291 314 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Efter 100000år ska den inte vara farlig längre, så längre än så är väl onödigt att planera för?T Tullen127 skrev:
Har du funderat på att samma sak gäller med t.ex. asbest och kvicksilver, fast dessa material är till skillnad från bränslet farliga för evig tid?
Sen kan man hoppas nästa generation kärnkraftverk kan använda befintliga som bränsle, kanske man kan se det som nödvändigt att köra med förlust tom? Som ett sätt att förbruka bränslet och få ner halveringstiderna rejält så vi pratar om slutförvaring i hundratals istället för tusentals år.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Har du kört någon?AndersMalmgren skrev:
Jag är mycket nöjd med min ( men det betyder inte att den är perfekt i alla avseende, t.ex. avseende värmen). Som jag skrivit innan så är det den 3:e snålaste elbilen som säljs i Sverige, vilket jag kan bekräfta. Under de 1,5 år som jag ägt den så har den dragit exakt 1,56 kW/h per mil i snitt vilket stämmer med Tibbers statisik;
https://www.vibilagare.se/nyheter/snalaste-och-torstigaste-elbilarna-suvar-far-baklaxa
Det är dessutom den enda elbil som jag tyckte var riktigt kul att köra. Provkörde en hel drös, inkl. Tesla M3, och ingen kom i närheten. Många kändes tunga och sävliga. Och för att förekomma, snabb acceleration rakt fram innebär inte automatiskt att en bil är kul att köra.
På det har den behövt exakt noll åtgärder i form av mjukvaruuppdateringar o.d. sedan jag köpte den. Till skillnad från andra fordon som släpptes som "beta" ( tänkt I.D. 3).
Den såldes ”färdig”.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Jo jag har kört den. Men som elbild är den ju sådär. Kass räckvidd osv.S Styrman_jansson skrev:Har du kört någon?
Jag är mycket nöjd med min ( men det betyder inte att den är perfekt i alla avseende, t.ex. avseende värmen). Som jag skrivit innan så är det den 3:e snålaste elbilen som säljs i Sverige, vilket jag kan bekräfta. Under de 1,5 år som jag ägt den så har den dragit exakt 1,56 kW/h per mil i snitt vilket stämmer med Tibbers statisik;
[länk]
Det är dessutom den enda elbil som jag tyckte jag var riktigt kul att köra. Provkörde en hel drös, inkl. Tesla M3, och ingen kom i närheten. Många kändes tunga och sävliga. Och för att förekomma, snabb acceleration rakt fram innebär inte automatiskt att en bil är kul att köra.
På det har den behövt exakt noll åtgärder i form av mjukvaruuppdateringar o.d. sedan jag köpte den. Till skillnad från andra fordon som släpptes som "beta" ( tänkt I.D. 3).
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Det beror ju på hur man använder den. Jag pendlar 2mil enkel resa varje dag och får då ladda 1 gång per vecka. Så varför släpa runt på mer batteri som tynger ner bilen och gör den okulare att köra. Dessutom bidrar tillverkligen av bilen till mindre co2 utsläpp eftersom man valt ett ”lagom” stort batteri.AndersMalmgren skrev:
Men ska man använda den till något den inte är avsedd för, typ långpendling på motorväg, så visst… men då har man valt fel bil.
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Jo, men ibland vill du väl åka längre? Då måste du hyra bilS Styrman_jansson skrev:Det beror ju på hur man använder den. Jag pendlar 2mil enkel resa varje dag och får då ladda 1 gång per vecka. Så varför släpa runt på mer batteri som tynger ner bilen och gör den okulare att köra. Dessutom bidrar tillverkligen av bilen till mindre co2 utsläpp eftersom man valt ett ”lagom” stort batteri.
Men ska man använda den till något den inte är avsedd för, typ långpendling på motorväg, så visst… men då har man valt fel bil.