A
A Alexn72 skrev:
Tesla gör ju inte ens reklam för sina bilar.
Att all media pratar om Musk och tesla får ju dem stå för...

Om du får tillfället att köra en tesla i 100mil och försöker ladda så lite som möjligt så kommer du förstå...
Prova vilken annan elbil som helst under liknande förhållande så kommer du se vilken skillnad det är. Tyvärr...
Så den där bilden han la upp med avrättnings hot mellan raderna var bra?

Jag bryr mig inte om hur fort en Tesla går..
Jag vill ha annat av mina fordon...
 
Maskintok skrev:
Men där står det väl inget om denna grot jag beskrivit?
Detta är grot som fått ligga för länge vid väg som man ansett inte duger längre och som nu ligger vid terminal..
Denna har man nu sett att den börjat jäsa och då skulle gå att tillverka bränsle av..

inte färsk producerad vara.. det kommer längre fram.. Och är en svårare process.

De är väl toppen att ta till vara på denna med. Inte mig emot. Det låter bara som att skalbarhet kanske inte är så stor. Men de har jag förlite insikt i att uttala mig om;)
 
R
Maskintok skrev:
Jag kan naturligtvis förklara så gott det går med min primitiva lilla hjärna enligt dig;):rofl:

Men vi har idagens Sverige en massa skogar som behöver röjas..
Detta är en råvara, istället för att mala ner detta ner i jorden genom att låta skiten ligga och då bli co2 så kan vi koka detta och göra alkohol..

just nu finns det så mycket grot efter att flis marknaden med stubbar och grot slog ihop att detta vore helt möjligt.
Vi kunde då även producera alkohol av bästa kvalitet, bättre än Brasilien.. :D
samt att vi då lyfter bort ännu mera co2.

Nu ska man vara nykter och se detta med att de 2 första åren så går man inte all in utan får blanda ut eller köra jämsides..
Men är inte det bättre att ha byxa, skärp, hängslen än byxorna vid fotknölarna... säg vilket land som skulle ha gjort allt detta så fort och därmed skjutit fram de politiska stegen så långt så snabbt?
Jag saknar helt siffror på det du pratar om. Hur mycket "grot" finns det att tillgå per år och hur mycket etanol ger detta? Du kan inte bara säga att det är så, du måste också visa det med fakta. Eller är det återigen gissningar?
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så den där bilden han la upp med avrättnings hot mellan raderna var bra?

Jag bryr mig inte om hur fort en Tesla går..
Jag vill ha annat av mina fordon...
Avrättning :surprised:
Faktiskt inget jag känner till.
Jag följer o andra sidan inte Musk sociala inlägg heller.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
vi har ju @skoge här som jobbat under kraftledningar med röjsåg.. han har själv sett mängden grot som lämnas... försvinner detta efter röjning så minskar även farten på årskotten då näringen minskar..

Och det är ju toppen för då minskar påverkan och behovet av underhåll..
Detta är ju intressant. Är det hållbart att ta det man gallrat och föra ut det ur skogen? Blir det inte marken till slut utarmat när näringen försvinner? Då växer det väl som du säger sämre och sämre? Låter inte hållbart.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jag saknar helt siffror på det du pratar om. Hur mycket "grot" finns det att tillgå per år och hur mycket etanol ger detta? Du kan inte bara säga att det är så, du måste också visa det med fakta. Eller är det återigen gissningar?
allt finns att läsa bara man vill.
Jag säger som jag gjort förr.
Jag ger inget hit för det är inte värt det.

Men det finns grot och varje dag röjs skogar i Sverige som skulle kunna tas reda på.
Även vid vanlig vedhuggning så skulle vi kunna lägga våra toppar i högar och skicka iväg för antingen en slant eller gratis helt valfritt för industri.

Jag som har åkrar skulle vara väldigt glad om jag kunde göra högar av mina hemska sälgar och kunna skicka dessa som brännvinsved..
istället för att stå och mala sönder som ved... Som ändå inte är bra nog då den påminner om flis när man är klar...

gårdsträn som i dag blir miljöfarligt avfall.. mm
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Vad tog det åt dig?
Jag är inte troende.
forskning och vetenskapsmän finns det många av... betydligt fler än er vedertagna massa..
Jag ser er massa av dessa som jag ser på debatten om och av corona... mycket dumheter..
Du skrev;
"ta hellre fram ett billigt och hållbart bränsle.."
Och fick det att låta enkelt. Kan du utveckla detta lite.
 
A
R RoAd skrev:
Detta är ju intressant. Är det hållbart att ta det man gallrat och föra ut det ur skogen? Blir det inte marken till slut utarmat när näringen försvinner? Då växer det väl som du säger sämre och sämre? Låter inte hållbart.
Nä det är löven som ger den mesta näringen för marken och på vissa marker skall man inte ha näring som t, ex under elledningar..

Men i gallring så lämnas ändå så pass att näring finns åt skogen..
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skrev;
"ta hellre fram ett billigt och hållbart bränsle.."
Och fick det att låta enkelt. Kan du utveckla detta lite.
Ja varför inte om vi nu ska skapa en framtid fundera ut ett hållbart billigt bränsle samtidigt.

Detta avlastar även i elfrågan.
Och det räddar en massa fossila fordon..
som skulle påverka miljön om de bara står och väntar.. bättre de får rulla tills lösning finnes..
 
A
A Alexn72 skrev:
De är väl toppen att ta till vara på denna med. Inte mig emot. Det låter bara som att skalbarhet kanske inte är så stor. Men de har jag förlite insikt i att uttala mig om;)
Jajemän men blanda inte ihop dem bara för det ger fel bild..
 
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Med tanke på att de varit uppe på 4kr per kwh så ser jag att en vanlig bensingenerator kan räknas hem.
Ger ca 3kw el på 1 liter bränsle. Då kostar elen 20/3= 7kr per kwh
Men ställer man då elverket inne och leder ut avgaserna samt ser till att hålla avgaserna kalla så borde man kunna tillgodogöra sig ca 80% av energin. Och isåfall blir det 20/8=2,5kr per kwh... varav 3kwh el och 5kwh värme...
Japp, men tyvärr inte det bästa för våra klimatambitioner.
Men säg, att under en övergångsperiod till framtidens energisystem, om man kan ha ett hus offgrid på solceller och kanske en vindsnurra, för att mitt i kallaste vintern ibland köra lite elverk, då kan det, möjligen, bli på marginalen lite bättre för klimatet än att köra på som vanligt idag.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du skrev;
"ta hellre fram ett billigt och hållbart bränsle.."
Och fick det att låta enkelt. Kan du utveckla detta lite.
Jag inser att du nog tänker på denna etanol ifrån grot...?
Stämmer det ?

Tja, jag är inte så väl insatt i sådan här process. Men är det inte alltför komplicerat så borde man ju göra så, tycker jag. Kanske inte med tanken att det ska vara det enda bränsle vi har att tillgå, utan en del kör med el, andra kanske vätgas osv.
Ty som jag redan sagt flera gånger, det finns inte en enda universallösning på alla problemen vi står inför, och vi kommer aldrig hinna klart i tid om vi inte jobbar på alla fronter med olika lösningar.

Så jag är för din tanke här.
Såhär i min okunskap får jag helt enkelt tro dig angående etanol från grot.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag inser att du nog tänker på denna etanol ifrån grot...?
Stämmer det ?

Tja, jag är inte så väl insatt i sådan här process. Men är det inte alltför komplicerat så borde man ju göra så, tycker jag. Kanske inte med tanken att det ska vara det enda bränsle vi har att tillgå, utan en del kör med el, andra kanske vätgas osv.
Ty som jag redan sagt flera gånger, det finns inte en enda universallösning på alla problemen vi står inför, och vi kommer aldrig hinna klart i tid om vi inte jobbar på alla fronter med olika lösningar.

Så jag är för din tanke här.
Såhär i min okunskap får jag helt enkelt tro dig angående etanol från grot.
Nej inte alls.
min vision om etanol kan vi lämna därhän.
Men det kan ju finnas andra sätt att skapa ett hållbart billigt bränsle..
Man får spåna som man vill.

el är inte heller så extremt billigt längre..
Men betydligt billigare än E85.

Jag skulle helst velat ha tankat vatten och sedan kunnat köra på detta..
tömt detta på odlingar och dessa skulle då ha vuxit bättre av någon sorts förvandling.. Men där är vi inte idag...

Så då får jag ta den biten jag kan... koka sprit.. ;)
 
R
Maskintok skrev:
allt finns att läsa bara man vill.
Jag säger som jag gjort förr.
Jag ger inget hit för det är inte värt det.

Men det finns grot och varje dag röjs skogar i Sverige som skulle kunna tas reda på.
Även vid vanlig vedhuggning så skulle vi kunna lägga våra toppar i högar och skicka iväg för antingen en slant eller gratis helt valfritt för industri.

Jag som har åkrar skulle vara väldigt glad om jag kunde göra högar av mina hemska sälgar och kunna skicka dessa som brännvinsved..
istället för att stå och mala sönder som ved... Som ändå inte är bra nog då den påminner om flis när man är klar...

gårdsträn som i dag blir miljöfarligt avfall.. mm
Om du inte är beredd att belägga det du påstår så är det du påstår inte mycket värt. Jag antar med andra ord att du återigen bara gissar, nu inom ett område där jag faktiskt trodde att du kunde ha koll. Tråkigt.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag inser att du nog tänker på denna etanol ifrån grot...?
Stämmer det ?

Tja, jag är inte så väl insatt i sådan här process. Men är det inte alltför komplicerat så borde man ju göra så, tycker jag. Kanske inte med tanken att det ska vara det enda bränsle vi har att tillgå, utan en del kör med el, andra kanske vätgas osv.
Ty som jag redan sagt flera gånger, det finns inte en enda universallösning på alla problemen vi står inför, och vi kommer aldrig hinna klart i tid om vi inte jobbar på alla fronter med olika lösningar.

Så jag är för din tanke här.
Såhär i min okunskap får jag helt enkelt tro dig angående etanol från grot.
Jag vet att under sovjet fanns en spritdriven vaz.. denna fick avgaserna tillbaka till motorn, där avgaserna gick in tillfördes en liten mängd sprit och sedan blåstes dessa in i förbränningen igen.. ungefär som en blandning av egr ventil och insprutningskammare..

Hur denna motor gick i topp fart vet jag ej men den hade extremt liten förbrukning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.