraren att ofta köra för fort. Men lägre än så brukar han nog komma i förbrukning.
 
J JohanLun skrev:
Om jag förstått rätt, läckage mellan låda och motor samt mekatronik / dsg. Säkert nåt mer.
Borde väl gå på en helförsäkring annars? :thinking:
Tänkte byta bil lagom till den blir 8år.
Då finns det förhoppningsvis elbilar som passar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.