T Tullen127 skrev:
Mina vänner med elbil klagar på priset, laddningstiden, räckvidd och svårighet att hålla im/isfri med fullsatt bil i fuktigt väder. Annars är den ok...
Skillnaden är kanske att Anders vänner kör Tesla eller Porsche...
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Mina vänner med elbil klagar på priset, laddningstiden, räckvidd och svårighet att hålla im/isfri med fullsatt bil i fuktigt väder. Annars är den ok...
Blev full i skratt av ditt inlägg... Då det påminde om en komisk sketch.....
Allt var åt helvete... Men annars var det bra:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
@JohanLun
kanske är intresserad av den sanningen som vissa hävdat som sanning iallafall..

Den stämmer Inte alls... [video]

visst krävdes ca 20 ryck istället för normala 15 men denna är inte åtgärdad heller bara öppnad på justeringen...
Maskintok skrev:
@JohanLun
kanske är intresserad av den sanningen som vissa hävdat som sanning iallafall..

Den stämmer Inte alls... [video]

visst krävdes ca 20 ryck istället för normala 15 men denna är inte åtgärdad heller bara öppnad på justeringen...
Jag vet inte om jag sagt nåt om nån sanning, inte läst hela tråden.

Etanolkonvertering och köra i kyla har jag inte motsagt. Men för att få etanolens fördelar tror jag det oftast behövs mer än att bara tanka, om den inte var byggd för det från början. Men troligen går många motorer bara man tankar, men hur bra, hur ekonomiskt och hur länge?
 
T Tullen127 skrev:
Mina vänner med elbil klagar på priset, laddningstiden, räckvidd och svårighet att hålla im/isfri med fullsatt bil i fuktigt väder. Annars är den ok...
Fler som har problem med värmen i kylan alltså. Min El-Mini har lite småkämpigt med att rutorna imfria när det närmar sig -7 och kallare. Och värmen är bara precis tillräcklig.
 
A
J JohanLun skrev:
Jag vet inte om jag sagt nåt om nån sanning, inte läst hela tråden.

Etanolkonvertering och köra i kyla har jag inte motsagt. Men för att få etanolens fördelar tror jag det oftast behövs mer än att bara tanka, om den inte var byggd för det från början. Men troligen går många motorer bara man tankar, men hur bra, hur ekonomiskt och hur länge?
många har påstått att det är omöjligt att använda E85 sommar i tanken när det blir vinter.. fel..
Detta är 15% bensin inblandning..
Och den går så fint så..
15-18 grader kallt..

inte gjort något åt sågen i övrigt förutom att öppnat på hög och låg lite..
Så i och med detta så kan man gott fortsätta att tillverka etanol och köra på...
vilket skulle vara en trevlig väg framåt för den äldre bilflottan

.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fler som har problem med värmen i kylan alltså. Min El-Mini har lite småkämpigt med att rutorna imfria när det närmar sig -7 och kallare. Och värmen är bara precis tillräcklig.
Cooper lyckades inte speciellt bra med sin elbil tyvärr.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det spirar ju inte ut i grundvattnet om du tror det. sådan jävla rädsla i Sverige. Tex skulle kan kunna använda reaktor kylvattnet för centralvärme men detta vill inte allmänheten. Pga rädsla inget annat
Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.
Det blir någon kvantfysik magi vi inte känner till menar du?
 
A
kanske NASA kan ta och skicka det ut i rymden :thinking:
finns väl någon planet som kan förvara det...
Kanske uranus? :crysmile:
 
  • Haha
  • Wow
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Man jobbar ju hela tiden på att förbättre det också. Tex toriumreaktorer har mycket lägre halveringstid
 
S Styrman_jansson skrev:
Självurladdning är inget att undra över det sker. Därför är batteri olämpliga vid långtidslagring.
Hur mycket av bensinen avdunstar per år kan man fråga sig..
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det spirar ju inte ut i grundvattnet om du tror det. sådan jävla rädsla i Sverige. Tex skulle kan kunna använda reaktor kylvattnet för centralvärme men detta vill inte allmänheten. Pga rädsla inget annat
Maskintok skrev:
kanske NASA kan ta och skicka det ut i rymden :thinking:
finns väl någon planet som kan förvara det...
Kanske uranus? :crysmile:
Ingen dum tanke alls egentligen, men i så fall till solen där hör ju kärnenergin hemma och gör nytta.
Men jag antar (vet naturligtvis inte) att det stupar på säkerhetsrisker och transportproblemen att skjuta iväg farligt kärnavfall.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Tycker inte jag. 2% av 900A batteri är betydligt mer än 2% av 60A batteri och 2% är vad den tappar per dygn om man ska tro ägarna av tessla.
Och inte behöver Ottobilen stå på ständig underhållsladdning.
själva konceptet elbil laddar inte ur sig så mycket men om vi tar just tesla så är det snarare en mediacentral som använder batteriet och såklart förbrukar energi för att hålla de igång, även om "bilen" av nerstängd
 
A
T Tullen127 skrev:
Ingen dum tanke alls egentligen, men i så fall till solen där hör ju kärnenergin hemma och gör nytta.
Men jag antar (vet naturligtvis inte) att det stupar på säkerhetsrisker och transportproblemen att skjuta iväg farligt kärnavfall.
Ja men det bör ju gå att lösa.. :thinking:
alltid trevligt att inte bli sedd som dum i huvudet iallafall :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det blir någon kvantfysik magi vi inte känner till menar du?
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.