Är det någon som vet om man kan ansluta Tibber Pulse direkt till Home Assistant?
Min tanke är att Tibbe Pulse samlar mätdata från min elmätare och levererar till Home Assistant som visualiserar och loggar.
Jag är inte intresserad att gå över Tibbers app eftersom jag vill ha datan så fingranulerad som möjligt. Alltså inte per timme utan per 10 sek eller så ofta som nu min elmätare sänder ny data.
Jag har kollat att Tibber Pulse kan anlsutas till min elmätare. Har HAN-varianten (RJ45), men min fråga gäller även P1 (RJ12).
 
  • Gilla
Perka
  • Laddar…
Nu har jag lyckats få igång Home Assistant på en Rasberry Pi 3. Det finns en integration mot Tibber som jag ska testa nu. Frågan är om den löser mitt behov. Har ännu inte köpt en Tibber Pulse.
Men detta verkar lovande hittills.
 
  • Gilla
Pontus_ume och 1 till
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Det kommer fungera men det finns färdiga enheter för Ha som gör samma sak. Så är du inte låst i Tibber av andra anledningar fundera på alternativen.

[länk]
Den mätaren funkar bara till P1 dvs RJ12-kontakt. Jag har HAN dvs RJ45.
Så den funkar inte till min elmätare.
 
F fender888 skrev:
Den mätaren funkar bara till P1 dvs RJ12-kontakt. Jag har HAN dvs RJ45.
Så den funkar inte till min elmätare.
Jag är i samma sits. Har en mätare från Kaifa hos Ellevio med RJ45. Min Tibber Pulse kom igår och jag installerade den direkt. Det gick mycket smidigt. Kom igång på en halvtimme och nu har den loggat lite värden. Jag köper inte elen från Tibber.

För att få igång Tibber Pulse-pluggen, behöver man ladda ner Tibbers app i telefonen, skapa ett konto (kostar inget) hos dem, där man talar om vem man är och var man bor, skanna pluggens QR-kod med appen, tala om vilket nätverk (SSID) den ska ansluta till. Vid registreringen står det att man måste ha svenskt personnummer, men det verkar gå att hoppa över den biten. Däremot verkar det som att adressen måste ligga i Sverige. Man behöver också ha en PC inkopplad via USB vid själva installationen (finns en mikro-usb-kontakt på sidan av pluggen). Man gör inget på den, så det har nog bara med strömförsörjning att göra.

I HA var det bara att klicka på "add integration", så tuffade det igång. Helt otroligt smidigt!

Jag vet inte riktigt hur detta funkar, dvs om informationen går:
1 direkt från pluggen till HA OCH till Tibbers servrar eller
2 från pluggen till Tibbers servrar och HA hämtar därifrån.

Om det är det första fallet, - undrar om man kan ta bort kontot hos Tibber?

Kostade en tusenlapp, men det var det värt för att slippa strul!

Jo, elmätaren sitter väl skärmad i ett plåtskåp, liksom Tibber-pluggen, men det verkar funka ändå. Ska installera en wifi range extender för säkerhets skull.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag är i samma sits. Har en mätare från Kaifa hos Ellevio med RJ45. Min Tibber Pulse kom igår och jag installerade den direkt. Det gick mycket smidigt. Kom igång på en halvtimme och nu har den loggat lite värden. Jag köper inte elen från Tibber.

För att få igång Tibber Pulse-pluggen, behöver man ladda ner Tibbers app i telefonen, skapa ett konto (kostar inget) hos dem, där man talar om vem man är och var man bor, skanna pluggens QR-kod med appen, tala om vilket nätverk (SSID) den ska ansluta till. Vid registreringen står det att man måste ha svenskt personnummer, men det verkar gå att hoppa över den biten. Däremot verkar det som att adressen måste ligga i Sverige. Man behöver också ha en PC inkopplad via USB vid själva installationen (finns en mikro-usb-kontakt på sidan av pluggen). Man gör inget på den, så det har nog bara med strömförsörjning att göra.

I HA var det bara att klicka på "add integration", så tuffade det igång. Helt otroligt smidigt!

Jag vet inte riktigt hur detta funkar, dvs om informationen går:
1 direkt från pluggen till HA OCH till Tibbers servrar eller
2 från pluggen till Tibbers servrar och HA hämtar därifrån.

Om det är det första fallet, - undrar om man kan ta bort kontot hos Tibber?

Kostade en tusenlapp, men det var det värt för att slippa strul!

Jo, elmätaren sitter väl skärmad i ett plåtskåp, liksom Tibber-pluggen, men det verkar funka ändå. Ska installera en wifi range extender för säkerhets skull.
F Fumble skrev:
Jag är i samma sits. Har en mätare från Kaifa hos Ellevio med RJ45. Min Tibber Pulse kom igår och jag installerade den direkt. Det gick mycket smidigt. Kom igång på en halvtimme och nu har den loggat lite värden. Jag köper inte elen från Tibber.

För att få igång Tibber Pulse-pluggen, behöver man ladda ner Tibbers app i telefonen, skapa ett konto (kostar inget) hos dem, där man talar om vem man är och var man bor, skanna pluggens QR-kod med appen, tala om vilket nätverk (SSID) den ska ansluta till. Vid registreringen står det att man måste ha svenskt personnummer, men det verkar gå att hoppa över den biten. Däremot verkar det som att adressen måste ligga i Sverige. Man behöver också ha en PC inkopplad via USB vid själva installationen (finns en mikro-usb-kontakt på sidan av pluggen). Man gör inget på den, så det har nog bara med strömförsörjning att göra.

I HA var det bara att klicka på "add integration", så tuffade det igång. Helt otroligt smidigt!

Jag vet inte riktigt hur detta funkar, dvs om informationen går:
1 direkt från pluggen till HA OCH till Tibbers servrar eller
2 från pluggen till Tibbers servrar och HA hämtar därifrån.

Om det är det första fallet, - undrar om man kan ta bort kontot hos Tibber?

Kostade en tusenlapp, men det var det värt för att slippa strul!

Jo, elmätaren sitter väl skärmad i ett plåtskåp, liksom Tibber-pluggen, men det verkar funka ändå. Ska installera en wifi range extender för säkerhets skull.
Med vilken frekvens får du ut värden? Typ var 10:e sekund?
Vår du ut värden för var och en av faserna eller bara summan av de tre faserna?
Kan du ta skärmbilder på det du kan se i HA respektive i telefonen?
 
F fender888 skrev:
Med vilken frekvens får du ut värden? Typ var 10:e sekund?
Vår du ut värden för var och en av faserna eller bara summan av de tre faserna?
Kan du ta skärmbilder på det du kan se i HA respektive i telefonen?
Ja, se det var en bra fråga! Det känns inte som direktrespons, men jag hittade denna specifikationen:
https://tibber.com/se/store/produkt/pulse?modal=technical-specification
Återkommer med skärmbilder. Det bara dök upp saker under historikfliken. Jag kan säga redan nu att jag hittade ström för tre faser för sig. Värdefullt, eftersom jag undrade om jag var översäkrad (betalar fast avgift per huvudsäkringens storlek). Effekter däremot är summavärden.
Det hela är lite förvirrat, för min HA-installation har inte ordning på tiden. Vet inte hur jag ser vad klockan är eller om den synkar mot något vettigt, men det spelar ingen roll, för presentationen är olika i olika vyer ändå. Lite UTC här eller allmänt fördröjt eller låg upplösning där. Ett par timmar hit eller dit...
Jag är alltså nybörjare på detta om det säger nå't...:giggle:
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Jo, och det verkar vara skillnad på vad pluggen kan samla in och vad HA kan presentera.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Såhär har jag gjort min översiktsbild:
Skärmbild från Home Assistant med översikt inklusive solstatus, strömförbrukning och orange effektgraf i realtid samt blå timmeffektgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den orange effektgrafen har bra respons, så den verkar vara realtid. Strömmätningen och den blå effektgrafen verkar vara insamlade per timme. Jag har valt maxvärden, men det finns min och avg att välja på också.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
På telefonen ser det precis likadant ut, med undantaget att allt ligger i en enda kolumn.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Med lite mer erfarenhet nu och tid för eftertanke, har jag kommit fram till slutsatsen att informationen från Tibber pulse går till dem och sedan får jag tillbaka den därifrån till HA.

Tibber pulse är alltså inte en pryl, utan en tjänst med uppfrontkostnad för manicken. Den dagen Tibber går i konkurs eller får för sig att ta betalt för "avläsningstjänsten", kommer det sluta fungera.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Finns det några andra alternativ ?

Jag har en modern (2021) mätartavla som enligt tillverkaren är utrustad med HAN och system för att kunna skicka data. https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/trefasmatare
Modern Kamstrup OMNIPOWER trefasmätare för el med digital display och HAN-gränssnitt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag är intresserad av att se förbrukning i realtid, se fördelning mellan värme/stand by etc. som Tibber kan (antar de gör detta via AI eller liknande), se historisk data etc.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Inget färdigt att köpa såvitt jag vet. Här finns spec för den som vill bygga själv: https://hanporten.se/svenska/porten/
Med min Tibber ser jag inte skillnad på olika förbrukningsslag, men jag kan se ström per fas, effektfaktor, spänning mm, ja och effekt och energi förstås.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Kan tillägga att jag alltså presenterar det hela i HA, vilket ev skalar av en del information som Tibber kanske erbjuder via sin egna app/webb eller hur det nu funkar.
 
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Hmm... Jag läste någonstans på Tibbers hemsida att de kan "anta" vad som förbrukar vad beroende på förbrukningsmönstret. Borde ju inte vara så svårt med tillräckligt data att urskilja "stand-by el", el för värme och "övrigt" iallafall. Vad som är brödrosten och hårfönen blir så klart svårt :)

fick svar från Elbolaget nu, jag behöver köpa en RJ45 modul som de tar 500 kr för. Sedan tibber (om man inte är kund) som tibber tar 995 kr för. Så det blir ändå 1500 kr för att "veta lite":) ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.