Min grabb ville ut och tälja när han var liten, gav han en ny morakniv, lite elakt kanske, och sa kom in när du skurit dig... tog väl 10min sen kan han men blödande hand men inget farlig
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Idag blev min hemmabyggda luftrenare "klar". :D
Inget finbygge direkt. Det enda jag behövde köpa var filtrena.
Jag kanske fixar en en egen tråd om den, en annan dag, om jag får tid över. Hemmabyggd luftrenare monterad på vägg med synliga filter och sladd ansluten till eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd luftrenare av trä monterad på vägg, med filter och strömbrytare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chentin och 23 till
  • Laddar…
Kittfalsen på snickarbodsfönstret var lite för grund. Troligtvis har man hyvlat av utsidan någon gång. Letade upp en mallfräs och byggde en jigg av spillvirke. Sedan gick det rätt smidigt att fräsa bort 3 mm så glas och kitt får plats igen.

Öppet gammalt fönster fastspänt i skruvstäd med mallfräs och hembyggd jigg för att fräsa ut plats för glas och kitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användning av mallfräs och jigg för att fördjupa en kittfals i ett träfönster, med synliga träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med nyfräst kittfals på snickarbod visar utsågat spillvirke och förbättrad yta för kitt och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterram av trä på arbetsbänk med nyligen frästa djupare kittfalsar, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Fixade klart det som började som en övning i sockerlådssinkning på kursen jag går. Ett pennskrin tror jag det får bli. Mahogny och Oregon Pine.


Handgjort pennskrin i mahogny och Oregon Pine med synliga sockerlådssammanfogningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ivp och 13 till
  • Laddar…
Fixade dit gångjärn och hörnjärn, fuskade lite med att borra med ett kvistborr innan stämjärnet åkte fram för att hugga ur för gångjärnen. Nu väntar jag bara på den riktiga skruven och sedan väntar oljning och målning.

Träfönsterram med gångjärn på arbetsbänk i verkstad, med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn monterade på trästycke i ett verkstadsutrymme, med verktyg och hörnjärn i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Nu är kursen slut och efter två helger är jag är tydligen fullärd. Den här är beställd som en blompiedestal, fast om någon hinner sätta sig på den innan det kommer dit en blomma är det nog en pall. Bok och valnöt.

Enda problemet med att gå en kurs är jag jag nu inser att man måste äga en stämborr och en riktigt stor bandputs. Tveksamt om tomten fattar det.

Hantverksmässig pall i bok och valnöt som kan användas som blompiedestal, står i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ymer och 22 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är kursen slut och efter två helger är jag är tydligen fullärd. Den här är beställd som en blompiedestal, fast om någon hinner sätta sig på den innan det kommer dit en blomma är det nog en pall. Bok och valnöt.

Enda problemet med att gå en kurs är jag jag nu inser att man måste äga en stämborr och en riktigt stor bandputs. Tveksamt om tomten fattar det.

[bild]
Vad kurs och var ?
kurs-alstren ser bra ut !
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är kursen slut och efter två helger är jag är tydligen fullärd. Den här är beställd som en blompiedestal, fast om någon hinner sätta sig på den innan det kommer dit en blomma är det nog en pall. Bok och valnöt.

Enda problemet med att gå en kurs är jag jag nu inser att man måste äga en stämborr och en riktigt stor bandputs. Tveksamt om tomten fattar det.

[bild]
Snygg!
Vill du beskriva lite mer hur den är gjord i moment och maskiner? Är benen sågade eller frästa efter mall, eller kanske tillverkade på helt annat vis? Hur har plattformen (var på väg att skriva sitsen...) fått sin form?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är kursen slut och efter två helger är jag är tydligen fullärd. Den här är beställd som en blompiedestal, fast om någon hinner sätta sig på den innan det kommer dit en blomma är det nog en pall. Bok och valnöt.

Enda problemet med att gå en kurs är jag jag nu inser att man måste äga en stämborr och en riktigt stor bandputs. Tveksamt om tomten fattar det.

[bild]
Vad är det för fel på ett stämjärn och klubba? Eller om man inte orkar, fräs och sen stämjärn i kanterna? ;)

(Tjusiga alster!)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för snälla ord. Kursen var en tvåhelgs möbelsnickarkurs hos Folkuniversitetet i Upplands Väsby. Lite kort intro första dagen och sedan gör man något eget projekt och kan fråga "magistern" om råd. Tyvärr var det lite dålig timing, för den första helgen var bara några dagar efter jag opererat en klämd nerv i högerarmen, så det blev lite försiktigt handsågande i tunn mahogny -> pennskrinet.

Till andra helgen hade jag förberett hemma för att hinna göra något vettigare. Jag sågade upp en tjock bokplanka på bordssågen, riktade och planade till rätt mått på både ben och tvärpinnar (eller vad de kan heta) hemma och tog med mig. Sedan fixade jag till tapparna med kursens justersåg och ett gäng fyrkantiga hål med deras stämborr. Innan jag bankade och limmade ihop allt så smalade jag av benen på insidan nertill med en stor bandputs. Jag hade tänkt bygga jigg och göra det på justersågan, men det var kö och det blev faktiskt både enklare och snabbare att bara slipa ner benen.

Bordsskivan/sitsen är klyvd och ihoplimmad av en tjock bit valnöt. Tyvärr har inte österrikarna kommit med min bandsåg än, så det blev bordssåg och fogsvans för klyvningen. De rundade kanterna ritade jag med den här vackra skapelsen jag byggde ihop:
Hemmagjord mall i trä med skisserade linjer för att forma kanter på en träbit ligger på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det (än en gång i väntan på bandsågen) sticksåg och slipmaskin för att få till formen och sist ett varv med minsta kantfräsbiten och på med några lager Danish Oil.

Tror det var allt. Fråga gärna annars.

Så här många tvingar går det förresten åt:
Träkonstruktion med flera tvingar som håller samman delarna under en möbelsnickarkurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 17 till
  • Laddar…
Microkatten
Idag har jag satt upp ett par högtalare på väggen. Fästa tyngre saker på åldrig enkelgipsskiva, med okänd konstruktion bakom, känns ju lite nervöst, men högtalarna kan ju inte mer än trilla ner... :seenoevil:

Denna skivinfästning skall dock klara 15-30 kg per fästpunkt, med minimal behov av luftspalt bakom skivan, så det borde ju kanske funka:

Närbild på en vit metallskivinfästning avsedd för tunga föremål på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit montageskruv på svart fäste ser väl fint ut...

Svart högtalarfäste monterat på vägg med vita skruvar, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ser ut att kunna trilla ner vilket ögonblick som helst, men ännu sitter högtalarna uppe...

Två svarta högtalare monterade på väggen ovanför en arbetsstation med tre dataskärmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur jag har en fantastisk Wera-sats som fixar det mesta! Visst blir man glad av bra verktyg? :D

Wera bitset och hylsnyckelsats framför tangentbord som används för monteringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 11 till
  • Laddar…
LoweW
Blev nästan klar med lärkribborna till kåpan för utedelen av LLVPn. Nu återstår bara den översta ribban och sedan ska allt skruvas isär igen för att behandlas med järnvitriol och kåpan målas med hammarlack :geek:
 
  • Halvfärdig konstruktion av lärkträribbor till utedelens kåpa för värmepump, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lärkribbor fästa vid grå kåpa med skruvar, nästan färdigställt byggprojekt för LLVP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sista spiken och 15 till
  • Laddar…
richardtenggren
LoweW LoweW skrev:
Blev nästan klar med lärkribborna till kåpan för utedelen av LLVPn. Nu återstår bara den översta ribban och sedan ska allt skruvas isär igen för att behandlas med järnvitriol och kåpan målas med hammarlack :geek:
Snyggt! Är radierna stegbockade? :)
Du har tänkt på att du behöver flöde i bakkant också? :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
Snyggt! Är radierna stegbockade? :)
Du har tänkt på att du behöver flöde i bakkant också? :)
Jajjemen, en lokal smedja bockade och svetsade kåpan åt mig.
Baksidan står ca 35cm från fasaden och är helt öppet :giggle: Var det det du tänkte på?
 
  • Luftvärmepump installerad på betongplatta med avstånd från träfasad, bredvid en korg och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
LoweW LoweW skrev:
Jajjemen, en lokal smedja bockade och svetsade kåpan åt mig.
Baksidan står ca 35cm från fasaden och är helt öppet :giggle: Var det det du tänkte på?
Ja eller jag tänkte så du inte sätter huven direkt mot fasad och således begränsar flödet :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.