296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Med miljökostnaden menar jag kostnaden för bilen. Dvs tillverkningskostnaden. Inte i pengar utan för miljön. Att köpa en ny elbil belastar inte bara din plånbok utan miljön. Den som då inte kör mycket med sin gamla bil. Kommer inte ge stora utsläpp. Bilen ger inget mer, enbart driften, och en elbil ger även den utsläpp i form av drift.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det har ju bevisats om och om igen att du går breakeven jättefort.K Nils Andersson1 skrev:Med miljökostnaden menar jag kostnaden för bilen. Dvs tillverkningskostnaden. Inte i pengar utan för miljön. Att köpa en ny elbil belastar inte bara din plånbok utan miljön. Den som då inte kör mycket med sin gamla bil. Kommer inte ge stora utsläpp. Bilen ger inget mer, enbart driften, och en elbil ger även den utsläpp i form av drift.
I saabens fall är både etanol och bensin strypta av mjukvaran. Jag har flera bekanta som var med och utvecklade motorn och jag har själv haft en bil med modifierad styrenhet där jag även kunde se om och när motorn drog ned pga den spikade. I normalfallet får man utan problem ut lika mkt med 98 oktan som etanol. Om man även lyfter etanol momentet tror jag i saabens fall spridarna bottnar, så. Det är en marknadsföringsgrej. Men börjar man byta hw går det ta ut mer på etanol.Maskintok skrev:
Jag tror inte att alla elbilar som säljs idag är "on top", utan att de ersätter ett inköp av en ICE-bil, då är det oavsett ditt resonemang bättre att det säljs en sådan istället. De kommer ju sedan att antingen stanna med ägaren under sin livslängd eller göra den vanliga trickle down-vandringen och i bägge fallen ersätta fossilt.K Nils Andersson1 skrev:Med miljökostnaden menar jag kostnaden för bilen. Dvs tillverkningskostnaden. Inte i pengar utan för miljön. Att köpa en ny elbil belastar inte bara din plånbok utan miljön. Den som då inte kör mycket med sin gamla bil. Kommer inte ge stora utsläpp. Bilen ger inget mer, enbart driften, och en elbil ger även den utsläpp i form av drift.
Jo i Saabs värld ja.J JohanLun skrev:I saabens fall är både etanol och bensin strypta av mjukvaran. Jag har flera bekanta som var med och utvecklade motorn och jag har själv haft en bil med modifierad styrenhet där jag även kunde se om och när motorn drog ned pga den spikade. I normalfallet får man utan problem ut lika mkt med 98 oktan som etanol. Om man även lyfter etanol momentet tror jag i saabens fall spridarna bottnar, så. Det är en marknadsföringsgrej. Men börjar man byta hw går det ta ut mer på etanol.
Men i den kalla verkligheten så ger etanol mer fart i motorn.
Men den dricker mer pga dess energinivå.
oktan värdet är högre i etanol än i ren bensin.. nu ska man också vara ärlig och inte jämföra med 95 utan isåfall 98 oktan..
Jag som kör med E85 varje dag i mina maskiner märkte en enorm skillnad direkt... Och framförallt i min arbetsmiljö..
Ok, det är så många som nu helt missat grunden för olika sätt att tänka. Höger och konservativ, ja där är tanken i grunden mindre stat och mindre med kollektiva lösningar om M inte tänker så ja då är de inte konservativa.Mikael_L skrev:Jag kan inte ge fakta, men jag tror att vi kan vara rätt säkra på att det fanns några nazister i alla partier (ja utom hos kommunisterna, troligtvis) under åren från tidigt 30-tal till tidigt 40-tal. Sen blev det plötsligt lite mer jobbigt att vara nazist, så många hoppade nog av sina åsikter.
Jag skulle ha svårt att påstå att SD inte är demokratiskt. Jag ser inga direkt starka odemokratiska krafter där, då tycker jag att M och KD har blivit värre idag, de har ju långtgående förslag för att minska folkets makt och öka makten hos stat och myndigheter.
Och ska man snacka om någon i västvärlden som var otroligt odemokratisk så var det ju President Trump, som verkligen försökte störta flera av demokratins grundpelare.
Vad SD skulle kunna tänkas bli i framtiden är jag inte sugen på att spekulera i. Det är nog mest troligt att de blir alltmer utslätade för att vara alltmer politiskt gångbara, att det skulle utvecklas till en parallell med nationalsocialismen finner jag föga troligt.
Mig veterligen har inget annat parti kastat ut några nazister på väldigt väldigt länge. Däremot har de fått kasta ut islamister, skattefuskare och sexualbrottslingar osv, det gäller väl typ alla partier.
Jag är inte den som bryr mig speciellt mycket över vilka som blir avstängda från politiska partier och av vilken orsak. Det viktiga är väl att partierna är beredda att rensa i leden, när det väl upptäcks oegentligheter.
Sen beror det ju lite på ideologin, att Schyman blev omöjlig i V efter skattefusk är väl självklart, men skulle kanske inte vara lika självklart inom Moderaterna, kan jag tänka.
Jag är inte heller den som tycker att politikerns privatliv ska blandas in, så länge det inte innebär någon otillbörlig inblandning i det politiska livet.
Så Strandhälls och Sahlins obetalda räkningar rycker jag på axlarna åt, samma med Åkessons spelande. Det är den privata sfären. Men Sahlins användande av arbetets kontokort gled däremot in på där jag reagerar, för att förklara distinktionen.
Socialistiska, ja på namnet hör man samhälle, det är tanken att man gör kollektiva lösningar. Därför mycket stat o kommun. Nazist, är ett smeknamn. Det kallade de inte sig själva. Det kallade sig , socialister och var en variant på en kollektiv lösning, så varför skulle de ens vilja vara i SD? SD är i praktiken med sin politik i mitten, ganska mycket kollektiva lösningar för arbetaren, men även starka drag åt M politik men marknaden. En NAZIST är långt långt ut till vänster då de vill ha total styrning av samhället från staten.
Nu var vi där igen.AndersMalmgren skrev:
Rasbiologi ≠ Nationalsocialism
Nationalsocialism = Rasbiologi
(Naturligtvis inte helt rätt heller, men typ så)
Sen ska du kanske inte skriva "denna nationalistiska era", då det inte är samma som "Nationalsocialisistiska era"
Sen bör du öht läsa på om Nationalsocialism en del, du verkar tro att det är samma som socialism för att socialism finns med i namnet. Men så fel ...
Det som kan vara lite likt är tanken på att det egna folket och nationen som kollektiv har ett högre värde i förhållande till den enskilde. Men det är ingen helt urtypisk tanke inom socialismen, men finns.
Ja, men det jag menar att allt detta sker naturligt och det finns ingen poäng i att ersätta ICE bilar som finns ute nu och fungerar, före de är slutkörda.D djac skrev:Jag tror inte att alla elbilar som säljs idag är "on top", utan att de ersätter ett inköp av en ICE-bil, då är det oavsett ditt resonemang bättre att det säljs en sådan istället. De kommer ju sedan att antingen stanna med ägaren under sin livslängd eller göra den vanliga trickle down-vandringen och i bägge fallen ersätta fossilt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Var har jag sagt att socialism och nationalsocialism är samma sak?Mikael_L skrev:Nu var vi där igen.
Rasbiologi ≠ Nationalsocialism
Nationalsocialism = Rasbiologi
(Naturligtvis inte helt rätt heller, men typ så)
Sen ska du kanske inte skriva "denna nationalistiska era", då det inte är samma som "Nationalsocialisistiska era"
Sen bör du öht läsa på om Nationalsocialism en del, du verkar tro att det är samma som socialism för att socialism finns med i namnet. Men så fel ...
Det som kan vara lite likt är tanken på att det egna folket och nationen som kollektiv har ett högre värde i förhållande till den enskilde. Men det är ingen helt urtypisk tanke inom socialismen, men finns.
Dock delar de mycket gemensamt. Tex femårsplaner det hade både Hitler och Stalin. osv, osv. Att kalla nationalsocialister för Högerextrema är bara vänsterpopulism.
De "ersätts" ändå, folk har olika vanor, vad som är naturligt varierar, en del köper ny bil varje år, en del köper mer sällan, de gamla ersätts nästan alltid av en mer miljövänlig bil eftersom det är den utvecklingen vi sett de senare åren och ibland blir det el, inget att hänga upp sig på.K Nils Andersson1 skrev:
De flesta större företag/organisationer har också långa planer, längre än fem år oftast och efter att ha jobbat i centrala funktioner på ett par av dessa så kan jag säga att de ligger mycket närmare kommunism än tvärtom på alla sätt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Jo många stora företag drivs helt fel. Kan dock inte jämföras med ekonomiska planer satta av statenD djac skrev:
Nationalsocialism är en helt egen gren , men den är i grunden ut från vänsterkanten även om den har ganska lite med vänsterns tankar nu. Det finns dock en grund i socialismen och drar man socialism långt med lagar som tvingar osv , så börjar du närma dig Nationalsocialism. Därför är det dåligt med pandemilagar osv.Mikael_L skrev:Nu var vi där igen.
Rasbiologi ≠ Nationalsocialism
Nationalsocialism = Rasbiologi
(Naturligtvis inte helt rätt heller, men typ så)
Sen ska du kanske inte skriva "denna nationalistiska era", då det inte är samma som "Nationalsocialisistiska era"
Sen bör du öht läsa på om Nationalsocialism en del, du verkar tro att det är samma som socialism för att socialism finns med i namnet. Men så fel ...
Det som kan vara lite likt är tanken på att det egna folket och nationen som kollektiv har ett högre värde i förhållande till den enskilde. Men det är ingen helt urtypisk tanke inom socialismen, men finns.
Stämmer, det finns dock ingen brådska med att ersätta de bilar som finns nu. Det kommer ändå ske, då nya är av typen EL många gånger. Låt därför de gamla bilarna få leva och billigt i drift osv. Vi behöver inte en massa miljöskatter på dem. Det är minimalt med utsläpp ändå. Jag skulle börja men andra länder. Ta USA de säljer fortfarande bensinbilar med 7 liters bensinmotor, och de tycker det är normalt.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 158 inlägg
Någonstans mellan 5000-7000 mil körning med en gammal fossilare innan man går break-even med elbilen. För t.ex. min gamla Farfar som kör runt 500 mil om året tar det 10-14 år innan man är där.AndersMalmgren skrev:
För någon som kör medelkörsträckan i Sverige, 1100mil om året, tar det 4,5-6,3 år innan man är där. Byter man då bil var 3:e år kan man ju undra var miljövinsten är...