En gipshållare dvs ett hjälpmedel för att sätta gips i taket funkar för alla skivor. Ingen aning om det går att hyra en sådan men går det så är det värt det för en helg.
 
Z z_bumbi skrev:
En gipshållare dvs ett hjälpmedel för att sätta gips i taket funkar för alla skivor. Ingen aning om det går att hyra en sådan men går det så är det värt det för en helg.
jag har inte hittat någon gipshiss (och ja, de hyr man) som kan lutas i den ledden jag (eller vi med pulpettak) behöver. Jag satte mina vindskivor till största del själv, och det var... ingen lek. Samma blir det med gipsen. Jag har två stämpar istället, men de når inte så högt, så man får klydda med stegar osv. Jag tänker muta in någon kompis när det blir dags att sätta gipsen. Två personer är en stor fördel.

För att sammanfatta sidospåret så tror jag att klammerpistolen var det bästa tipset, förutsatt att man har kompressor osv :)

Själv skruvade jag som sagt, och montageskruv var inte enkelt. Farmarskruv var faktiskt enklast då de satt bra på maskinen med magnetiskt sexkantsbits.
 
T
Jag kommer nog köra panel i taket för att slippa all spackling och slipning :).
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
T
Hur brett har du mellan takstolarna? :thinking:
 
T Ejmelie skrev:
Hur brett har du mellan takstolarna? :thinking:
Jag har 1200cc. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag konstruerat med 600cc istället. Ofantligt mycket enklare att isolera. Men, slutresultatet blir detsamma så nu är det inte mycket att orda om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag har 1200cc. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag konstruerat med 600cc istället. Ofantligt mycket enklare att isolera. Men, slutresultatet blir detsamma så nu är det inte mycket att orda om.
Ja, cc60 är ju guld värt om man ska göra luftspalt med masonit och sedan isolera. Betydligt mycket mer jobb med cc120.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lite gles på g
Pågående byggprojekt med synliga takbjälkar, isoleringsmaterial och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
daddydj daddydj skrev:
Ja, cc60 är ju guld värt om man ska göra luftspalt med masonit och sedan isolera. Betydligt mycket mer jobb med cc120.
Finns andra skivor som är lättare att montera. Cellplast och wellpapp bland annat.
 
Nissens
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag har 1200cc. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag konstruerat med 600cc istället. Ofantligt mycket enklare att isolera. Men, slutresultatet blir detsamma så nu är det inte mycket att orda om.
Jag har isolerat med 1200cc, det var inga problem, men jag använde en annan metod. Busenkelt med spoltråd och häftpistol, sedan sätter man upp plast o gles. :)
 
  • Isolering monterad mellan träbjälkar på ett bygge med synlig spoltråd och häftklamrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Jag har isolerat med 1200cc, det var inga problem, men jag använde en annan metod. Busenkelt med spoltråd och häftpistol, sedan sätter man upp plast o gles. :)
murarsnöre?
 
Nissens
1977bjorn 1977bjorn skrev:
murarsnöre?
Nej, spoltråd är en tunn ståltråd. Isoleringen på bilden är 195mm tjock, och det gick riktigt smidigt.

Jag funderade på murarsnöre först, men det ”fjädrar” ju lite, spoltråden däremot är helt stum.

Spoltråd:

https://www.byggmax.se/spoltråd-p20926
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
T
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag har 1200cc. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag konstruerat med 600cc istället. Ofantligt mycket enklare att isolera. Men, slutresultatet blir detsamma så nu är det inte mycket att orda om.
Ok, jag har cc60 på mina takstolar. Funderar på om jag kanske kan strunta i läkten mellan takstolarna .
 
Tomture61
T Ejmelie skrev:
Ok, jag har cc60 på mina takstolar. Funderar på om jag kanske kan strunta i läkten mellan takstolarna .
Om du ska ha lamputtag i taket så använd gles i taket .
Blir fel höjd annars .
 
T Ejmelie skrev:
Ok, jag har cc60 på mina takstolar. Funderar på om jag kanske kan strunta i läkten mellan takstolarna .
Är det för luftspalten så behöver du ingen läkt i mitten. Räcker med att sätta fast läkt i takstolarna.
 
T
daddydj daddydj skrev:
Är det för luftspalten så behöver du ingen läkt i mitten. Räcker med att sätta fast läkt i takstolarna.
Stämmer. Tänkte ha en i mitten för att jag inte ska råka trycka igen luftspalten när jag trycker upp isoleringen. Men med cc 60 kanske inte det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.