Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
tusenett skrev:
Eller så om det är brist på vaccin/vaccinationstider så avvaktar de med genomgången infektion och släpper fram de med större behov först, det är också att hjälpa till. Men det motarbetas nog ganska effektivt med kraven på vaccinpass eftersom genomgången infektion då inte duger.
Man får ju inte direkt intrycket av att vaccinmotståndarna här bara väntar på att alla andra ska vaccinera sig först..

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
För mig handlar det om att jag själv vet att jag haft covid och därmed inte behöver ett vaccin för att skydda mig.
Och sen skiter du i om du i onödan orsakar en smittkedja som leder till att sjukvården blir extra belastad, folk får postcovid (båda delarna kräver skattepengar) och/eller folk dör?

• Haha
Harpgear
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Man får ju inte direkt intrycket av att vaccinmotståndarna här bara väntar på att alla andra ska vaccinera sig först..
Nej det var ju ungefär det jag skrev. Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.
Jag tror att samma sak gäller för många här som ni brukar kalla för vaccinmotståndare eller antivaxxare.
Egentligen tar jag väldigt illa upp att ni använder dessa generaliserande och svepande termer.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Och sen skiter du i om du i onödan orsakar en smittkedja som leder till att sjukvården blir extra belastad, folk får postcovid (båda delarna kräver skattepengar) och/eller folk dör?
Kanske det, men då gäller samma sak för alla dubbelvaccinerade och strax troligtvis också triplevaccinerade, som kommer att ha en större risk att smittas och smitta vidare än jag.

• Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Kanske det, men då gäller samma sak för alla dubbelvaccinerade och strax troligtvis också triplevaccinerade, som kommer att ha en större risk att smittas och smitta vidare än jag.
Fast då är det ju inte i onödan, vi kunde inte ha förbättrat vårt skydd på något sätt som minskade risken att vi blir smittade.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då är det ju inte i onödan, vi kunde inte ha förbättrat vårt skydd på något sätt som minskade risken att vi blir smittade.
Trams, det kan ni visst! Ni kan undvika att festa, gå på bio, julhandla.
Nu kan jobba hemifrån eller bli uppsagt från jobbet för att risken att smittas och smitta vidare är för stor. Ja alla dessa saker som ovaccinerade blir utsatt för runtom i världen.

Säg inte att ni inte kan, ni vill bara inte.

• Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.
Jag tror att samma sak gäller för många här som ni brukar kalla för vaccinmotståndare eller antivaxxare.
Egentligen tar jag väldigt illa upp att ni använder dessa generaliserande och svepande termer.
Det håller jag inte alls med om. De människor som sprider lögner om vaccinet, t.ex. att det innehåller spikproteiner som ansamlas i testiklar och äggstockar eller att vaccinet är jättefarligt eftersom så jättemånga får biverkningar av det tycker verkligen inte som du.

Ta och kolla resultaten i trådens omröstning. Du tillhör en minoritet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Trams, det kan ni visst! Ni kan undvika att festa, gå på bio, julhandla.
Nu kan jobba hemifrån eller bli uppsagt från jobbet för att risken att smittas och smitta vidare är för stor. Ja alla dessa saker som ovaccinerade blir utsatt för runtom i världen.

Säg inte att ni inte kan, ni vill bara inte.
Det är ju just så som jag lever, jag festar inte, jag går inte på bio, jag julhandlar inte och jag jobbar hemifrån.

Men många ovaccinerade som inte har haft covid gör sådana saker.

BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ett exempel på ett onödigt påhopp då du är väl medveten om att det finns säkrare metoder än vaccin allena att skydda sig och andra mot viruset.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ta och kolla resultaten i trådens omröstning. Du tillhör en minoritet.
Det är bara alternativ 1 och 5 jag inte håller med om. Resten kan I alla fall behjälplig förklara varför jag är ovaccinerad

BirgitS
M mickef skrev:
Det där är ett exempel på ett onödigt påhopp då du är väl medveten om att det finns säkrare metoder än vaccin allena att skydda sig och andra mot viruset.
Jag har inte heller skrivit att det bara är vaccinering som gäller. Men vaccinering minskar risken även för den som har haft covid och det var det som det handlade om.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är bara alternativ 1 och 5 jag inte håller med om. Resten kan I alla fall behjälplig förklara varför jag är ovaccinerad
För att ta ett exempel: Hur kan något som har getts i mer än en miljard doser vara oprövat?

Att det just är oprövat är en sån sak som folk som är motståndare till vaccineringen hävdar. Om man anser att att det är oprövat och därmed farligt så ska förstås ingen vaccinera sig.

Det och allt det andra har framförts upprepade gånger i tråden av folk som anser att vaccinering är fel.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte heller skrivit att det bara är vaccinering som gäller. Men vaccinering minskar risken även för den som har haft covid och det var det som det handlade om.
Med munskydd och eller distans är smittorisken minimal för infektion om alla förhåller sig till det. De som "skiter" i konsekvenserna kan ju peta varandra i näsorna för att testa vem som lever längst.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Nej det var ju ungefär det jag skrev. Men jag själv anser inte att jag är en vaccinmotståndare. Jag tycker att det är bra att vaccinet finns, ser bara inte nyttan för mig.
Du kvalar väl in som vaccinskeptiker snarare. Jag förstår en del av dina resonemang även om jag tycker att de är felaktiga.

harry73 harry73 skrev:
Skillnaden är väl att de flesta av dem/oss hade tagit en extra dos för att skydda sina medmänniskor. Det väljer du bort. Hade du vaccinerat dig om du inte hade haft covid?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att ta ett exempel: Hur kan något som har getts i mer än en miljard doser vara oprövat?

Att det just är oprövat är en sån sak som folk som är motståndare till vaccineringen hävdar. Om man anser att att det är oprövat och därmed farligt så ska förstås ingen vaccinera sig.

Det och allt det andra har framförts upprepade gånger i tråden av folk som anser att vaccinering är fel.
Vad har folk anfört som orsak till att vaccinering är fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.