5 982 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Blums nya gångjärn - fråga till snickare/kökstillverkare
Jag ska ha ett HTH gds där man monterar stommarna själv och luckor beställer jag separat dem kräver man uppger CC-mått på vart hålet ska borras. Men vad har det för betydelse om man använder blums nya gångjärn som saknar monteringsplatta? Finns det någon anledning att föredra den äldre/vanliga varianten?
Annan fråga om öppningsgrad: Är 110 standard för luckor? Vilken grad har jag på luckor i väggskåp bredvid högskåp behöver ta mindre så dem inte slår emot väl?
VANLIGA BLUM
NYA BLUM?
Annan fråga om öppningsgrad: Är 110 standard för luckor? Vilken grad har jag på luckor i väggskåp bredvid högskåp behöver ta mindre så dem inte slår emot väl?
VANLIGA BLUM
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NYA BLUM?
Logga in
Skapa konto
Blir nog knepigt att få gångjärnen att passa in så inte dörren hänger snett åt något håll, om det inte finns ett centrummått och hål för att skruva i skåpet ( modell IKEA ) . Den del som ska sitta i skåpet måste vara nästan på mm för att inte det ska bli snett, lika med hålen i dörren. Jag skulle inte våga mig på det, fast jag skruvat nya skåp i 3 hus.
Tack för ditt svar! Men jag förstår inte hur avståndet från nederkant/överkant på luckan har någon betydelse, för har man ett högskåp kan man montera flera gångjärn lite vart som helst. Vad är det egentligen som bestämmer vart ett gångjärn ska sitta, är det dem förborrade små hålen i stommen för isåfall verkar dem två modellerna jag postat ha olika höjder... Förstår du hur jag menar?J jonaserik skrev:Blir nog knepigt att få gångjärnen att passa in så inte dörren hänger snett åt något håll, om det inte finns ett centrummått och hål för att skruva i skåpet ( modell IKEA ) . Den del som ska sitta i skåpet måste vara nästan på mm för att inte det ska bli snett, lika med hålen i dörren. Jag skulle inte våga mig på det, fast jag skruvat nya skåp i 3 hus.
Kommer nästan ringa Blum för luska vidare på det här, men dem kommer säkert hänvisa till någon kökssnickare.
Vilka instruktioner?
Tack du är en stjärna!! Kan jag fråga en till sak, gångjärnen säljs beroende på monteringssituation. Innanförliggande lucka kommer jag inte ha, men vilket av halvtäckande lucka eller heltäckande lucka är vanligast i Sverige/HTH kök? Jag har ju ingen aning vad skillnaden är...A atomlab skrev:
eller har man heltäckande gångjärn på luckorna längst ut på sidorna i ett kök och dem i mitten är halvtäckande?
Jag hade en snickare som tittade på mitt kök och sa att det kommer kosta mig mycket om han ska borra hål för gångjärn själv i luckorna, för då behöver han hämta speciella maskiner och att det är en stor besparning om de kommer förborrat från fabrik. Skulle spara cirka 2000 - 5000 kr för 10 luckor.J jonaserik skrev:
Tolkar jag det rätt att du ska beställa luckor av en annan leverantör?
Är du säker på att de ska monteras med den lilla plattan ?
Ska du montera med renoveringsplattor istället för de som är gjorda för fast hålrad så spelar inte cc måttet någon roll.
Varför de frågar om cc måttet är främst för att leverantören av luckorna inte vet exakt var de ska sitta och hur du ska bygga. Du har kanske av någon anledning tänkt att luckorna ska täcka högre än de skåp du har och behöver ha gångjärnen längre ner.
En ventilationskanal kanske blir inbyggd i skåpens ovankant och kolliderar med gångjärnen.
Skruvarna du monterar ihop stommarna med ska inte heller kollidera med gångjärnen.
Det finns öppningsbegränsare som får luckan att stanna i 85 grader. (En liten plastbit man pillar in)
Dessa begränsare säljs mig veterligen bara i storpack 500st så du får fråga antingen hth eller leverantören av luckor ifall de har.
Ska du montera med renoveringsplattor istället för de som är gjorda för fast hålrad så spelar inte cc måttet någon roll.
Varför de frågar om cc måttet är främst för att leverantören av luckorna inte vet exakt var de ska sitta och hur du ska bygga. Du har kanske av någon anledning tänkt att luckorna ska täcka högre än de skåp du har och behöver ha gångjärnen längre ner.
En ventilationskanal kanske blir inbyggd i skåpens ovankant och kolliderar med gångjärnen.
Skruvarna du monterar ihop stommarna med ska inte heller kollidera med gångjärnen.
Det finns öppningsbegränsare som får luckan att stanna i 85 grader. (En liten plastbit man pillar in)
Dessa begränsare säljs mig veterligen bara i storpack 500st så du får fråga antingen hth eller leverantören av luckor ifall de har.
Det vanligaste är att gångjärnen är i turordning.
19 gångjärn (stommen är ca 17-20 mm.) (heltäck)
17 gångjärn (stommen är ca 13-16mm) (heltäck)
10 gångjärn (stommen är ca 10-13mm) (Halvtäck)
Det finns även olika tjocka monteringsplattor som du kan kombinera för att få olika täckningar.
hth har förmodligen 18 mm stomme.
Halvtäck används
19 gångjärn (stommen är ca 17-20 mm.) (heltäck)
17 gångjärn (stommen är ca 13-16mm) (heltäck)
10 gångjärn (stommen är ca 10-13mm) (Halvtäck)
Det finns även olika tjocka monteringsplattor som du kan kombinera för att få olika täckningar.
hth har förmodligen 18 mm stomme.
Halvtäck används
Ja det stämmer ska beställa 19 mm tjocka luckor från annan leverantör. Medans väggskåpen 16 mm / 704 mm höga är från HTH. Jag kommer ha vissa luckor högre än skåpet för dem ska vara över täcksidan för spotlight.D DaDolly skrev:Tolkar jag det rätt att du ska beställa luckor av en annan leverantör?
Tolkar jag detta rätt nu:
- Standard i Sverige är vi har heltäckande luckor inte halvtäckande. Alltså om min lucka är 4 mm mindre än stommen så är det heltäckande.
- Avståndet rött markerat spelar ingen roll det är standard för blum gångjärn, det ni pratar om här är avståndet blått markerat för det ska synkronisera med monteringsplattan.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Det finns olika typer av monteringsplattor, den vanligaste är kryssplattan och det är enklast att montera eftersom färdiga svenska stommar har förborrade hål i sina stommar för kryssplattan och inte den raka som jag postade bild på.
Dock måste jag ta reda på avståndet mellan dessa hål för det säljs olika mått på blum?
Men får du inte med gångjärn till de luckor du beställer?Kycklingen skrev:Ja det stämmer ska beställa 19 mm tjocka luckor från annan leverantör. Medans väggskåpen 16 mm / 704 mm höga är från HTH. Jag kommer ha vissa luckor högre än skåpet för dem ska vara över täcksidan för spotlight.
Tolkar jag detta rätt nu:
Det DaDolly skrev om förstod jag inte riktigt.
- Standard i Sverige är vi har heltäckande luckor inte halvtäckande. Alltså om min lucka är 4 mm mindre än stommen så är det heltäckande.
- Ifall dina stommar är 16mm så ska du ha ett gångjärn som
- Avståndet rött markerat spelar ingen roll det är standard för blum gångjärn, det ni pratar om här är avståndet blått markerat för det ska synkronisera med monteringsplattan.
[bild]
- Det finns olika typer av monteringsplattor, den vanligaste är kryssplattan och det är enklast att montera eftersom färdiga svenska stommar har förborrade hål i sina stommar för kryssplattan och inte den raka som jag postade bild på.
Dock måste jag ta reda på avståndet mellan dessa hål för det säljs olika mått på blum?
Då behöver bara leverantören veta cc-mått (blå linje som du markerat) och stommens tjocklek. 16mm. Så plockar de ihop rätt gångjärn åt dig.
När man beställer luckor till befintliga stommar så brukar man använda renoveringsplatta för då behöver man ej ta hänsyn till hålraden eller de förborrade hålen som finns i skåpen . (Se bild)
Logga in
Skapa konto
Tack !!!
Nej jag får inte med gångjärn. Fick detta från HTH, säger det något till er om vilken monteringsplatta jag ska köpa 28 eller 37 mm djupt? Theofils hade två varianter på kryssplattan för blums tip on clipmotion.
Förresten en helt annan fråga för du verkar ha koll DaDolly. Blums HK-top för luckor man lyfter uppåt, dem behöver inga hål eller vanliga gångjärn eller hur endast hk topen?
Nej jag får inte med gångjärn. Fick detta från HTH, säger det något till er om vilken monteringsplatta jag ska köpa 28 eller 37 mm djupt? Theofils hade två varianter på kryssplattan för blums tip on clipmotion.
Logga in
Skapa konto
Förresten en helt annan fråga för du verkar ha koll DaDolly. Blums HK-top för luckor man lyfter uppåt, dem behöver inga hål eller vanliga gångjärn eller hur endast hk topen?