J jack23 skrev:
Köra utan termostater i rummen innebär att du i onödan pumpar runt värmevatten vare sig det finns ett värmebehov eller ej. Nej sätt dit termostater i rummen och lämna ett rum utan, t ex wc så att det alltid kan cirkulera där.
Alla golvvärmeleverantörer har ställdon som styrs av rumsgivare till sina fördelare, de säljer det inte bara för skoj skull. Likaså gäller för radiatorer. Använd termostater på radiatorerna men lämna en utan för cirkulation.
Är det injusterat korrekt så går det precis lagom mkt varmvatten till varje rum.
Det är bara ifall någon intermittent värmekälla som en kamin eller tex solen gör att det brukar bli varmare i ett rum som en termostat behövs.
Art något säljs betyder självfallet inte att det behövs i alla lägen.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är det injusterat korrekt så går det precis lagom mkt varmvatten till varje rum.
Det är bara ifall någon intermittent värmekälla som en kamin eller tex solen gör att det brukar bli varmare i ett rum som en termostat behövs.
Art något säljs betyder självfallet inte att det behövs i alla lägen.
K karlmb skrev:
Är det injusterat korrekt så går det precis lagom mkt varmvatten till varje rum.
Det är bara ifall någon intermittent värmekälla som en kamin eller tex solen gör att det brukar bli varmare i ett rum som en termostat behövs.
Art något säljs betyder självfallet inte att det behövs i alla lägen.
Alla rum har olika värmelaster och solinstrålning, söderläge, norrläge etc vilket endast en rumsgivare/termostat kan känna av för respektive rum. Varför pumpa ut mer värme än vad som behövs?
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Jonas Persson
J jack23 skrev:
Alla rum har olika värmelaster och solinstrålning, söderläge, norrläge etc vilket endast en rumsgivare/termostat kan känna av för respektive rum. Varför pumpa ut mer värme än vad som behövs?
Om solen ändå värmde på vintern så att det har någon praktisk betydelse. Hos oss blir inga rum varmare på vintern pga solen.

Jag kan inte detta på detaljnivå men det kan knappast vara effektivt för värmepumpen som väljer en lagom temperatur enligt de parametrar den har; hustyp, utetemp, värmekurva, önskad inomhustemperatur och plötsligt stänger ett eller flera termostat av delar av huset så att värmen som tillverkats blir för hög för de rum som fortfarande värms upp (returen har för hög temperatur). Resultatet blir att pumpens beräkningar inte stämmer och den försöker troligtvis korrigera genom att sänka effekten. När pumpen svängt in på rätt nivå så öppnar termostaten igen och det blir fel åt andra hållet. Två kockar blir aldrig bra, en funktion ska reglera temperaturen.

Det fungerade troligtvis bättre med de gamla pumparna som bara var till eller ifrån, nya frekvensstyrda pumpar som producerar exakt rätt temperatur på vattnet ersätter termostatens klassiska funktion.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Även om kompressorn klarar att värma så högt så är det inte nyttigt i längden. Jag skulle ha sänkt temperaturen och schemalagt toppning med elpatron.
Jag har bara valt läget som heter komfort. Varför skulle pumpen inte klara av att arbeta enligt en av sina standardinställningar?
 
Du har inte funderat på att stänga av den elektriska golvvärmen? Så länge den går in fullt kommer inte bergvärmen att ge någon större besparing.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Har man en innertempgivare i rum med kamin så sänker den ju framledningstemp när man eldar och då blir ju hela huset kallare och inte bara rummet där det eldas.
Det är väl just då en termostat är bättre...
Det var så jag också tänkte, men rörkillen höll inte helt med. OK han var inte helt emot heller. Men det verkar finnas typ en betingad reflex att avsky termostater i kombination med VP ...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
J jack23 skrev:
Alla golvvärmeleverantörer har ställdon som styrs av rumsgivare till sina fördelare, de säljer det inte bara för skoj skull.
Nej, de tjänar väl pengar på sin försäljning, antar jag .. :thinking: :rofl:

Jag kan berätta hur jag har själv, jag har GV med 6 kretsar på NV och en, mycket liten, krets på ÖV.
Ingen som helst termostat eller rumsgivare någonstans. Fast jag satt dosor och drog tomrör till varenda rum för en innetempgivare, men som alltså aldrig kom att användas. Det går en nätverkskabel i ett av dessa rör idag.
Jag har f.ö FLVP, och detta fungerar hur bra som helst.


Förklara det här lite mer
J jack23 skrev:
Köra utan termostater i rummen innebär att du i onödan pumpar runt värmevatten vare sig det finns ett värmebehov eller ej.
Vad menar du "i onödan"? Om det inte finns något värmebehov så kommer ju framledningstemp och rumstemp vara nära samma, och ingen värme avges till rummet. Så för mig känns det väl mer som att det spelar ingen roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
manhasta och 1 till
  • Laddar…
Att köra med 'fullt öppna' termostater är inte alls samma sak som att vara utan termostater som en del verkar tro. Det innebär att termostaterna inte aktivt deltar i regleringen av rumstemperaturen i normala fall, men att dom mycket väl kan gå in och strypa vid tillfällig övertemperatur t ex på grund av sol, julbak, släktmiddag, etc.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering

Värmepumpen beter sig mycket bättre sedan de uppdaterade mjukvaran. Den har inte blivit galen, på det sättet som den blev förut.
Det problemet verkar löst, men jag avvaktar någon dag till innan jag "stänger" detta ärendet.

Några iakttagelser och problem:

Distributionen av värme ett problem?
Värmepannan går rätt hårt, emellanåt. Den har, sedan uppdatering av mjukvara, fått gå in med elpatron vid några tillfällen. Inget överdrivet drastiskt (totalt 5kwh), men hade hoppats klara mig helt utan den. Tyvärr verkar jag ha ett annat problem...
Jag tror inte våra radiatorer är tillräckligt stora för att klara distribuera värmen. VP har svårt att nå upp till målet jag har för inomhustemperatur och får kämpa rätt bra.
Vi har enkla, gamla, radiatorer, som antagligen är gjorda för ett system med varmare vatten från gamla elpatronen. Det är i varje fall min misstanke.

Får fundera på att byta ut några av våra radiatorer till nya som tar större mängd vatten eller sätta in en fläktkonvektor på bottenplan.

Som tur var så förberedde BGE med ett avstick på rören för att kunna sätta in en fläktkonvektor på nedre plan. Så den möjligheten finns.

IVT Anywhere Gateway funkar ej
Jag misstänker att de inte kopplat in IVT Anywhere Gateway helt bra, eller att det glappar.
VP får kontakt ibland och ibland inte. Har prövat olika nätverkssladdar, samma resultat.
Om jag kommer åt själva modulen, som står ovanpå VP, så börjar den pipa och blinka. Misstänker glapp eller att något inte sitter ordentligt.

Tibber visar inte korrekta siffror, i varje fall inte direkt
Efter lite research, och bra input här i tråden, så har jag insett att de siffror som jag ser i Tibbers app på min förbrukning inte stämmer alltid.
Jag har varit i kontakt med Tibber och de berättade att de får uppdaterade siffror från nätägaren två gånger per dag, och där mellan gör Tibber helt enkelt en uppskattning.
Det innebär att om jag kollar på gårdagens förbrukning i Tibberappen nu på morgonen, så är det en uppskattning jag ser. När Tibber under förmiddagen sedan får nya siffror från nätägaren så uppdateras dessa.

Jämför exempelvis dessa två screenshots.
Båda visar förbrukning för den 6 december. Den första screenshotten är tagen i appen på morgonen den 7 december och den andra är tagen på eftermiddagen den 7 december.
Skärmklipp ur en mobilapp som visar daglig elenergiförbrukning i kilowattimmar med stapeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en mobilapp visar daglig energiförbrukning med blå staplar på ett grafdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har således jagat spöken, i elförbrukningen!

Som flera här har påmint mig, de enda pålitliga siffrorna är de jag själv läser av på min elmätare!


Jag är inte helt färdig med detta, jag litar inte på att VP inte får tuppjuck igen. Så jag avvaktar med min "slutrapport" lite :)

So far, so good.
 
  • Gilla
shtob och 15 till
  • Laddar…
Tack för en bra tråd. Har lärt mig en hel del av alla kommentarer.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Gällande värmeavgivning från gamla radiatorer så kan det hjälpa lite att installera elementfläktar. Det sprider värmen bättre i rummet.
Jag köpte en färdig lösning till köket i förra huset när det blev för kallt med orginalradiator efter installation av värmepump. https://elementflakten.se/ men de är ganska dyra så i källaren i nuvarande hus har jag byggt en egen av datorfläktar.

/M
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Oljeeldningsepoken gav hus med små, platta panelradiatorer som kräver hög temp för att kunna värma ett hus, de passar inte till vare sig värmepump eller acktank/ved.
De feta sektionsradiatorer som sattes tidigare gör i det fallet ett bättre jobb.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När jag bodde i en hyresrätt för några år sedan så var fastighetsägaren snål och elementen var knappt varma alls trotts att det var kallt ute. Jag ställde då en rejäl golvfläkt som blåste direkt på ett av elementen. Det gjorde att den lilla värme som kom faktiskt spridde sig i lägenheten.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jack23 skrev:
Alla rum har olika värmelaster och solinstrålning, söderläge, norrläge etc vilket endast en rumsgivare/termostat kan känna av för respektive rum. Varför pumpa ut mer värme än vad som behövs?
Det enda som inte är konstant är solinstrålning eller kaminer och liknande som inte används ständigt. Det är sällan några stora skillnader under uppvärmningssäsongen när det kommer till solinstrålning om man inte har väldigt stor fönsteryta. Övriga rum går alldeles utmärkt att justera in med flödet och det är så det ska göras även om man senare adderar en termostat till radiatorn eller golvvärmen i ett rum.
Ett norrläge, eller ett dåligt isolerat rum med mkt vägg och takyta mot utsidan får således en kompensering, helst med större eller fler radiatorer/gv-slingor, jfrt med rummen mot söder eller sådana som är bättre isolerade.
Med styrning på utetemp av framledningstempen får man ut precis lagom mkt energi till respektive rum.
Det enda som kan ge annat utfall är ifall det är många dragiga fönster eller väldigt dåligt isolerat, då kan det bli lite kallt vid blåsiga vinterdagar. I de fallen måste framledningskurvan höjas till energin räcker i de kallaste rummen, och övriga få en strypande termostat som håller ned temperaturen till rätt värde.
Det bara på detta vis som en värmepump kan garanteras arbeta som mest effektivt, med så låg framledningstemperatur som möjligt för önskad innetemperatur.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Oljeeldningsepoken gav hus med små, platta panelradiatorer som kräver hög temp för att kunna värma ett hus, de passar inte till vare sig värmepump eller acktank/ved.
De feta sektionsradiatorer som sattes tidigare gör i det fallet ett bättre jobb.
Ja, har man snål-radiatorer så bör man uppgradera till fler, större eller dubbel- eller trippel-radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.