Maskintok skrev:
Nä det är löven som ger den mesta näringen för marken och på vissa marker skall man inte ha näring som t, ex under elledningar..

Men i gallring så lämnas ändå så pass att näring finns åt skogen..
Trodde han stavade sitt efternamn Löfven

:crysmile:förlåt vi skulle inte blanda in politiker...
 
Maskintok skrev:
handlade om deras kulturarv som många vill bevara, jag själv struntar i detta.. Men har hört det så många år inom skogsbruket..

Nu handlade det om bränslen... Och dess tillgänglighet... Sedan är det inga mopeder..
lär dig skillnaden och för debatt...
Ok. Jag förstår skillnaden har en av varje här hemma. Det jag inte förstår är hur samernas situation spelar någon roll i ett större perspektiv?

Det går ju alltid att hitta någon som inte kan köra elbil pga ditten eller datten eller något annat behov som tex samerna som inte passar in i den generella utvecklingen. Så är det alltid och det är ju inte skäl att låta bli, eller hur?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så då ska ni andra få föra allas talan...
Och ni ska få bestämma om de får köra eller ej... kränkt.. det kan du vara själv..
Tja. Det är väl lite så man jobbar i en demokrati.
Man röstar och får fram ledare som (förhoppningsvis) beslutar om saker för landets och samhällets bästa.

Sen missar du att det alltid finns utrymme för undantag. Det finns väl inget som hindrar att man tillåter att Samer eller specifika yrkeskategorier använder förbränningsmotorer i liten omfattning om det krävs för att utföra deras arbete.
Därmed kan INTE alla de gamla fossiler som inte vill tvingas åka elbil använda de mindre gruppernas behov som ursäkt/slagträ
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Ska vi inte inkludera alla?
Nej ej same själv men känner många bland annat från mittådalen..

Så jag vet vad de brukar säga om saker...
Har man fler synpunkter så vore det trevligt att höra dessa från dem..
Nu är ju samerna i första hand människor och som sådana omfattas de av de rättigheter och skyldigheter som alla andra i Sverige, skulle detta inkludera en reglering av fossiltransporter som kommer även de omfattas av detta, på samma sätt som de får del av rättigheterna.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Jag förstår skillnaden har en av varje här hemma. Det jag inte förstår är hur samernas situation spelar någon roll i ett större perspektiv?

Det går ju alltid att hitta någon som inte kan köra elbil pga ditten eller datten eller något annat behov som tex samerna som inte passar in i den generella utvecklingen. Så är det alltid och det är ju inte skäl att låta bli, eller hur?
Du förstår att samerna är boskapsskötare va?
Med krav på att kunna försörja sig..
Så när man nu talar om att byta ut saker så ska man ha klart för sig vad som krävs och vilka som påverkas... världen kretsar inte kring städerna eller era frågor utan om betydligt större saker och fler människor..
Så elbilar är för städer och resten av Sverige kan isåfall behålla sina nuvarande fordon..

Det är inte jag som tänker kort, det är andra... Det är det som blir svårt..
Jag ser inte till mitt först utan till andra..
Jag anpassar mitt efter det som blir kvar... Har jag alltid gjort...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Nu är ju samerna i första hand människor och som sådana omfattas de av de rättigheter och skyldigheter som alla andra i Sverige, skulle detta inkludera en reglering av fossiltransporter som kommer även de omfattas av detta, på samma sätt som de får del av rättigheterna.
absolut.
Men många verkar ha glömt hur pass diskussionen eldrift påverkar..
Det är inte bara städerna som man ska räkna in.... glöm inte det..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Du förstår att samerna är boskapsskötare va?
Med krav på att kunna försörja sig..
Så när man nu talar om att byta ut saker så ska man ha klart för sig vad som krävs och vilka som påverkas... världen kretsar inte kring städerna eller era frågor utan om betydligt större saker och fler människor..
Så elbilar är för städer och resten av Sverige kan isåfall behålla sina nuvarande fordon..

Det är inte jag som tänker kort, det är andra... Det är det som blir svårt..
Jag ser inte till mitt först utan till andra..
Jag anpassar mitt efter det som blir kvar... Har jag alltid gjort...
Mmm, precis som de som jobbade på Eternitfabriken i Lomma var eternittillverkare och de som jobbade på varvet i Landskrona var varvsarbetare, sen försvann de jobben...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
absolut.
Men många verkar ha glömt hur pass diskussionen eldrift påverkar..
Det är inte bara städerna som man ska räkna in.... glöm inte det..
Förändring har alltid kommit med påverkan, mycket kommer påverkas framöver, också sånt som vi idag kanske tycker är heligt. Nu tror jag att det mesta löses men något kommer säkert få stryka på foten.
 
A
D djac skrev:
Förändring har alltid kommit med påverkan, mycket kommer påverkas framöver, också sånt som vi idag kanske tycker är heligt. Nu tror jag att det mesta löses men något kommer säkert få stryka på foten.
Jajemän.
Jag anser ju att de klarar av detta på gammalt vis.. Men i intervjuer så hävdar de motsatsen..
Jag skulle kunna driva min bm med etanol och rapsolja mm..
Men det är jag det..
 
Maskintok skrev:
Du förstår att samerna är boskapsskötare va?
Med krav på att kunna försörja sig..
Så när man nu talar om att byta ut saker så ska man ha klart för sig vad som krävs och vilka som påverkas... världen kretsar inte kring städerna eller era frågor utan om betydligt större saker och fler människor..
Så elbilar är för städer och resten av Sverige kan isåfall behålla sina nuvarande fordon..

Det är inte jag som tänker kort, det är andra... Det är det som blir svårt..
Jag ser inte till mitt först utan till andra..
Jag anpassar mitt efter det som blir kvar... Har jag alltid gjort...
Är det inte samerna som föser renar med helikopter och språjlans nya skotrar... Säger iallafall några av mina norrländska vänner som växt upp längst upp i Sverige där samerna huserar.

Näe, all teknik och politik kan inte passa alla, men man kan säkert hitta lösningar för de som har avvikande behov.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Är det inte samerna som föser renar med helikopter och språjlans nya skotrar... Säger iallafall några av mina norrländska vänner som växt upp längst upp i Sverige där samerna huserar.

Näe, all teknik och politik kan inte passa alla, men man kan säkert hitta lösningar för de som har avvikande behov.
Jo de har sina sätt att fösa renar med flång nya fordon... ;)
något jag fått väldigt mycket skit för att jag visat upp...
 
Maskintok skrev:
Du förstår att samerna är boskapsskötare va?
Med krav på att kunna försörja sig..
Så när man nu talar om att byta ut saker så ska man ha klart för sig vad som krävs och vilka som påverkas... världen kretsar inte kring städerna eller era frågor utan om betydligt större saker och fler människor..
Så elbilar är för städer och resten av Sverige kan isåfall behålla sina nuvarande fordon..

Det är inte jag som tänker kort, det är andra... Det är det som blir svårt..
Jag ser inte till mitt först utan till andra..
Jag anpassar mitt efter det som blir kvar... Har jag alltid gjort...
Men du ser inte att eldrift och batterier fortfarande är i en brant utvecklingskurva?
Alla kan inte inte byta till eldrift på en gång utan man får ju ta det i den takt som produkterna på marknaden passar sitt behov. I teorin skulle nog 80-90% av sveriges bilägare, om de ville, kunna byta till elbil idag och få det att funka alldeles utmärkt i vardagen. De med lite tuffare krav och behov kanske får vänta några år till men det kommer en dag när även eldrivna traktorer och snöskotrar kommer att vara överlägsna de med förbränningsmotorer. Ge det bara tid och utveckling.
Det fanns säkert ett tillfälle i tiden där man debatterade om de första bilarna hade tillräcklig tillförlitlighet och räckvidd eller om det inta bara skulle vara bättre att hålla fast vid häst och vagn.
 
A
S Stuff skrev:
Men du ser inte att eldrift och batterier fortfarande är i en brant utvecklingskurva?
Alla kan inte inte byta till eldrift på en gång utan man får ju ta det i den takt som produkterna på marknaden passar sitt behov. I teorin skulle nog 80-90% av sveriges bilägare, om de ville, kunna byta till elbil idag och få det att funka alldeles utmärkt i vardagen. De med lite tuffare krav och behov kanske får vänta några år till men det kommer en dag när även eldrivna traktorer och snöskotrar kommer att vara överlägsna de med förbränningsmotorer. Ge det bara tid och utveckling.
Det fanns säkert ett tillfälle i tiden där man debatterade om de första bilarna hade tillräcklig tillförlitlighet och räckvidd eller om det inta bara skulle vara bättre att hålla fast vid häst och vagn.
Jag tror inte att det är så mycket som 80-90%.

och visst har jag förståelse för utveckling men inte att det ska vara hysteri kring detta.
 
C
A Alexn72 skrev:
Jo även på macken sker ju samma men att där finns en avdunstning är ju konstaterat frågan är hur mycket
Det borde det finnas hyfsade siffror på då det är (amerikanska) utsläppsregler i bakgrunden och jag antar att tillverkarna därmed måste redovisa testresultat för att visa att deras lösningar uppfyller kraven.
Men gissningsvis är dessa rätt omfattande system väldigt effektiva.
 
R RoAd skrev:
Detta är ju intressant. Är det hållbart att ta det man gallrat och föra ut det ur skogen? Blir det inte marken till slut utarmat när näringen försvinner? Då växer det väl som du säger sämre och sämre? Låter inte hållbart.
Nej,vart 7:e år röjer man ledningen...man lämnar sådant man skulle kunna ta till ved så det finns mycket att ta rätt på för etanoltillverkning.

Det som man röjer ner under ledningar är en fördel om man skulle ta rätt på till grot,då försvinner en del näring och man behöver kanske röja vart 14:e år bara
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.