817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Man får ju inte direkt intrycket av att vaccinmotståndarna här bara väntar på att alla andra ska vaccinera sig först..tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Och sen skiter du i om du i onödan orsakar en smittkedja som leder till att sjukvården blir extra belastad, folk får postcovid (båda delarna kräver skattepengar) och/eller folk dör?harry73 skrev:
Nej det var ju ungefär det jag skrev. Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.J Jonobe skrev:
Jag tror att samma sak gäller för många här som ni brukar kalla för vaccinmotståndare eller antivaxxare.
Egentligen tar jag väldigt illa upp att ni använder dessa generaliserande och svepande termer.
Kanske det, men då gäller samma sak för alla dubbelvaccinerade och strax troligtvis också triplevaccinerade, som kommer att ha en större risk att smittas och smitta vidare än jag.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Fast då är det ju inte i onödan, vi kunde inte ha förbättrat vårt skydd på något sätt som minskade risken att vi blir smittade.harry73 skrev:
Trams, det kan ni visst! Ni kan undvika att festa, gå på bio, julhandla.BirgitS skrev:
Nu kan jobba hemifrån eller bli uppsagt från jobbet för att risken att smittas och smitta vidare är för stor. Ja alla dessa saker som ovaccinerade blir utsatt för runtom i världen.
Säg inte att ni inte kan, ni vill bara inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det håller jag inte alls med om. De människor som sprider lögner om vaccinet, t.ex. att det innehåller spikproteiner som ansamlas i testiklar och äggstockar eller att vaccinet är jättefarligt eftersom så jättemånga får biverkningar av det tycker verkligen inte som du.harry73 skrev:Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.
Jag tror att samma sak gäller för många här som ni brukar kalla för vaccinmotståndare eller antivaxxare.
Egentligen tar jag väldigt illa upp att ni använder dessa generaliserande och svepande termer.
Ta och kolla resultaten i trådens omröstning. Du tillhör en minoritet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det är ju just så som jag lever, jag festar inte, jag går inte på bio, jag julhandlar inte och jag jobbar hemifrån.harry73 skrev:
Men många ovaccinerade som inte har haft covid gör sådana saker.
Det där är ett exempel på ett onödigt påhopp då du är väl medveten om att det finns säkrare metoder än vaccin allena att skydda sig och andra mot viruset.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag har inte heller skrivit att det bara är vaccinering som gäller. Men vaccinering minskar risken även för den som har haft covid och det var det som det handlade om.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
För att ta ett exempel: Hur kan något som har getts i mer än en miljard doser vara oprövat?harry73 skrev:
Att det just är oprövat är en sån sak som folk som är motståndare till vaccineringen hävdar. Om man anser att att det är oprövat och därmed farligt så ska förstås ingen vaccinera sig.
Det och allt det andra har framförts upprepade gånger i tråden av folk som anser att vaccinering är fel.
Med munskydd och eller distans är smittorisken minimal för infektion om alla förhåller sig till det. De som "skiter" i konsekvenserna kan ju peta varandra i näsorna för att testa vem som lever längst.BirgitS skrev:
Du kvalar väl in som vaccinskeptiker snarare. Jag förstår en del av dina resonemang även om jag tycker att de är felaktiga.harry73 skrev:Nej det var ju ungefär det jag skrev. Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.
Skillnaden är väl att de flesta av dem/oss hade tagit en extra dos för att skydda sina medmänniskor. Det väljer du bort. Hade du vaccinerat dig om du inte hade haft covid?harry73 skrev:
Vad har folk anfört som orsak till att vaccinering är fel?BirgitS skrev:För att ta ett exempel: Hur kan något som har getts i mer än en miljard doser vara oprövat?
Att det just är oprövat är en sån sak som folk som är motståndare till vaccineringen hävdar. Om man anser att att det är oprövat och därmed farligt så ska förstås ingen vaccinera sig.
Det och allt det andra har framförts upprepade gånger i tråden av folk som anser att vaccinering är fel.