297 404 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Faktum är att kunskaperna ökar i hastighet, och det beror på att vi är fler människor, att vi tjänar bättre och att det finns mer utbildning. Men sen tror du att tro är något som står emot vetenskap och där har du totalt fel. Finns så mycket som finns och som du inte tror på. Men det kanske är dags att börja omvärdera vad du anser är sant?AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 370 inlägg
Håller precis med om detta, jag har haft samma resa som dig. Men jag önskar att vi på lång sikt avskaffar dagen typ av kärnkraft, men innan alternativ finns är det det minst dåliga...Mikael_L skrev:Tja, det kan vara en anledning, åtminstone till en del. Jag var i yngre år kärnkraftsmotståndare. Jag trodde också i några år att kärnkraftverks skulle kunna explodera som en atombomb, men det tog inte alltför jättelång tid för mig att förstå att så inte är fallet, och idag vet jag att det är helt 100% fysikaliskt omöjligt.
Men för mig har avfallsfrågan varit det som bekymrat mig. Därav kanske att jag propagerar så mycket för Brid-reaktorer..
Men ärligt talat är ju radioaktiv strålning rätt läskigt, nåt som man inte ser som kan döda eller skada en osv.
Man måste jobba stenhårt på det logiska planet och gärna käka i sig lite statistik osv, för att kunna anta en hållning på logiska grunder i stället för känslomässiga grunder.
Sen har vi till det en miljörörelse som i flera tiotals år närt just den känslomässiga aspekten för att vinna röster, ty logiken brister det alltför ofta på, därborta på den kanten.
Och just nu tycker jag det är tråkigt att miljörörelsen inte kan döda sina gamla dogmer för att ställa upp på det riktigt akuta hotet - klimatet.
Nu var ju miljörörelsen rejält igång med kärnkraftsmotstånd redan innan TMI, men den olyckan gav väl en rejäl skjuts i opinionen mot kk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Och_ändå_rör_hon_sigP pmd skrev:
Det verkar så. I alla fall om man kollar historiken av krig mellan Europeisk stater som sen bildade kol&stål-unionen, sedermera EG sedermera EU. Nu har det gått 70 år utan krig. Det måste ju vara ett mångtusenårigt rekord på krigsfrihet i Europa.P pmd skrev:
Det stämmer inte riktigt. De nya krigen kan pågå utan att blanda in hela länder och deras ekonomi. Det är sjukt egentligen. Det är begränsade krig på olika lokala ställen och mellan olika intressen. Jag skulle säga att de drivs av olika intressegrupper också.Mikael_L skrev:
Sedan ska man inte vara så kaxig..K Nils Andersson1 skrev:
För vem vet vad som händer den dagen som inte energin finns och vissa länder vill bara ha mer och mer... Men landet eller länderna som producerar satsar på att stöda sin befolkning först eller grannar... Eller helt enkelt inte kan leverera på grund av vad ett eller flera partier orsakat när det gäller energiförsörjningen....
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Exemplet med häxjakt är ju dock löjligt då detta var innan modern tid och upplysningen. Idag är det forskning som styr. Tyvärr ibland så får politiker och idiologi företräde. Tex i fallet med kärnkraft.K Nils Andersson1 skrev:Faktum är att kunskaperna ökar i hastighet, och det beror på att vi är fler människor, att vi tjänar bättre och att det finns mer utbildning. Men sen tror du att tro är något som står emot vetenskap och där har du totalt fel. Finns så mycket som finns och som du inte tror på. Men det kanske är dags att börja omvärdera vad du anser är sant?
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Alla som kört en elbil vet att det är en bättre bil.
Jag skulle säga tvärtom i verkligheten, på alla de samhällsområden som lyfts fram som problematiska ligger i grunden folktro, oftast under pseudonymer som politikeller ideologi, du nämner ett men du kunde egentligen bara fortsatt att lista.AndersMalmgren skrev:
Sen är det såklart vetenskapen som styr när man forskar etc, men dessa rön kan på många områden aldrig användas då de krockar med populasens tro.