W witten skrev:
Så det du säger är att bilfabrikerna ska börja bygga tio år gamla ICE-bilar och trolla bort utsläppen vid tillverkningen av dem?
Jag tror han menar att man alltid ska överväga att hålla liv i det man har, där utsläppen vid tillverkning redan skett, än att ge upphov till nya var tredje år.

En sund inställning. Jag har ägt bilar som gått uppåt 40k mil utan större problem. Hemligheten heter förebyggande underhåll såsom t.ex. regelbundna rostskyddsbehandlingar.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är inte de flesta av de som sysslar med att skjuta varandra och som har utländsk bakgrund födda i Sverige?
Ingen aning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lassee skrev:
Jag tror inte du ska vänta dig något vettigt.

Maskintok har, sedan han blev medlem i april i år, gjort i genomsnitt 37 inlägg per dag...över 8000 inlägg, jojo.

Farbrorn har nog inget bättre för sig, kan man tänka. Men hans inlägg ligger som en blöt filt av okunskap och förnekelse till kunskap över det här forumet, på ett sätt man sällan sett.

Tryck på ignorera. Det har jag gjort.
Och du har varit med sedan 2010 men inte kommit med något vettigt så fortsätt ignorera verkligheten;)
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror du? Den som är fattig har nog inte råd att göra medvetna miljöval, eldar förmodligen upp både sin egen och den lokala bilverkstadens spillolja när den gratis frityroljan från gatuköket tagit slut.

Den som inte förbrukar så mycket, inte handlar importerat och inte åker förbränningsmotordrivet tror jag är miljövänligare.
Så sant. Vi har 13-15 grader inomhus för att spara på olja men vi eldar med den miljövidriga oljan likväl. Skulle vi ha litet bättre ekonomi skulle vi kunna bygga eget hus med vedeldning och hygglig isolering i ställe för att hyra ett oljeeldat hus där all värme far rätt ut åt kråkorna genom 20 cm jord på mellantaket.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Och du har varit med sedan 2010 men inte kommit med något vettigt så fortsätt ignorera verkligheten;)
varit med sedan 2010 och bara fått till 6 inlägg... aha det är en sådan där utsugare alltså... en som bara läser andras lösningar i trådar, en sådan som inte orkar med att leta eller leva för att skaffa sig kunskap och erfarenhet...

undrar jag vem fan som driver runt med okunskap....
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det stämmer ju iofs, eller vad var fel menar du?

Det verkar finnas någon generell tro att det är en lokal elbrist som gör att priset är högt nu, så är inte fallet.

EU har gjort sig beroende av rysk naturgas och nu stryper ryssarna tillgången med följden att marknadspriset på el stiger. När priset stiger i norra europa så säljer även svenska producenter till det högre priset och därför blir elen dyr här trots att vi exporterar el. Karlshamnsverket är ett exempel på det. Det startade inte härom månaden för att vi hade elbrist i sverige utan för att någon i EU ville köpa el till ett så högt pris att det var värt att dra igång koleldningen.....

Skippa anslutningen till den europeiska elmarknaden och se till att vi utan begränsning kan använda inhemskt producerad el (idag går inte det pga att vi inte kan överföra el från norr till söder) så tror jag problemet löser sig.

(Vi har förvisso andra problem med elsystemet givet bortfallet av planerbara energikällor, men det är en annan sak).
Snacka om att Bolund missat detta
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror han menar att man alltid ska överväga att hålla liv i det man har, där utsläppen vid tillverkning redan skett, än att ge upphov till nya var tredje år.

En sund inställning. Jag har ägt bilar som gått uppåt 40k mil utan större problem. Hemligheten heter förebyggande underhåll såsom t.ex. regelbundna rostskyddsbehandlingar.
Det håller jag iofs med om. Men det är orimligt att vi skulle kunna ha en fordonsflotta som bara består av gamla bilar för all framtid.
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Att lyssna på båda sidor kan aldrig vara osunt, det får du mig aldrig att tro. Dina övriga påpekanden är förövrigt fel, vi kan väl stanna där.
I vetenskapliga sammanhang finns det sällan "två sidor" på det sätt som jag tror att du menar.
Det finns många olika teser och experimentresultat. De flesta brukar likna varandra. Något som gör ett vetenskapligt experiment trovärdigt är att andra forskare kan upprepa experimentet med samma (eller åtminstone likartat) resultat.

Vi som inte är utbildade forskare inom ett område gör bäst i att lyssna på de som är utbildade. Men vi ska inte lyssna på ett fåtal forskare. Vi ska lyssna på många. Då framträder en bild av verkligheten (som bekant kan vi aldrig uppfatta verkligheten helt och hållet; det förklarade redan Platon) som är trovärdig. Enstaka avvikande resultat och teorier har mycket liten vikt i det vetenskapliga samtalet. Det har i stort sett ingen vikt för oss lekmän eftersom vi inte kan bedöma dem.

Om en avvikande teori har presenterats efter resultat som inte stämmer så bra med vedertagen forskning så behövs det att andra forskare upprepar experimentet och får samma resultat för att den avvikande teori ska tas på allvar. När forskarna tar den på allvar så kan vi också göra det.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det håller jag iofs med om. Men det är orimligt att vi skulle kunna ha en fordonsflotta som bara består av gamla bilar för all framtid.
Naturligtvis inte. Men det bilden visar är att miljön inte tjänar på att byta bil för just miljön. Då är det bättre att hålla liv i sin befintliga bil. Men om man måste byta bil då t.ex. den man har är obotligt trasig så ska man välja en beständig bil med låga utsläpp.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste ju vara något annat än socioekonomiska faktorer som väger tyngre tycker man?
Är jämförelsen korrigerad för olika definitioner av brott i olika länder?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Nej bäst att förbjuda eller bara tillåta självåkande skidor ;)
Jag är för! Det bästa med utförsåkning är lunchen uppe i backen och after-ski. :)
Vi kan säga samma om racercykling på allmänväg.
Det är ju en helt vansinnig syssla som jag inte förstår att någon vill hålla på med. Det var länge sen det hölls en tävling på en landsväg där jag brukar köra men det brukade innebära stor irritation när tävlingsarrangören började agera trafikpolis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Naturligtvis inte. Men det bilden visar är att miljön inte tjänar på att byta bil för just miljön. Då är det bättre att hålla liv i sin befintliga bil. Men om man måste byta bil då t.ex. den man har är obotligt trasig så ska man välja en beständig bil med låga utsläpp.
Byte från gammal fossilare till ny fossilare lönar sig inte. Byte från gammal fossilare till ny elbil, det är där du hittar vinsten. Stort värde i att bidra till att få ut en extra elbil på marknaden.

Nu rasar försäljningen av nya förbränningsbilar, så det rör på sig snabbt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Förutsätter ju att det är slut på sladd sen, jag misstänker att så snart det finns tillräckligt med el här så bygger man nästa, och sen nästa, och därefter nästa igen. Kontinentens energibehov kan vi nog aldrig mätta härifrån.
Ja, det är jag också rädd för. Die Dummen Schweden.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det var lite mer täckning i media när det hände och eftersom denna domen kommer från Tysklands högsta instans anses den vägledande för andra liknande fall och måste tas hänsyn till. Visst kan politikerna ändra lagar men Tyskland har ett ganska fungerande rättsstat och jag tror inte det skulle funka att flagrant ändra lagarna och ställa detta offside..
Det är lite sorgligt med sånt här hattande ändå. Tyskland kan inte ensamt göra så att käranden i målet slipper de problem de klagar på och andra länder är inte bundna av vad en tysk domstol dömer.
 
P
Maskintok skrev:
Jag diskuterade om att subventionera en jäkla elbil..
Nej, det gjorde du inte. Du svarade på frågan: "Den som kör mer sliter väl mer på vägarna"?
Det är ett skatteupplägg som är lika för alla, oavsett om man bor på landet eller i en stad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.